Jedno zaprášené kupé na dvorku, dnes klenot za milion liber. Tak by se dal shrnout příběh jednoho Aston Martinu DB5 a velšského svářeče Johna Williamse, který se se svého vysněného auta rozhodl nevzdat během padesáti let svého života, náročné práce, stěhování i dalších rodinných starostí. A udělal dobře!
Sen osmnáctiletého svářeče
Píše se rok 1972 a tehdy osmnáctiletý John Williams ze severního Walesu má jasno. Jeho vysněným autem není nic běžného, chce Aston Martin DB5. Mladý svářeč a majitel malé garáže ví, že to nebude levná záležitost. Začíná proto šetřit, bere přesčasy, bere každou práci navíc a celý rok velmi opatrně nakládá s každou librou.
Přečtěte si také:
Nakonec se mu podaří dát dohromady 900 liber. V přepočtu na dnešní hodnotu jde přibližně o 15 tisíc liber (v přepočtu něco přes 400 tisíc korun), pro devatenáctiletého mladíka to ale tehdy znamenalo prakticky vše, co měl. V září 1973 proto usedá do vlaku a vydává se na dlouhou cestu z rodného severního Walesu do Londýna. Tam na něj čeká vůz z inzerátu v magazínu Motorsport: Aston Martin DB5 z roku 1965.
A auto, které si nakonec koupil, rozhodně nebylo obyčejné. Šlo o verzi s motorem Vantage osazenou trojicí karburátorů Weber s drátěnými koly a tónovanými elektricky ovládanými okny Sundym. V inzerátu se navíc psalo o „mnoha účtenkách“, které dokládaly historii vozu a jeho servisu. Pro Johna to byla jasná volba a za svých 900 liber si koupený DB5 odvezl domů do Walesu.
Několik následujících let vozidlo sloužilo jako běžné auto. John s ním denně jezdil, svůj splněný sen si jednoduše užíval, auto se prostě stalo součástí jeho každodenního života. Teprve v roce 1977, když dostal pracovní nabídku na Blízkém východě, vůz odstavil. Jeho Aston Martin DB5 zůstal na příjezdové cestě. Ale v té chvíli ještě netušil, jak dlouho tam nakonec zůstane.
Zahradní vrak, který nikdo neprodal
Jak John později vzpomíná, „pak přišel život“. Práce v zahraničí, rodina, povinnosti, jiné priority. Vůz stál venku, pomalu chátral a z vysněného sportovního auta se postupně stala spíše připomínka dávného mládí. Nabídky ke koupi přicházely často, peníze by se leckdy i hodily, přesto Aston Martin zůstal. Významnou roli v tom sehrála i Johnova manželka Sue. Ta mu opakovaně připomínala, že takové auto už znovu nesežene.
Aston Martin DB5 se mezitím stává místní kuriozitou. Děti ze sousedství si na něm hrají, skáčou po kapotě, a jak Sue s úsměvem vypráví, jedno z dětí dokonce skočilo na výfuk a zlomilo ho.
Pro Johna, který se živil jako „garážový muž“, byl pohled na postupně se ničící auto stále bolestnější. Časem se tak z rodinného příběhu stal i vnitřní závazek. Auto nemůže nechat skončit jako vrak. Chtěl udělat všechno pro to, aby ho jednou nechal profesionálně zrenovovat a znovu se posadil za jeho volant.
Přečtěte si také:
K rozhodujícímu kroku došlo ale po spoustě dalších let. Williamsovi se nakonec obrátili na Aston Martin Works v Newport Pagnell, místo, kde se tato auta kdysi rodila a kde se dnes specializují na jejich renovace. Právě tam vzniklo během půl století více než 13 tisíc ikonických sportovních vozů značky Aston Martin. Johnovo DB5 se do svého „rodného“ domu nakonec vrátilo na konci roku 2022.
Tehdy začala dlouhá a náročná obnova. Williamsovi se do Buckinghamshiru pravidelně vraceli, aby sledovali postup prací. Viděli, jak se vůz odhalil na holý kov, jak se opravovalo šasi i jemná trubková konstrukce Superleggera a jak se pak jednotlivé hliníkové panely ručně dotvářely stejně jako v šedesátých letech.
