Už rok běží společný projekt Volkswagenu a americké značky Rivian, který má obě automobilky posunout k nové generaci tzv. softwarově řízených vozů. V novém joint venture s názvem Rivian and Volkswagen Group Technologies (RV Tech) vzniká zcela nová zónová elektronická architektura. Původně byla zamýšlená výhradně pro elektromobily, dnes ale Volkswagen otevřeně připouští, že časem může dorazit i do modelů se spalovacím motorem.
Základem tohoto přístupu je tzv. softwarově řízené auto (Software-Defined Vehicle, SDV). V praxi to znamená, že většinu funkcí auta neřídí desítky samostatných řídicích jednotek, ale několik výkonných centrálních počítačů. Ty ovládají vše od asistenčních systémů přes infotainment až po komunikaci se vzdálenými servery.
Přečtěte si také:
Pro zákazníky to má mít jeden zásadní důsledek. Funkce auta už nejsou v okamžiku prodeje konečné. Lze je průběžně vylepšovat a doplňovat pomocí over-the-air aktualizací, bez návštěvy servisu. Vůz tak může dostávat nové schopnosti i několik let po koupi a výrobce zároveň rychleji opraví chyby nebo může reagovat na nové požadavky trhu.
Volkswagen plánuje novou architekturu nasadit na připravované platformě SSP, která má být společným technickým základem pro širokou škálu elektrických modelů napříč celým koncernem. Do konce desetiletí by na ní mohlo vzniknout až 30 milionů vozů různých značek a velikostí. Právě na tuto platformu se počítá i technologie vyvíjená týmem RV Tech.
Zimní testy, ID.Every1 a možnost pro spalovací vozy
Vývoj se mezitím posunul z papíru k reálným autům. Tým RV Tech, který má už více než 1500 zaměstnanců v USA, Kanadě, Švédsku, Srbsku a nově také v Berlíně, připravuje tzv. referenční vozy značek Volkswagen, Audi a Scout. Ty budou sloužit jako pojízdné laboratoře pro testování nové elektronické architektury.
Když jsme byli malí, hráli jsme PAC-MANa doma. Dnes? Zahrát si ho můžeme ve svém Volkswagenu
Od jara 2025 mají tyto vozy definovanou hardwarovou a elektronickou specifikaci, v létě 2025 se rozběhly práce na inženýrských prototypech v centrech RV Tech v Palo Altu a Irvine. Další důležitý krok přijde na přelomu roku 2025 a 2026, kdy mají vozy vyrazit do zimních testů v náročných podmínkách. Cílem je ověřit, jak se nový systém chová v mrazu a extrémní zátěži.
Jedním z prvních sériových aut, kde se nová architektura objeví, má být kompaktní Volkswagen ID.Every1. Právě na tomto modelu chce koncern ukázat, že i cenově dostupnější elektromobil může nabídnout moderní digitální výbavu. Uvedení na trh je plánováno na rok 2027 a VW ID.Every1 má být prvním koncernovým vozem, který ponese verzi SDV architektury z RV Tech.
Následovat mají další elektromobily koncernových značek na platformě SSP. A ani tím to nemusí skončit. Spoluvýkonný ředitel RV Tech Carsten Helbing připouští, že se počítá i s možností nasazení v autech se spalovacím motorem. Podle něj je nová architektura dostatečně flexibilní, aby zvládla různé druhy pohonů. Zároveň ale upozorňuje, že úvodní priorita je jasná. Nejdříve vyřešit plně elektrické vozy, teprve potom se může rozhodovat o dalším rozšíření.
Přečtěte si také:
Z technického pohledu nevidí Helbing v integraci do jiných typů pohonu zásadní problém. Znamenalo by to však další práci na konkrétních komponentech a platformách. Jinými slovy, software je připraven, ale mechanická část vozů by se musela přizpůsobit.
Rivian: nová generace i update současných aut
Společný projekt se netýká jen Volkswagenu. Rivian chce výsledky práce RV Tech využít i u svých připravovaných modelů R2, R3 a R3X. Zároveň plánuje postupně aktualizovat i stávající flotilu tak, aby z nového softwarového základu těžila.
Šéf Rivianu Robert Joseph Scaringe opakovaně mluví o tom, že společné joint venture obou automobilek během roku výrazně posílilo a posouvá laťku v oblasti automobilového softwaru. Právě Rivian R2, jehož uvedení se očekává v první polovině příštího roku, má být výkladní skříní toho, jak nový software dokáže změnit fungování vozu i vnímanou kvalitu digitálních služeb.
Průzkum odhalil, které technologické vychytávky řidiči nechtějí. Nejméně oblíbené je ovládání gesty
Proč Volkswagen takovou spolupráci potřebuje
Za rozhodnutím Volkswagenu spojit síly s Rivianem je i širší kontext. Koncern v posledních letech narážel na problémy se svou vlastní softwarovou divizí Cariad, což zpomalovalo uvádění nových modelů a komplikovalo sjednocení techniky napříč značkami.
Aby vývoj zrychlil a dohnal náskok konkurentů, uzavřel Volkswagen s Rivianem partnerství a zavázal se investovat 5,8 miliardy dolarů. Chce škálovatelnou architekturu nové generace, která bude použitelná napříč značkami i modelovými řadami a která pomůže stáhnout náskok Tesly a zároveň lépe čelit tlaku levnějších čínských výrobců na evropském trhu.
Přečtěte si také:
Situaci neulehčuje ani vývoj poptávky. V USA má ochladnout zájem o elektromobily po skončení daňové úlevy 7500 dolarů, v Evropě zase tradiční automobilky bojují s rostoucí konkurencí z Číny. O to důležitější je mít společný technologický základ, který umožní rychle vyvíjet nové modely, sdílet software a zkrátit jejich cestu na trh.
RV Tech se v tomto ohledu stává jedním z klíčových projektů, které mají Volkswagenu i Rivianu pomoci zvládnout přechod k digitálně řízeným autům. Pokud se plán podaří naplnit, uvidíme výsledky nejen v elektrických novinkách, ale možná časem i v modernizovaných spalovacích modelech.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek










