Jakkoliv se Česko, ale třeba také Itálie snaží minimálně zmírnit zákaz prodeje spalovacích aut v EU a zároveň velmi přísně nastavené emisní limity, zatím to nevypadá dobře. EU si stále stojí za svým a pro ty značky, které emisní normy a limity nesplní, plánuje opravdu vysoké pokuty. Co by ale vlastně tuzemské automobilky musely udělat, aby všechna ta (už od příštího roku platící) emisní pravidla splnily? Na to pro ČTK odpověděl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl, podle kterého by bylo potřeba, aby značky v Česku už během následujícího roku prodaly o 60 až 80 procent elektromobilů více než v současnosti. To znamená prodej zhruba 70 tisíc až 90 tisíc čistě elektrických aut ročně navíc, jen tak se vyhnou sankcím.
Je to ale vůbec reálné? Zatím to bohužel vypadá, že spíše ne. Zájem o elektromobily mezi zákazníky klesá. Za deset měsíců letošního roku se jich v Česku vyrobilo necelých 96 tisíc a loni za celý rok to bylo 130 tisíc elektromobilů. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu.
„V celé EU by pak registrace nových bateriových elektrických vozidel musely vzrůst ze současných 13,1 procenta celkových prodejů aut na 22 procent do roku 2025. To by znamenalo návrat na úroveň registrací bateriových elektrických vozidel roku 2023, tedy na úroveň 15 procent, a dodatečné registrace 770 000 bateriových elektrických vozidel. To je však zcela v rozporu se současnými tržními odhady (EY Forecast), které předpovídají v roce 2025 pouze sedmnáctiprocentní rozšíření elektromobilů, tedy výrazně pod požadovanou úrovní,“ vysvětlil Petzl.
Ministr dopravy Kupka odmítá sankce pro automobilky za porušení limitů CO2. Vyzve EU, ať je zruší
Evropským automobilkám podle ministerstva dopravy i sdružení hrozí v příštím roce za nesplnění emisních limitů u vyráběných osobních a užitkových vozů možné sankce v celkové výši až 16 miliard eur, tedy v přepočtu zhruba 400 miliard korun. Část z toho by měli případně zaplatit i tuzemští výrobci, jejich podíl je ovšem v současnosti složité určit, protože sankce se budou vztahovat vždy na celé skupiny, které většinou vyrábějí ve více zemích.
Stále platí, že pro příští rok se emisní limit na jedno vyrobené vozidlo má snížit o 19 % na průměr 93,6 gramu CO2 na kilometr, což v současnosti neplní téměř žádná automobilka. „Důrazně doporučuji zabývat se tím, aby se revize těchto limitů, které máme plnit v roce 2025, posunula dopředu. Není to proto, že bychom neměli správná auta, ale je to tím, že zaostává okolní ekosystém, dobíjecí infrastruktura, ceny elektřiny, v mnoha zemích, včetně Německa, skončily ze dne na den dotace. Na trhu je mnoho prvků, které poptávku po elektromobilech nepodporují,“ uvedl před nedávnem předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer.
Požadavek na plnění průměrných emisí aut uváděných na trh v EU na necelých 94 gramů CO2 na kilometr znamená podle experta EY Petra Knapa výrazné zpřísnění. „Snadno se může stát, že překročení tohoto limitu nastane o 15 gramů či více. Pokuty navázané na překročení jsou masivní – každý gram znamená 95 eur (asi 2400 Kč) navíc za každý zaregistrovaný vůz,“ vysvětlil.