Sue při jedné z návštěv jen tiše vydechne, jak moc se auto změnilo. John zase oceňuje, že se tradiční řemeslo neztratilo, ale předává se mladší generaci, která postupy ruční výroby udržuje při životě.
Neobyčejná specifikace a výjimečný původ
Konkrétní vůz Johna Williamse patří k těm nejvyhledávanějším exemplářům Aston Martinu DB5. Jde o pravostranný sedan z roku 1965 s motorem Vantage, tedy výkonnější verzí dvanáctiventilového řadového šestiválce.
Od výroby má auto barvu Silver Birch, kterou si mnoho lidí spojuje se slavným filmovým Aston Martinem Jamese Bonda. Nejde jen o subjektivně oblíbený odstín, ale mezi sběrateli dlouhodobě o jednu z vůbec nejžádanějších specifikací.
Chcete být jako James Bond? Aston Martin vám nabídne filmové DB5 se všemi vychytávkami
Historie konkrétního kusu je navíc sama o sobě zajímavá. Prvním majitelem byl obyvatel uzavřené komunity St George’s Hill v hrabství Surrey. V době, kdy tam tehdy ještě Johnův budoucí vůz jezdil, tu žila řada tehdejších celebrit včetně Johna Lennona a Ringo Starra z Beatles.
Také čísla výroby potvrzují, jak výjimečné toto auto je. Mezi lety 1963 až 1965 vzniklo pouze 1022 kusů kupé Aston Martin DB5. Z toho 887 s uzavřenou karoserií kupé, ale jen 39 kusů opustilo továrnu v kombinaci pravostranného řízení, barvy Silver Birch a výkonnějšího motoru Vantage. Právě do této velmi úzké skupiny patří i toto konkrétní auto.
Návrat do lepší formy, než kdy vyjelo z továrny
Renovace, která v Aston Martin Works probíhala, nebyla žádnou kosmetickou úpravou. Vůz dorazil do Newport Pagnell v opravdu velmi zuboženém stavu po desetiletích stání venku. Přesto se tým renovátorů rozhodl, že se nepůjde cestou kompromisů.
Na obnově vozu strávili mechanici v dílnách více než 2500 hodin. Klíčovou roli sehrálo také vlastní oddělení náhradních dílů, které zajišťovalo potřebné komponenty. Cílem nebylo jen vrátit auto do původního stavu, ale v mnoha ohledech ho opravit do kvality, jaké by v době svého vzniku nemohlo dosáhnout.
Podle vedení renovátorů Aston Martin by se dnes hodnota takto pečlivě obnoveného DB5 s takovouto specifikací a doloženou historií mohla na trhu pohybovat až kolem jednoho milionu liber (v přepočtu asi 27,6 milionu korun). Přesné částky se samozřejmě neuvádějí, pro Johna a Sue Williamsovy však má auto jinou, čistě osobní hodnotu.
Zvláštní symboliku dodává příběhu i skutečnost, že k dokončení renovace dochází v roce, kdy Aston Martin slaví sedmdesát let své přítomnosti v Newport Pagnell. Pro tým v dílnách je tak setkání s rodinou, která vlastnila jeden vůz více než půl století a rozhodla se ho nezbavit ani ve finančně náročnějších obdobích, vnímáno jako důkaz opravdového vztahu ke značce, nikoli jako investiční kalkul.
Přečtěte si také:
Když se Williamsovi vracejí do dílny poprvé po dokončení všech prací, přivítá je pohled na auto, které vypadá jako z katalogu, a přitom je stále tím samým kusem plechu a oceli, kterým si 18letý John splnil svůj sen.
Jeho slova mluví za vše. Připouští, že to trvalo dlouho a stálo mnoho peněz, ale každá minuta a každá libra pro něj měly smysl. Téměř 50 let se za volantem svého Aston Martinu DB5 nesvezl. Teď popisuje první jízdu jako neuvěřitelný zážitek a říká, že se mu jeho „láska“ vrátila v plné síle a v bývalé slávě.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned










