Test Hyundai IONIQ 6 Power 4×4 | elektromobil (2023)

Konec čekání u nabíječek? Hyundai u elektromobilů míří na stejně rychlé nabíjení jako tankování

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: ekologickaauta.cz, insideevs.com, autoexpress.co.uk - Foto: Pavel Srp - 22. 11. 2025


Elektrická auta dnes už dávno nejsou kompromisem pro pár nadšenců. Kdo si pořídí moderní elektromobil Hyundai, dostane jedno z nejrychleji se nabíjejících aut na trhu. Model Ioniq 5 se svou osmistovoltovou technikou zvládne na dostatečně výkonném stojanu dobít baterii zhruba z deseti na osmdesát procent za méně než dvacet minut. Ještě nedávno šlo o parametry vyhrazené spíše luxusním značkám.

Podle samotné automobilky to ale nestačí. Tyrone Johnson, šéf nového evropského vývojového centra Hyundai v rozhovoru pro web Auto Express otevřeně říká, že skutečným zlomem bude až moment, kdy se nabíjení časově přiblíží běžnému tankování benzínu nebo nafty. Zákazníci jsou podle něj zvyklí na to, že za pár minut odjíždějí od stojanu s plnou nádrží, a jakékoliv čekání navíc vnímají jako problém.

„Očekávání zákazníků je, že nabití auta zabere zhruba tři minuty, podobně jako u vozu se spalovacím motorem,“ uvedl Johnson. Dodává, že často nejde o reálnou potřebu, ale o pocitovou „úzkost z dojezdu“ a obavu, že bude náhle potřeba ujet stovky kilometrů bez delší pauzy.

Závod o kilowatty i o nervy řidičů

Dnes se většina moderních elektromobilů při rychlonabíjení pohybuje někde mezi dvaceti a třiceti minutami na dobíjení z deseti na osmdesát procent kapacity. Hyundai Ioniq 5 zvládne tuto disciplínu na rychlonabíječce s výkonem až 350 kilowattů přibližně za dvacet minut. Přesto Hyundai cítí tlak konkurence.

Jak ušetřit na nabíjení elektromobilu? Dotace a dvoutarifní sazba pomohou

Automobilka sama přiznává, že současné modely se v maximálním nabíjecím výkonu pohybují okolo 225 kilowattů, zatímco na trhu už se objevují auta s hranicí 400 kilowattů. Příkladem je nové Porsche Cayenne Electric, u kterého značka uvádí, že na vhodném stojanu stačí pro dobití z 10 na 80 % zhruba 16 minut. Ještě dál jdou některé čínské projekty. BYD už prezentuje pětiminutové rychlonabíjení, ovšem za cenu extrémního výkonu až jednoho megawattu a speciální infrastruktury. Zeekr 001 zase zvládá více než 1,3 megawattu a podle výrobce mu na stejný rozsah dobíjení stačí méně než 7 minut.

Hyundai proto v laboratořích testuje vlastní technologii pro nabíjení o výkonu 400 kW. Nejde ale jen o honbu za čísly na papíře. Johnson připomíná, že úkolem vývojářů je zkrátit časy nabíjení, aniž by se jednoduše zvětšovaly baterie. Větší akumulátor totiž znamená více hmotnosti, horší využití prostoru v kabině a ve výsledku často právě i delší dobu strávenou u nabíječky. Cesta vede spíše přes efektivnější články a lepší práci s energií než přes další kilowatthodiny navíc.

Výzvou je i infrastruktura. Johnson upozorňuje, že spalovací auta měla na vývoj jednoduchého a spolehlivého tankování více než sto let. Přesto se i u klasických čerpacích stanic občas stane, že pistole prostě „nesedí“ nebo něco nefunguje. Elektromobilita přitom musí stejnou spolehlivost dodat dramaticky rychleji. „Je to obrovská výzva. Očekávání jsou okamžitá, ale jako odvětví potřebujeme čas,“ dodává šéf evropského vývojového centra korejské automobilky.

To, že Hyundai mluví o třech minutách, neznamená, že se této hranice dočkáme zítra. Nebo za měsíc. Anebo za rok. Ukazuje to nicméně směr, kterým se vývoj ubírá. Výkonnější nabíječky, lepší baterie a stabilnější síť rychlonabíjecích stanic mají v ideálním případě vést k tomu, že se zastávka u nabíječky nebude lišit od krátkého tankování na dálnici. A právě to může být moment, kdy i poslední skeptici přestanou čas u stojanu vnímat jako důvod, proč u spalovacího motoru zůstávat.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru