Euro NCAP MG 3

Konec otravných asistentů? Euro NCAP je začne hodnotit podle toho, jak fungují v reálném provozu

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Euro NCAP - Foto: Euro NCAP - 26. 11. 2025


Organizace Euro NCAP chystá největší proměnu svého hodnoticího systému od roku 2009, kdy zavedla dnešní známé „hvězdičky“. Od roku 2026 se výsledky nových aut začnou posuzovat podle zcela nové metodiky, která má lépe odpovídat tomu, jak se dnes po silnicích ve skutečnosti jezdí a jaké situace při řízení vznikají.

Základem nových testů budou čtyři fáze bezpečnosti: bezpečná jízda, vyhýbání se nehodám, ochrana při nárazu a bezpečnost po nehodě. Každá z nich dostane vlastní bodové hodnocení a teprve jejich kombinace rozhodne o celkovém počtu hvězdiček. Cílem má být přehlednější systém, který jasně ukáže, v čem daný vůz vyniká a kde má naopak rezervy.

Euro NCAP zároveň reaguje na zpětnou vazbu od řidičů. Mnoho z nich si stěžuje na příliš „vtíravé“ asistenty, neustálé pípání a zásahy do řízení, které mohou působit rušivě. Nové protokoly proto už nebudou sledovat jen to, zda systém dokáže zabránit nehodě na testovací dráze, ale i to, jak se chová v běžném provozu a jak dobře s ním řidič dokáže při jízdě fungovat.

Testovací postupy se mají nově aktualizovat každé tři roky. Důvod je jednoduchý: bezpečnostní technologie se vyvíjejí rychleji než kdykoliv předtím a statický systém by brzy přestal odpovídat realitě.

Čtyři fáze bezpečnosti: od prevence po zásah záchranářů

Nová metodika vychází z principů tzv. Haddonovy matice, která rozděluje bezpečnost do jednotlivých fází před nehodou, při nárazu a po něm. Euro NCAP tuto logiku přetavuje do čtyř samostatných oblastí, z nichž každá může získat až 100 bodů. Výsledky se budou zobrazovat v procentech a pro jednotlivé hvězdičky bude nutné splnit minimální limity ve všech čtyřech fázích, nikoliv pouze v jedné silné disciplíně.

1. Bezpečná jízda: pozornost řidiče a ovládání vozu

První oblast se zaměřuje na to, co má ideálně nehodě předejít: na samotné řízení. Euro NCAP bude nově klást mnohem větší důraz na technologie, které sledují stav řidiče. Nejlépe budou hodnoceny systémy, které nepřetržitě sledují pohyb očí a hlavy, dokážou rozpoznat únavu, nepozornost nebo například známky ovlivnění alkoholem či drogami a podle toho upraví citlivost asistentů.

Plusové body získají auta, která v případě neodpovídajícího řidiče dokážou bezpečně zastavit, místo aby pouze opakovaně vyžadovala reakci. Hodnocena bude také schopnost správně nastavit fungování airbagů a pásů podle toho, jaké postavy mají řidič a spolujezdci a zda jsou bezpečnostní pásy správně použity.

Velká novinka se týká i toho, jak auto komunikuje s člověkem uvnitř. Posuzovat se bude přehlednost a intuitivnost ovládání, včetně rozmístění ovladačů. Euro NCAP výslovně zmiňuje význam fyzických tlačítek u nejčastěji používaných funkcí, protože podle zpětné vazby od zákazníků snižují rozptylování při jízdě. Poprvé se také bude ověřovat přesnost systémů, které zobrazují aktuální rychlostní limity, přímo v reálném provozu.

Euro NCAP: V autě musí být míň obrazovek a víc tlačítek, jinak 5 hvězd nebude

2. Vyhýbání se nehodám: chytřejší scénáře a méně „otravné“ zásahy

Druhá fáze se týká aktivních asistenčních systémů, tedy například autonomního nouzového brzdění nebo udržování v jízdním pruhu. Euro NCAP plánuje rozšířit testovací scénáře tak, aby lépe kopírovaly skutečné nehody v městském provozu i mimo něj. Větší prostor dostanou situace, kde auta přicházejí do konfliktu s motocykly, cyklisty a chodci.

Nově nebude rozhodovat pouze to, zda systém dokáže nehodě zabránit, ale také to, jak se chová při běžné jízdě. U systémů pro udržování v jízdním pruhu se tak bude hodnotit plynulost a předvídatelnost zásahů, aby bylo omezeno chování, které řidiče zbytečně obtěžuje nebo (i nepříjemně) překvapuje.

Samostatnou kapitolou jsou kolize v nízkých rychlostech. Pozornost se zaměří na situace, kdy řidič omylem sešlápne místo brzdy plynový pedál, a také na tzv. „dooring“, tedy otevření dveří do cesty projíždějícímu cyklistovi. Auta, která dokážou podobným chybám aktivně předcházet nebo snížit jejich následky, získají vyšší hodnocení.

3. Ochrana při nárazu: více typů postav a přísnější pohled na detaily

Třetí oblast zůstává blízká tomu, co si většina lidí s Euro NCAP spojuje: klasické crash testy. I ty ale čeká zásadní modernizace. Od roku 2026 se budou častěji testovat různé typy postav, od dětí přes průměrně vysoké řidiče až po osoby menší i výrazně vyšší nebo starší, kteří jsou často zranitelnější.

Čínská auta už nejsou na silnicích postrachem. V nárazových testech porážejí ta „tradiční“ evropská

Čelní nárazy doplní rozsáhlé testy bočního nárazu. Hodnotit se bude ochrana při nárazu z blízké strany, při nárazu do sloupu a také při situacích, kdy je ohrožen pasažér na opačné straně vozu. Vedle fyzických crash testů mají hrát větší roli i laboratorní zkoušky a pokročilé počítačové simulace.

Zvětší se i důraz na ochranu chodců a cyklistů, a to zejména v kritických místech kolem čelního skla a jeho okolí, kde mohou při střetu vznikat velmi vážná zranění hlavy.

4. Bezpečnost po nehodě: zlatá hodina pro záchranáře i nová rizika elektromobility

Poslední fáze se zaměřuje na to, co se děje po nárazu. Tématem je především práce záchranných složek a specifická rizika spojená s elektrickými auty. Nové předpisy budou například vyžadovat, aby elektricky ovládané vnější kliky dveří zůstaly funkční i po nehodě. Záchranáři se tak snadněji dostanou k pasažérům.

U elektromobilů bude přísněji posuzována izolace vysokonapěťové baterie. Auta budou muset umět včas a srozumitelně informovat řidiče o riziku požáru baterie po nehodě nebo při nabíjení, pokud k takové situaci dojde.

Automatické tísňové volání bude mít nová pravidla. Vozidla budou muset systému předat informace o počtu osob uvnitř, a to i tehdy, pokud nemají zapnuté bezpečnostní pásy. Cílem je urychlit a zpřesnit zásah v kritické „zlaté hodině“ po nehodě, kdy správné informace mohou rozhodnout o výsledku léčby.

Nové protokoly mají podle generálního tajemníka Euro NCAP Michiela van Ratingena zajistit, aby se špičkové bezpečnostní technologie uplatnily tam, kde mají největší efekt: při předcházení smrtelným nehodám a vážným zraněním na evropských silnicích. Pro automobilky to znamená, že už nebude stačit obstát v jednom typu testu. Pokud budou chtít získat plný počet hvězdiček, budou muset nabídnout vyváženou ochranu před nehodou, během ní i po ní – a zároveň ukázat, že jejich bezpečnostní systémy fungují přirozeně v každodenním provozu.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru