Devátá etapa Africa Eco Race 2019 se jela stejně jako před rokem, jenom v protisměru. Závodníci na ní našli vše včetně méně tradičních úseků ve vegetaci. Tomáš Tomeček ji projel ve druhém čase mezi kamiony. V cíli byl spokojený. Jenže pak se musel na trať vrátit.
Hned ráno čekal na všechny závodníky sice ne příliš dlouhý, ale obtížně sjízdným terénem vedený přejezd na start. Z něj už se rozjeli do dalšího typického mauritánského měřeného speciálu. Hlína, písek, vegetace, kamení, duny. Spousty dun, včetně jednoho souvislého stokilometrového dunového pole. „Tohle byla krásná etapa. Plná dun, takové mám rád,“ byl nadšený Tomáš Tomeček a upozornil: „Dneska jsem konečně neměl vůbec žádný problém. Jelo se mi celou dobu dobře, auto fungovalo, všechno super.“
Spokojená byla i většina Tomečkových soupeřů. Po odstoupení Petra Čapky pokračuje v závodě devět kamionů. Pro srovnání se podívejme třeba na Noela Esserse a Johana Elfrinka. Před rokem tady na Tomečka ztratili přes dvě, respektive tři hodiny. Letos to bylo jen 15 minut. „Zlepšili se. Asi na jízdě v dunách zapracovali,“ všímá si Tomeček. „Rozhodně pohnuli také s technikou, jsou lépe připravení, než loni. To samé se dá říct třeba o Elisabetě.“
Smůlu měly naopak oba nizozemské Ginafy. Kamion Coena den Hartigha už od osmé etapy jezdí po objízdných trasách, devátou etapu standardním způsobem nedokončil ani vůz Aada van Velsena.
Do problémů se ale dostala také oranžová Tatra balai, kterou řídí Petr Foltýn a naviguje Niels Hatzmann. Zůstala stát v dunách asi 130 kilometrů od cíle. „Vypadá to na problém s pravou přední kloubovou hřídelí,“ tlumočil Tomeček zprávu od Foltýna, a hned začal organizovat záchrannou výpravu. „Sedám si zpět do závodní Tatry, protože je mnohem rychlejší než druhé baléčko nebo doprovodná Tatra. K sobě beru mechanika Pavla Kletenského a nějaké díly, a vracíme se na trať.“ Vyjádření do kamery pro denní sestřih tak musel poskytnout mechanik Milan Spáčil. Závodit a přitom se starat o čtyři dakarské Tatry najednou není jednoduché.
Technické problémy hlásili také dva ze tří českých a slovenských účastníků kategorie moto. Martin Benko vážně bojoval o celkové třetí místo v celém závodě. Problémy s motorem jej ale přinutily na 300. kilometru ze speciálu vyjet a do bivaku dojet po asfaltové cestě.
Lukáš Kvapil měl radost z toho, jak se mu daří zrychlovat, na druhém checkpointu na 207. kilometru už se pohyboval okolo 14. místa. Šlo to dobře přesně do momentu, kdy přeskočil jednu z dun a za ní upadl. Při stavění motorky měl co dělat, aby ho nepřejelo za ním jedoucí auto. Ještě stačil uskočit, ale motorka se srážce s autem nevyhnula: nefunkční startér, ulomená stupačka, utržený výfuk, zkřivená řídítka, polámané páčky.
Poklidněji prožil devátou etapu Ján Zaťko. Se svým hlavním konkurentem Erikem Rahmem jezdili od půlky etapy pospolu, a finální útok na jeho pozici lídra kategorie nad 450 ccm si tak musel nachystat na následující desátou etapu. Na Rahma ztrácí necelých 10 minut.
Desátá etapa bude v ročníku 2019 tou poslední opravdu závodní. V jedenácté už se málokdy výrazněji mění pořadí, a dvanáctá je vyloženě mávací, počítaná jako neutralizace. Zato desátá, ta třeba loni výrazně přesypala pořadí ve většině kategorií. Letos ji ale údajně pořadatelé o něco zjednodušili.
9. etapa Africa Eco Race 2019: Amodjar – Amodjar, 10. ledna 2019
Celková délka: 483 km
Přejezd: Amodjar – Oued Chinguetti 39 km
Etapa: Oued Chinguetti – Chinguetti 374 km
Přejezd: Chinguetti – Amodjar 70 km
Výsledky 9. etapy (374 km):
- Kamiony: 1. Bouwens (Niz./Iveco) 4:39:11, 2. Tomeček (ČR/Tatra) +32:34,3. Jacinto (Por./MAN) +35:46.
- Moto: 1. Jensen (Nor./J.I.Bygg) 5:09:18, 2. Carillon (Fr./KTM) +1:05, 3. Agazzi (It./Honda) +2:08, … 13. Zaťko (SR/KTM) +1:02:50, 24. Kvapil (ČR/Husqvarna) +2:25:03, 28. Benko +7:31:42 (SR/KTM).
- Auta: 1. Gerard 4:36:40, 2. Gosselin (oba Fr./Optimus) +6:45, 3. Martin (Fr./Tarek) +10:29.
Výsledky po 9. etapě:
- Kamiony: 1. Jacinto (Por./MAN) 38:41:10, 2. Essers (Bel./MAN) +2:12:17, 3. Elfrink (Niz./Mercedes) +5:53:49, … 5. Tomeček (ČR/Tatra) +17:21:30.
- Moto: 1. Botturi (It./Yamaha) 37:07:34, 2. Ullevalseter +5:15 (Nor./KTM), 3. Agazzi (It./Honda) +2:07:25, … 10. Zaťko +8:53:55, 16. Benko (oba SR/KTM) +15:04:05, 20. Kvapil (ČR/Husqvarna) +17:03:56.
- Auta: 1. Strugo (Fr./Optimus) 35:56:41, 2. Martin (oba Fr./Tarek) +1:20:39, 3. Gerard (Fr./Optimus) +1:29:03.