kia-pv5-cargo_guinessworldrecord2025_69338km-1

Elektromobilita už dává smysl. Naložená elektrická dodávka Kia PV5 ujela 693 km na jedno nabití

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Kia - Foto: Kia - 31. 10. 2025


Dodávky tráví život na dálnici, na okreskách i ve městě. Proto je zpráva o tom, že elektrická Kia PV5 Cargo Long Range zvládla ujet na jedno nabití 693,38 kilometru s maximálním povoleným zatížením, zajímavá i pro ty, kdo elektrickým dodávkám zatím nevěří. Rekord z 30. září 2025 byl oficiálně zapsán do Guinnessovy knihy rekordů a padl na běžných silnicích severně od Frankfurtu, nikoliv na rovné testovací dráze. V segmentu lehkých elektrických užitkových vozů tak vznikl nový referenční bod pro dojezd i efektivitu.

Trasa měla podobu 58,2kilometrové smyčky kombinující městský a příměstský provoz. Auto se potýkalo s křižovatkami, kruhovými objezdy i zastávkami na semaforech. Auto navíc v rámci této trasy opakovaně překonávalo přibližně 370metrové převýšení. Právě tak vypadaly podmínky, které mají co nejvíce připomínat reálný den doručovací služby. Konec jízdy nakonec nastal až po dovršení 12. smyčky.

Za volantem se střídali novinář George Barrow, specialista na dodávky a dlouholetý člen poroty International Van of the Year z Velké Británie, a Christopher Nigemeier, seniorní inženýr z technického centra HMETC a člen vývojového týmu PV5. Barrow mluví o „náročné, ale nezapomenutelné jízdě“ a zdůrazňuje, že dojezd přes 690 km s plnou zátěží rozhodně není samozřejmost. Nigemeier popisuje akci jako přátelské klání o to, kdo vytěží z každé kilowatthodiny víc, a nakonec oceňuje samotné auto víc než vlastní jezdeckou strategii.

Kia-PV5-Cargo_GuinessWorldRecord2025_69338km

Jak se rekord měřil?

Aby šlo o relevantní údaj, proběhly přípravy velmi pečlivě. Na správné naložení dohlíželi inspektoři TÜV Hessen a Buck Vermessung, hmotnosti samozřejmě byly ověřeny. Jízda se monitorovala GPS i kamerami v kabině. Před startem byl akumulátor nabit na 100 % a dobíjecí port spolu s nákladovým prostorem byly zapečetěny. Pečeť se porušila až po 22 hodinách a 30 minutách nepřerušené jízdy.

Z hlediska provozu firemních flotil je podstatné, že Kia PV5 Cargo Long Range rekord zvládla při maximálním zatížení. Vnitřní testy značky navíc ukazují, že každých dodatečných 100 kg snižuje dojezd přibližně o 1,5 %. V praxi to znamená, že i s reálným nákladem je vůz schopen ujet vzdálenost, která může mnoha provozům pokrýt téměř dva pracovní dny bez dobíjení. Nejde tedy jen o hezké číslo do tabulky, ale o potenciální změnu plánování tras a rotace vozidel.

Kia PV5 je prvním modelem z řady PBV (Platform Beyond Vehicle), která sází na modulární koncepci „stavebnicových bloků“. Vychází z architektury E-GMP.S (Electric-Global Modular Platform for Service). Díky tomu lze vůz nakonfigurovat jako Cargo, Passenger, Chassis Cab, Crew Van, variantu pro přepravu vozíčkářů i jako obytný Camper. Verze Cargo nabízí až 4,4 m³ nákladového prostoru a užitečné zatížení až 790 kg. Pro různé typy provozu jsou připraveny akumulátory o kapacitě 71,2 kWh a 51,5 kWh, v plánu je i varianta 43,3 kWh.

Vedení evropské divize Kia mluví o tom, že značka do světa lehkých užitkových vozidel vstupuje ambiciózně. Rekord to podtrhuje hlavně tím, že nevznikl za ideálních laboratorních podmínek, ale během dlouhé a pečlivě kontrolované jízdy v běžném prostředí. To je přesně ten typ důkazu, který v byznysu doručování a městské logistiky rozhoduje.

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru