Ředitelství silnic a dálnic otevřelo poslední chybějící část dálnice D1. Nový úsek mezi Říkovicemi a Přerovem v Olomouckém kraji měří 10,1 kilometru a zároveň funguje jako obchvat Přerova. Symbolicky tím končí dlouhá kapitola výstavby nejdůležitější české dálnice, která se v různých etapách psala více než půl století.
Stavba běžela tři roky a zprovoznění se oproti původnímu harmonogramu podařilo o tři měsíce dříve. Cena po valorizaci dosáhla 7,9 miliardy korun bez DPH, přičemž většinu nákladů pokryje Evropská unie.
Úleva pro Přerov a plynulejší trasa mezi Brnem a Ostravou
Největší změnu pocítí řidiči i obyvatelé v Přerově a okolí. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má dostavba posledního úseku odvést z města přibližně 70 % kamionové dopravy. Pro místní to znamená méně kolon, menší zátěž v ulicích a bezpečnější pohyb nejen pro řidiče, ale také pro chodce a cyklisty.
Přečtěte si také:
Nová část dálnice D1 má zároveň zklidnit provoz na dálnici D46. Většina aut jedoucích z Brna směrem na Ostravu totiž nově využije právě dokončenou trasu D1, která je nyní hotová v celé délce.
Ministr dopravy Ivan Bednárik označil dokončení úseku Říkovice–Přerov za historický milník a současně připomněl, že tím práce na dálniční síti nekončí. Za klíčové považuje stabilní financování v letech 2026 až 2029, aby bylo možné plánovat další zásadní stavby bez odkladů a neustálých zásahů do rozpočtů.
Mosty, stěny i žabí přechody. Co všechno úsek zahrnuje
Poslední část dálnice D1 není jen “dalších 10 kilometrů asfaltu”. Součástí stavby jsou tři mimoúrovňové křižovatky, 14 mostů a protihlukové stěny o délce přes čtyři kilometry, místy vysoké až šest metrů. Použily se i moderní postupy, mimo jiné nízkohlučný asfalt.

Nejnáročnější konstrukcí se stala 940 metrů dlouhá mostní estakáda u Dluhonic. Dálnice zde překonává řeku Bečvu, chemický závod Precheza i železniční trať mezi Olomoucí a Přerovem. Obtížné bylo především samotné založení estakády, protože se stavělo v komplikovaném území v prostředí chemičky a s poničeným podložím. Bylo nutné zajistit ochranu pilířů, aby nedocházelo k jejich degradaci.
Na stavbu estakády se spotřebovalo 8,5 milionu tun oceli. Pro násypy se použilo 3,25 milionu metrů krychlových zeminy. Práce počítaly i s ochranou životního prostředí. Vysoké násypy mají zároveň sloužit jako ochrana před stoletou vodou při případném rozvodnění Bečvy a vznikly také tři žabí přechody.
„Pátek 19. prosince 2025 je významný den pro celou českou dálniční síť. Dálnice D1 je dokončená v celé své délce. Přínos tohoto úseku D1 pro střed Moravy je obrovský. Když vezmeme jen Přerov, tak dostavbou tohoto úseku D1 zmizí z Přerova 70 procent kamionů. To je obrovské číslo a pro lidi obrovská úleva. A pohyb po Přerově bude pro všechny – pro chodce, cyklisty i řidiče – bezpečnější. Ulice, kde se tvořily kolony, se konečně zklidní. Ekonomické přínosy toho, že je celá D1 hotová, jsou jasné. Ale dálnice stavíme hlavně pro lidi, kteří bydlí v blízkosti komunikací, a pro řidiče, aby se bezpečně a dobře dostali do cíle svých cest,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Dálnice s mimořádně dlouhým příběhem
D1 patří k nejznámějším dopravním stavbám v Česku a její historie sahá hluboko do minulosti. Některé první části vznikaly už před druhou světovou válkou, například most Šmejkalka pochází z roku 1939. Základní kámen prvního úseku z Prahy do Mirošovic se ale položil až v roce 1967 a tento úsek se otevřel 12. července 1971.
Přečtěte si také:
Na podzim 1980 byla dálnice dokončena mezi Prahou a Brnem. V letech 2013 až 2021 prošla kompletní modernizací pod vedením ŘSD. Nyní se k tomu přidává poslední chybějící spojení, které uzavírá celou trasu.
Další kilometry už rostou. A ještě další se chystají
Dokončení D1 neznamená konec stavební sezony ani konec velkých plánů. ŘSD má mít ke konci roku rozestavěno celkem 203,9 kilometru nových staveb, z toho 137 kilometrů dálnic a 66,9 kilometru silnic I. třídy. Ve výběrových řízeních je navíc dalších 142,6 kilometru dálnic a silnic I. třídy.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek







