Klaus Zellmer stojí v automobilky Škoda od roku 2022. Do Mladé Boleslavi přišel po letech ve skupině Volkswagen a v Porsche a převzal značku, která má za letos sebou 130 let existence a před sebou velmi nejistou budoucnost automobilového trhu. Ona sama ale přesto stojí na pevných pilířích.
„130 let nás řadí mezi tři nejstarší automobilové značky na světě,“ připomíná Zellmer v rozhovoru pro magazín Autocar. „Před námi jsou už jen Peugeot a Mercedes-Benz.“ Historii Škody vidí jako něco víc než jen hezké číslo k výročí. V historii značky najdeme dodávky, pick-upy, kabriolety, osobní auta, motorky, jízdní kola, ale i další typy dopravních prostředků a podobně. Podle Zellmera prakticky neexistuje druh auta, který by si Škoda nikdy nevyzkoušela. „Je to bohaté dědictví a současně závazek,“ říká. „Naším úkolem jako managementu je zajistit, aby měla Škoda budoucnost i pro dalších 130 let.“
Přečtěte si také:
Pod jeho vedením značka v Evropě výrazně posílila. V roce 2022 byla desátou nejprodávanější značkou, dnes je třetí. To navíc ve chvíli, kdy musela úplně opustit ruský trh, který dříve patřil mezi ty klíčové.
Ztracené prodeje kompenzuje jinde, nejčerstvěji vstoupila například na trh v Saúdské Arábii. Těžiště růstu ovšem vidí Škoda v Indii a v zemích sdružených v ASEAN (Sdružení národů jihovýchodní Asie), kde dostala v roce 2023 na starost prodej celé skupiny Volkswagen. V Indii se jí loni podařilo prodeje zdvojnásobit, vozy se tam nejen prodávají, ale i navrhují a vyrábějí. V Evropě přitom prodeje rovněž rostou. Třetím největším trhem značky je Velká Británie, kde se loni prodalo 78 tisíc škodovek. Celkově chce automobilka letos vyrobit přibližně milion vozů.
Úspěch není jen v počtech vyrobených a prodaných aut. Spousta automobilek vyrobí hodně aut, některé i víc než škodovka, ale vydělá na nich minimum. Škoda nikoliv, na každém prodaném autě dosahuje zhruba 8% provozní marže. Zellmer nijak neskrývá, že je to důležitý parametr.
První důvod toho, proč tomu tak je, podle něj leží v samotném místě výroby. „Většinu aut produkujeme v České republice. Náklady na práci i energie jsou nižší než v některých jiných částech Evropy a země je mimo eurozónu,“ vypočítává. Připomíná, že zaměstnanci ve výrobě patří v rámci České republiky mezi nejlépe placené manuální profese, přesto zůstává výroba finančně smysluplná. Zmiňuje také méně rozbujelou byrokracii, která jinde, jak říká, firmy dokáže výrazně brzdit.
Druhou část vysvětlení vidí v dlouhodobém tlaku na efektivitu. „Každý rok zvedáme úspory o jednu miliardu eur,“ popisuje. Interně přirovnává Škodu k týmu, který právě získal titul. „Když vyhrajete, nestačí se uspokojit. Chcete obhájit, takže trénujete ještě tvrději. Přesně to se snažíme vštípit do firemní kultury.“
Přečtěte si také:
Vedle čísel, exportu a marží ale často mluví i o něčem méně hmatatelném. O důvěře. „Jsme tu 130 let. To ale neznamená, že jsme automaticky na nákupním seznamu každého zákazníka,“ říká Zellmer. „Na trhu se objevuje spousta nových značek. Některé se udrží, jiné ne. My máme výhodu historie, ale musíme ji naplnit tím, že ukazujeme, že tu budeme i za deset nebo dvacet let, že se na nás dá obrátit, když je problém.“
Důležitou roli v tom podle něj hraje také síť dealerů. Zmiňuje osobní zkušenost, kdy kvůli zpoždění přišel o let do Prahy a musel všechno řešit pouze přes automaty a aplikace. „Bylo velmi těžké zjistit, jak se vlastně dostanu tam, kam potřebuji. Je obrovská úleva, když se dovoláte člověku, který vás bere vážně a opravdu se snaží pomoct,“ říká. „Přesně takhle má fungovat naše dealerská síť. Lidé pomáhají lidem.“
Škoda zachrání Fabii, Kamiq i Scalu před smrtí kvůli Euro 7. Dostanou nový motor
Elektromobilita, rok 2035 a budoucnost kombíků
Největší debata, která dnes podle Zellmera hýbe automobilovým světem, se týká elektromobility a termínu konce spalovacích motorů. Evropská legislativa počítá s tím, že od roku 2035 se v Evropské unii nebudou prodávat nové vozy se spalovacím motorem. Z dnešního pohledu jde podle něj o cíl, který neodpovídá realitě.
„Už v roce 2019 jsem považoval tehdejší plán cesty k uhlíkové neutralitě za příliš ambiciózní,“ připomíná šéf škodovky. Od té doby se podle něj jasně ukázalo, že ani dnes neroste trh s elektromobily tak rychle, jak se očekávalo. „Hodně se mluvilo o zodpovědnosti automobilek. Na konci ale rozhoduje zákazník. A když se podíváme na trajektorii, na níž jsme, trvat na roce 2035 jako na pevném konci spalovacích motorů je pravděpodobně příliš ambiciózní.“
Klaus Zellmer zdůrazňuje, že automobilky nemohou ignorovat regulaci. Škoda podle něj dodržuje limity emisí CO₂ a je na dobré cestě splnit evropská pravidla. Přesto trvá na tom, že když se ukáže, že předpoklady byly chybné, je potřeba je upravit. „O to žádáme jako automobilový průmysl i jako součást koncernu Volkswagen. Je nutné znovu otevřít otázku, kdy je konec spalovací technologie u nových aut skutečně dosažitelný.“
Přečtěte si také:
Konkrétní nový termín sám nenavrhuje. V debatě se však objevují různé nápady, například ponechání plug-in hybridů nebo aut s prodlužovačem dojezdu, kde spalovací motor slouží jen jako generátor elektřiny.
Škoda už přitom v rámci koncernu převzala důležitou roli v oblasti spalovacích motorů, které mají hrát roli právě v hybridních systémech. Má odpovědnost za vývoj přeplňovaných benzinových motorů EA 211 včetně jejich použití v hybridních pohonech. První plně hybridní systém skupiny se má objevit už brzy ve Volkswagenu T-Roc a později také v nové Škodě Octavia a dalších modelech značky.
Vedle toho pokračuje i čistá elektromobilita. Příští rok plánuje Škoda uvést dvě novinky. Menší SUV Epiq, jehož cena by se měla pohybovat kolem 600 tisíc korun, a sedmimístnou sériovou verzi velkého SUV inspirovaného konceptem Vision 7S.
Zellmer ale odmítá představu, že by automobilka chtěla vést ideologickou kampaň. „Naším úkolem není vést zákazníky, ale dávat jim možnost volby,“ říká a dodává: „Nestavíme se do role těch, kdo v ideologické rovině prosazují bateriové elektromobily. Naší prací je dělat dobrá auta. Pokud si zákazník vybere elektromobil, má mít k dispozici kvalitní model. Pokud dává přednost jiné technologii, musíme mu nabídnout i tu.“
Škoda září s elektromobily, ale spalovací motory si bude držet zuby nehty, potvrzuje její šéf
Kombi jako lakmusový papírek
Možná nejzajímavější část rozhovoru se týkal kombíků. Právě tato karoserie je se Škodou dlouhodobě spojovaná. Zatímco mnoho konkurentů velké kombíky postupně opouští, u škodovky je trend opačný.
„Od poslední generace jsme prodali více než tři miliony Octavií Combi a přes šest set tisíc Superbů Combi,“ uvádí Zellmer. V součtu jde zhruba o pětinu celkového prodejního objemu značky. Škoda je podle něj v tomto segmentu nejrelevantnějším hráčem na trhu a vedení ho vnímá jako oblast, kterou „značka vlastní“.
Není proto překvapením, že se mluví o novém elektrickém kombi. Předobrazem budoucího sériového auta je letošní koncept Vision O. Ten ukazuje, jak se dá nový designový jazyk Modern Solid přenést do praktické rodinné karoserie.
Podle Zellmera ale není jisté, že bude mít finální auto výhradně bateriový pohon. „Typický řidič kombíku, často podnikatel, najede třicet až čtyřicet tisíc kilometrů ročně,“ vysvětluje. Takový klient podle něj očekává dlouhý dojezd a spolehlivou dostupnost energie. Proto má budoucí model, vycházející z konceptu Vision O, stát až na nové generaci platformy, která přijde po současné architektuře MEB. Ta má nabídnout různé formy elektrifikovaných pohonů. Vedle čistě elektrických verzí počítá i s plug-in hybridem nebo právě s řešením s prodlužovačem dojezdu.
Přečtěte si také:
„U této platformy chceme zůstat otevření požadavku na dlouhý dojezd,“ vysvětluje Zellmer. Připomíná, že doby nabíjení baterií se sice budou zkracovat, ale v dohledné době se nedostanou na několik málo minut, které stačí k natankování na čerpací stanici.
S uvedením sériového vozu počítá na začátek příští dekády. Připouští, že cesta k němu nebude jednoduchá, ale je přesvědčený o tom, že Škoda se bez kombíku v nabídce obejít nemůže. „Tento segment je pro nás zásadní,“ připomíná Zellmer. „Pokud chceme být značkou, která tu bude i za desítky let, musíme dělat auta, která lidé opravdu potřebují a používají.“
Na pozadí všech těchto úvah se stále vrací k jedné větě. Automobilka podle něj nesmí stavět regulaci nad zákazníka. „Respektujeme pravidla, ale klíčové je, co lidé skutečně chtějí a dokážou používat každý den,“ uzavírá šéf škodovky rozhovor.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek













