Audi rozšiřuje nabídku pro modely Q5 a A6 o nový vznětový šestiválec 3,0 TDI. V obou řadách nabízí výkon 220 kW, tedy 299 koní, a točivý moment 580 Nm. Kombinuje se s pohonem všech kol quattro a splňuje aktuální emisní požadavky.
Audi přitom poprvé pro naftový šestiválec nasazuje systém MHEV plus, který dokáže motoru pomocí startér-generátoru pomáhat elektricky výkonem až 18 kW/24 koní. Společně s elektricky poháněným dmychadlem tak vzniká soustava, která má nabídnout výrazně rychlejší reakce, vyšší pružnost a současně nižší spotřebu než předchozí generace třílitrového TDI. Nové motory bude možné objednávat od začátku prosince.
Přečtěte si také:
MHEV plus: tři elektrifikované prvky v jednom systému
Audi využívá u nového šestiválce částečnou elektrifikaci, jejímž cílem není jen snížení spotřeby, ale také plynulejší a citlivější reakce na plyn. Základem systému MHEV plus jsou tři prvky:
- elektromotor s funkcí generátoru
- řemenem poháněný reverzní alternátor
- sada akumulátorů typu LFP (lithium-železo-fosfát)
Reverzní alternátor zajišťuje především rychlé a hladké startování spalovacího motoru a dobíjení baterie. Elektromotor s funkcí generátoru pak umožňuje, aby vůz v některých situacích jel čistě na elektřinu. Platí to pro pomalý městský provoz, parkování, manévrování i plynulé popojíždění mimo město.
V okamžiku, kdy řidič potřebuje razantnější zrychlení, vstupuje do hry elektrická podpora. Elektromotor dokáže spalovacímu motoru pomoci až 230 Nm dodatečného točivého momentu a výkonem až 18 kW. Při brzdění nebo dojezdu pak pracuje opačně, rekuperuje energii zpět do akumulátorů, a to výkonem až 25 kW.
Výsledkem je systém, který umí vůz krátkodobě pohánět jen elektřinou, podpořit spalovací motor při rozjezdu a předjíždění a zároveň šetřit palivo při zpomalování.
Elektricky poháněné dmychadlo + turbodmychadlo
To, co dělá tuto verzi třílitrového V6 TDI nejzajímavější, je spojení systému MHEV plus s elektricky poháněným dmychadlem. Audi ho zařadilo do nově vyvinuté strategie spalovacího procesu jako plnohodnotnou součást elektronického řízení motoru.
Elektricky poháněné dmychadlo funguje vedle klasického výfukového turbodmychadla. Jeho úkolem je vykrýt čas, kdy má turbodmychadlo v nízkých otáčkách málo energie z výfukových plynů. Právě v této oblasti bývá typická „turbodíra“, tedy pomalejší nástup výkonu.
V praxi to vypadá tak, že nasávaný vzduch, už jednou stlačený turbodmychadlem, může být přes obtokový ventil přesměrován k elektricky poháněnému dmychadlu. To vzduch dále stlačí a pošle do spalovacích prostor. Vše napájí samostatná 48V síť.

Oproti starším modelům Audi, které elektricky poháněné dmychadlo využívaly (S4, S6 nebo SQ5), je nová generace výkonnější. Má větší provozní rozsah a rychleji zvyšuje plnicí tlak. Podílí se na tom elektromotor s permanentními magnety a také optimalizované proudění vzduchu v samotném dmychadle i přívodu vzduchu k šesti válcům.
Důležitá změna je i v tom, že dříve pracovalo elektrické dmychadlo jen v úzkém pásmu otáček, dnes zasahuje napříč celým spektrem. Motor tak reaguje homogenně a předvídatelně, při sešlápnutí plynu zabere bez prodlevy a zároveň zůstává úsporný i při delším zatížení.
Přečtěte si také:
Kombinace elektrického dmychadla a elektromotoru s funkcí generátoru přináší ještě jeden konkrétní výsledek. Maximálního plnicího tlaku 3,6 baru je dosaženo o přibližně jednu sekundu dříve než dříve. Při zrychlení se oběžné kolo kompresoru roztočí během 250 milisekund na 90 tisíc otáček za minutu, což znamená nárůst téměř o 40 %.
V praxi to znamená razantnější rozjezd bez typické prodlevy. Audi uvádí, že během prvních 2,5 sekundy může vůz získat náskok zhruba o délku jednoho automobilu. Chování připomíná rychlou odezvu elektromobilu, přesto si vůz zachovává charakter silného vznětového šestiválce.
Připraveno na HVO 100: nižší emise díky odpadním olejům
Nový motor V6 TDI je konstruován i pro používání paliva HVO 100 podle evropské normy EN 15940. Pozná se podle nálepky XTL na víčku palivové nádrže. Zkratka XTL (X-to-Liquid) označuje paliva splňující tuto normu bez ohledu na původní surovinu. Písmeno X představuje různá možná výchozí média.
HVO znamená „Hydrotreated Vegetable Oil“, tedy hydrogenovaný rostlinný olej. Ve srovnání s klasickou fosilní naftou lze použitím HVO snížit emise CO₂ zhruba o 70 až 95 procent. Využívají se přitom zbytkové materiály a odpadní látky, například použité fritovací oleje z potravinářství nebo zbytky ze zemědělství.
Audi bude pro své šestiválcové motory TDI používat naftu vyráběnou z odpadu
Při hydrogenaci, což je chemická reakce s molekulárním vodíkem za přítomnosti katalyzátoru, se rostlinné oleje přemění na uhlovodíkové řetězce, které se svými vlastnostmi přibližují fosilní naftě. Díky tomu je možné HVO používat ve vznětových motorech buď jako příměs, nebo jako stoprocentní náhradu nafty.
Nové vozy, které vyjíždějí z německých závodů Audi v Ingolstadtu a Neckarsulmu, jsou již z výroby naplněny palivem HVO.
Přečtěte si také:
Ceny a dostupnost na českém trhu
Zákazníci v České republice budou moci nové motorizace v modelech Audi A6 a Audi Q5 objednávat od počátku prosince. Audi A6 Limuzína se šestiválcem TDI o výkonu 220 kW vychází na 1 922 900 korun včetně DPH, kombi provedení Avant stojí 1 989 900 korun. Model Audi Q5 ve verzi SUV začíná na 1 819 900 korun, karoserie Sportback má vstupní cenu 1 888 900 korun.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek










