dopravni_znacka-centrum_mesta-zona_emise

Starší auto vjede do centra možná už jen za poplatek. I v ČR se začnou objevovat emisní zóny

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, autosalon.tv, elektrickevozy.cz - Foto: Petr Pilný s využitím ChatGPT - 8. 12. 2025


Od léta 2025 se na českých silnicích mohou objevovat nové dopravní značky. Jednou z nich je i taková značka, která může výrazně změnit každodenní život hlavně majitelům starších aut. Mluvíme o značce s názvem „Emisní zóna“, která označuje území, kam bude vjezd podmíněn přísnějšími emisními pravidly nebo poplatkem, takže sem řidiči některých starších aut nebudou moci vjet.

Značka se bude umisťovat na vjezdu i výjezdu z takto vymezených oblastí. Informovat bude řidiče o tom, že vjíždí do nízkoemisní zóny podle zákona o ochraně ovzduší. V takovém území může být provoz silničních vozidel omezen kvůli znečištění ovzduší, typicky pro spoustu starších a tedy méně ekologických aut. Ta do takové oblasti nebudou moci vůbec vjíždět, případně jen za předem stanovený poplatek.

Žádné české město zatím nízkoemisní zónu pro osobní auta nevyhlásilo. Jedinou výjimkou je omezení pro těžké nákladní vozy v centru Prahy, kde mají kamiony nad určitou hmotnost vjezd regulován podle emisní normy. Nová legislativa však obcím dává do ruky nástroj, který může situaci rychle změnit.

Z papírových nálepek na chytré kamery

Ještě donedávna se v Evropě v souvislosti s emisními zónami mluvilo hlavně o barevných nálepkách na čelním skle. V Česku to odrážela i starší podoba značky „Emisní zóna“ (IZ 7a), která měla ve spodní části symboly emisních plaket a právě ty rozhodovaly, komu je vjezd povolen. Plaketa se přidělovala podle emisní kategorie motoru konkrétního auta (podle údajů v technickém průkazu) a řidič ji musel mít na vozidle viditelně umístěnou – nejčastěji nalepenou na čelním skle.


Ukázka nových dopravních značek „Emisní zóna“ a „Konec emisní zóny“

emise_zona-dopravni_znacka-cr
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Emisní zóna 

  • Značka označuje oblast, ve které je stanovena nízkoemisní zóna podle zvláštního právního předpisu. V této oblasti je omezen provoz silničních motorových vozidel za účelem omezení znečištění ovzduší z dopravy.
  • Vjezd do této oblasti může podléhat nízkoemisnímu poplatku podle zvláštního právního předpisu.
  • Ve spodní části značky se uvede odkaz na informační systém nízkoemisních zón podle zvláštního právního předpisu.

Konec emisní zóny 

  • Značka označuje konec emisní zóny.
  • Značka může být při výjezdu z emisní zóny umístěna i jen po levé straně vozovky z opačné strany značky „Emisní zóna“.

Nové pojetí funguje jinak. Barevné plakety ustoupí výhradně elektronické kontrole. Vyhláška Ministerstva dopravy, která nabyla účinnosti v roce 2025, mění podobu značky i způsob, jakým se řidič dozví konkrétní podmínky. Ve spodní části tabule už nebudou barevné symboly, ale odkaz na centrální informační systém nízkoemisních zón. V tom si bude možné ověřit, jaká pravidla pro konkrétní město, respektive emisní zónu platí a zda dané vozidlo splňuje podmínky vjezdu.

Kontrola má probíhat plně automatizovaně. U vjezdu do zóny přečte kamera registrační značku, systém si z registru vozidel načte emisní normu konkrétního auta a během zlomku vteřiny rozhodne, zda vůz vjet smí, či nikoliv. Stejným způsobem lze vyhodnotit, zda bude muset případně řidič zaplatit nízkoemisní poplatek, pokud obec tuto možnost využije.

Zákon počítá s tím, že obce budou moci rozdělit své území na části s různě přísnými pravidly. Jiný režim může platit pro rezidenty, jiný pro zásobování a další pro vozidla veřejných služeb. Jedna podmínka by ale měla zůstat. Do nízkoemisních zón nebude možné zahrnout dálnice ani významné tranzitní úseky silnic první třídy.

Novela zákona: méně překážek, více možností

Klíčovou roli hraje novela zákona o ochraně ovzduší, která vstoupila v platnost v letošním roce. Dosavadní právní úprava sice nízkoemisní zóny umožňovala, v praxi však jejich zavedení výrazně komplikovala. Obce například musely zajistit objízdnou trasu stejné nebo vyšší kategorie mimo zónu, což bylo v hustě zastavěných městských oblastech často nereálné.

Novela některé z těchto bariér ruší. Obcím nově umožňuje nejen zakázat vjezd vozidlům s nízkou emisní normou, ale také vybírat nízkoemisní poplatek podle emisní kategorie. Zároveň odpadá povinnost vždy zajistit objízdnou trasu, což otevírá prostor pro zóny i tam, kde to dříve bylo technicky nebo kapacitně nemožné.

Do hry vstupují i evropské předpisy. Po roce 2030 se v Evropské unii očekává zpřísnění limitů pro kvalitu ovzduší. To vytváří na města další tlak, aby hledala účinné způsoby, jak snížit znečištění, zvláště v centrech velkých měst s vysokou dopravní zátěží. Nízkoemisní zóny jsou tak jedním z nástrojů, jak toho dosáhnout.

V tuto chvíli v České republice nízkoemisní zóny pro osobní auta reálně zatím nefungují. Nové dopravní značení a úprava zákonů však vytvářejí podmínky, aby se to v relativně krátké době změnilo. Jisté tak je, že samotná bílá tabule s nápisem „Emisní zóna“ nebude jen další značkou na kraji silnice. Pro řadu řidičů se časem může stát hranicí mezi běžnou cestou do města a novou povinností, se kterou bude nutné počítat při každé jízdě.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru