Od léta 2025 se na českých silnicích mohou objevovat nové dopravní značky. Jednou z nich je i taková značka, která může výrazně změnit každodenní život hlavně majitelům starších aut. Mluvíme o značce s názvem „Emisní zóna“, která označuje území, kam bude vjezd podmíněn přísnějšími emisními pravidly nebo poplatkem, takže sem řidiči některých starších aut nebudou moci vjet.
Značka se bude umisťovat na vjezdu i výjezdu z takto vymezených oblastí. Informovat bude řidiče o tom, že vjíždí do nízkoemisní zóny podle zákona o ochraně ovzduší. V takovém území může být provoz silničních vozidel omezen kvůli znečištění ovzduší, typicky pro spoustu starších a tedy méně ekologických aut. Ta do takové oblasti nebudou moci vůbec vjíždět, případně jen za předem stanovený poplatek.
Přečtěte si také:
Žádné české město zatím nízkoemisní zónu pro osobní auta nevyhlásilo. Jedinou výjimkou je omezení pro těžké nákladní vozy v centru Prahy, kde mají kamiony nad určitou hmotnost vjezd regulován podle emisní normy. Nová legislativa však obcím dává do ruky nástroj, který může situaci rychle změnit.
Z papírových nálepek na chytré kamery
Ještě donedávna se v Evropě v souvislosti s emisními zónami mluvilo hlavně o barevných nálepkách na čelním skle. V Česku to odrážela i starší podoba značky „Emisní zóna“ (IZ 7a), která měla ve spodní části symboly emisních plaket a právě ty rozhodovaly, komu je vjezd povolen. Plaketa se přidělovala podle emisní kategorie motoru konkrétního auta (podle údajů v technickém průkazu) a řidič ji musel mít na vozidle viditelně umístěnou – nejčastěji nalepenou na čelním skle.
Ukázka nových dopravních značek „Emisní zóna“ a „Konec emisní zóny“

Emisní zóna
- Značka označuje oblast, ve které je stanovena nízkoemisní zóna podle zvláštního právního předpisu. V této oblasti je omezen provoz silničních motorových vozidel za účelem omezení znečištění ovzduší z dopravy.
- Vjezd do této oblasti může podléhat nízkoemisnímu poplatku podle zvláštního právního předpisu.
- Ve spodní části značky se uvede odkaz na informační systém nízkoemisních zón podle zvláštního právního předpisu.
Konec emisní zóny
- Značka označuje konec emisní zóny.
- Značka může být při výjezdu z emisní zóny umístěna i jen po levé straně vozovky z opačné strany značky „Emisní zóna“.
Nové pojetí funguje jinak. Barevné plakety ustoupí výhradně elektronické kontrole. Vyhláška Ministerstva dopravy, která nabyla účinnosti v roce 2025, mění podobu značky i způsob, jakým se řidič dozví konkrétní podmínky. Ve spodní části tabule už nebudou barevné symboly, ale odkaz na centrální informační systém nízkoemisních zón. V tom si bude možné ověřit, jaká pravidla pro konkrétní město, respektive emisní zónu platí a zda dané vozidlo splňuje podmínky vjezdu.
Kontrola má probíhat plně automatizovaně. U vjezdu do zóny přečte kamera registrační značku, systém si z registru vozidel načte emisní normu konkrétního auta a během zlomku vteřiny rozhodne, zda vůz vjet smí, či nikoliv. Stejným způsobem lze vyhodnotit, zda bude muset případně řidič zaplatit nízkoemisní poplatek, pokud obec tuto možnost využije.
Zákon počítá s tím, že obce budou moci rozdělit své území na části s různě přísnými pravidly. Jiný režim může platit pro rezidenty, jiný pro zásobování a další pro vozidla veřejných služeb. Jedna podmínka by ale měla zůstat. Do nízkoemisních zón nebude možné zahrnout dálnice ani významné tranzitní úseky silnic první třídy.
Novela zákona: méně překážek, více možností
Klíčovou roli hraje novela zákona o ochraně ovzduší, která vstoupila v platnost v letošním roce. Dosavadní právní úprava sice nízkoemisní zóny umožňovala, v praxi však jejich zavedení výrazně komplikovala. Obce například musely zajistit objízdnou trasu stejné nebo vyšší kategorie mimo zónu, což bylo v hustě zastavěných městských oblastech často nereálné.
Novela některé z těchto bariér ruší. Obcím nově umožňuje nejen zakázat vjezd vozidlům s nízkou emisní normou, ale také vybírat nízkoemisní poplatek podle emisní kategorie. Zároveň odpadá povinnost vždy zajistit objízdnou trasu, což otevírá prostor pro zóny i tam, kde to dříve bylo technicky nebo kapacitně nemožné.
Přečtěte si také:
Do hry vstupují i evropské předpisy. Po roce 2030 se v Evropské unii očekává zpřísnění limitů pro kvalitu ovzduší. To vytváří na města další tlak, aby hledala účinné způsoby, jak snížit znečištění, zvláště v centrech velkých měst s vysokou dopravní zátěží. Nízkoemisní zóny jsou tak jedním z nástrojů, jak toho dosáhnout.
V tuto chvíli v České republice nízkoemisní zóny pro osobní auta reálně zatím nefungují. Nové dopravní značení a úprava zákonů však vytvářejí podmínky, aby se to v relativně krátké době změnilo. Jisté tak je, že samotná bílá tabule s nápisem „Emisní zóna“ nebude jen další značkou na kraji silnice. Pro řadu řidičů se časem může stát hranicí mezi běžnou cestou do města a novou povinností, se kterou bude nutné počítat při každé jízdě.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek







