nehoda-osobni_auto-autobus-policie

Nabourali jste? Víte, co dělat po dopravní nehodě a jak následně řešit škody na autě?

Autor: Petr Pilný - Zdroj: UNIQA, ČKP - Foto: Policie ČR - 18. 12. 2025


Stačí krátké zaváhání, únava za volantem, špatný odhad vzdálenosti nebo nedání přednosti a člověk se během okamžiku ocitne uprostřed dopravní nehody. Ať už jde o „jen“ pomačkané plechy, nebo o situaci se zraněním, společné mají jedno: většina řidičů není v tu chvíli úplně klidná a jistá si tím, co dělat.

Automobil je pro mnoho lidí nezbytným pomocníkem v práci i v běžném životě. O to větší šok přijde ve chvíli, kdy se z něj stane zdroj starostí. Přitom právě v prvních minutách po nehodě se rozhoduje o bezpečí všech zúčastněných a také o tom, zda se později podaří bez problémů vyřešit škodu s pojišťovnou.

Následující přehled nabízí srozumitelný návod krok za krokem, jak se po dopravní nehodě chovat, kdy volat policii a co je potřeba pro pojišťovnu.

První minuty po nehodě: bezpečnost, klid a základní úkony

Jakmile dojde k nehodě, je nejdůležitější zastavit další nebezpečí. Teprve potom má smysl řešit škody a papírování.

  1. Zastavte a zajistěte auto
    Okamžitě zastavte vozidlo, zatáhněte ruční brzdu a zapněte výstražná světla. Tím dáte ostatním řidičům jasně najevo, že se něco stalo.
  2. Myslete na vlastní bezpečí
    Než vystoupíte z auta, oblečte si výstražnou vestu. Pokud jedou ve voze další cestující, pomozte jim vystoupit a veďte je mimo vozovku, ideálně za svodidla nebo na krajnici, kde nejsou v přímém ohrožení.
  3. Označte místo nehody
    Mimo obec je nutné umístit výstražný trojúhelník. Dejte ho v dostatečné vzdálenosti za vozidlo, minimálně 50 metrů. Na rychlejších komunikacích je vhodné vzdálenost ještě zvětšit, aby na situaci měli ostatní řidiči čas zareagovat.
  4. Zjistěte, zda je někdo zraněný
    Jakmile je místo alespoň základně zajištěné, zjistěte stav všech účastníků nehody. Pokud je někdo zraněn, poskytněte přiměřenou první pomoc a volejte záchrannou službu na čísle 155 nebo 112.
  5. Zdokumentujte situaci
    Máte li volné ruce a situace je pod kontrolou, vyfoťte místo nehody, poškození vozidel i jejich polohu na silnici. Snímky z různých úhlů mohou později výrazně usnadnit dokazování průběhu nehody i rozsahu škody.

Teprve když jsou lidé v bezpečí a situace na silnici je alespoň částečně pod kontrolou, přichází na řadu další krok. Rozhodnout se, zda je nutné volat policii, nebo stačí vše vyřešit mezi účastníky nehody a pojišťovnou.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Kdy musíte volat policii a jak na pojišťovnu

Ne každá nehoda znamená automaticky povinnost přivolat policii. U některých událostí je to však nutnost a bez oficiálního záznamu se dál nepohnete. Policii volejte vždy, když je nehoda závažná, tedy pokud:

  • je škoda na některém z vozidel vyšší než 200 tisíc korun,
  • dojde ke zranění nebo úmrtí osoby,
  • poškodíte majetek třetí osoby, například plot nebo dům,
  • poškodíte součást pozemní komunikace, jako je dopravní značka, svodidlo nebo osvětlení,
  • nejste schopni sami obnovit plynulý silniční provoz,
  • máte podezření, že druhý řidič je pod vlivem alkoholu nebo drog,
  • nedokážete se domluvit na míře zavinění,
  • nedokážete zjistit totožnost druhého řidiče,
  • dojde k výraznému porušení pravidel silničního provozu,
  • z vozidla unikají provozní kapaliny.

V těchto případech je policejní protokol klíčový nejen pro vyšetření nehody, ale také pro následné jednání s pojišťovnami.

Od dneška platí nová pravidla při dopravních nehodách. Policii už není nutné volat kvůli škodě do 200 tisíc korun

U lehčích nehod se můžete dohodnout

Pokud jde o menší škodu, typicky odření laku při parkování, a žádná z výše uvedených situací nenastala, lze se s druhým řidičem dohodnout bez volání policie. Ideální je, když se účastníci shodnou na tom, kdo nehodu zavinil.

Pokud se na vině neshodnete nebo je některý z účastníků agresivní, odmítá spolupracovat či poskytnout své údaje, je na místě policii přivolat. Předejde se tím pozdějším sporům.

Co když poškodíte zaparkované auto a řidič u něj není

Odřené zaparkované auto bez přítomnosti jeho majitele není situace, kterou by šlo „nechat být“. Vždy je nutné pokusit se druhého řidiče dohledat. Můžete se rozhlédnout v okolí, zeptat se lidí poblíž nebo chvíli počkat, jestli se k autu nevrátí.

Nepodaří li se majitele vozidla v rozumném čase najít, je nutné přivolat policii. Ta nehodu zadokumentuje, což je důležité pro následné řešení škody z povinného ručení. Odejít nebo odjet z místa a nic neřešit je nejen neetické, ale může jít i o přestupek.

Záznam o dopravní nehodě: bez papírů to nepůjde

Pokud nejde o nehodu, u které musí být přítomna policie, čeká účastníky vyplnění záznamu o dopravní nehodě. Velmi praktické je mít v autě připravený papírový formulář, takzvaný euroformulář záznamu o dopravní nehodě. Záznam o dopravní nehodě by měl obsahovat:

  • popis místa, kde se nehoda stala,
  • čas, kdy k nehodě došlo,
  • údaje o účastnících nehody,
  • údaje o vozidlech včetně registračních značek,
  • popis příčiny, průběhu a následků nehody.

Vyplněný záznam si obě strany ponechají, každá si vezme svou kopii. Později totiž tento dokument bude sloužit jako základní dokument pro pojišťovnu.

Mnohem jednodušší je dnes ovšem použít online formulář nebo aplikaci Bouračka. Tato online verze vás totiž celou situací provede ještě jednodušeji. Více se o tom dočtete zde:

Jak je to nově se záznamem o nehodě? Papír nepotřebujete, ale když nejsou data, tak se bude hodit

Jak probíhá řešení škody s pojišťovnou

Nahlásit škodu pojišťovně je povinností. Bez oznámení a doložení vzniku i rozsahu škody není možné pojistnou událost prošetřit ani vyplatit plnění.

Po nahlášení pojišťovna zahájí likvidaci pojistné události. Může si vyžádat další podklady, fotografie a často také prohlídku vozidla technikem. Na základě těchto informací se posuzuje, zda je nárok na pojistné plnění oprávněný, případně v jaké výši.

Vyplatí se proto s opravou vozu nespěchat. Ideální je počkat, až pojišťovna škodu zaznamená a schválí postup opravy. V opačném případě riskujete komplikace při vyplácení pojistného.

Kdo má povinnost škodu nahlásit

U škod, které se řeší z povinného ručení, by měli pojistnou událost nahlásit všichni účastníci nehody, tedy jak viník, tak poškozený. Škodu je potřeba řešit u pojišťovny toho řidiče, který nehodu zavinil.

Pokud do vás narazí vůz, jehož řidič má povinné ručení sjednané u jiné pojišťovny než vy, budete se obracet právě na jeho pojišťovnu. Předáte jí vyplněný záznam o dopravní nehodě a další potřebné podklady. Na základě toho pojišťovna rozhodne o výši a vyplacení pojistného plnění poškozenému.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru