Řidiči, kteří míří po dálnici D3 mezi Prahou a Českými Budějovicemi, se už brzy dočkají novinky, o které se mluví roky. V úseku mezi 80. a 130. kilometrem se konečně začne testovat zvýšení maximální povolené rychlosti na 150 km/h. Zdaleka ale nepůjde o stopadesátku absolutně a jízdu bez pravidel.
Jak to bude fungovat v praxi
Ministerstvo dopravy schválilo úpravu provozu, která umožní vyšší rychlost nejpozději od léta 2026. V praxi ji budou řídit nové proměnné dopravní značky. Ty jsou instalovány jak ve středovém pásu mezi oběma jízdními směry, tak po pravé straně vozovky a dokáží během několika vteřin změnit zobrazený limit.
Přečtěte si také:
Základní stav systému je 150 km/h. Jakmile se ale zhorší podmínky (ať už půjde počasí, hustotu provozu a podobně), značky automaticky přepnou na nižší rychlost. Rozhoduje o tom algoritmus, který pracuje s daty z dopravních detektorů ve vozovce, hlášeními o nehodách a meteorologickými informacemi.
Zásadní je také bezpečnostní pojistka: 150 km/h se nikdy nezapne jen v jednom krátkém úseku, ale minimálně ve dvou po sobě jdoucích. Cílem je, aby řidiči nemuseli neustále brzdit a zrychlovat.
Podmínky pro 150 km/h na D3:
- Suchá vozovka a dobrá viditelnost (bez mlhy, náledí a silného větru)
- Hustota dopravy pod limitem (max. ~1500 aut/hod nebo 125 aut/5 min)
- Aktivní alespoň dva sousední úseky a víc než polovina celého systému
- Bez mimořádností (nehody, práce na silnici, zásahy policie)
Co to znamená pro řidiče
Z praktického hlediska to znamená, že pokud bude hezké počasí a provoz nebude příliš hustý, na 50kilometrovém úseku mezi Planou nad Lužnicí a Úsilným se pojede až 150 km/h. Jakmile se ale objeví mlha, náledí nebo se výrazně zvýší hustota aut, systém sám automaticky rychlost sníží.
Řidiči nebudou muset nic sledovat na aplikacích ani poslouchat rádio, vše uvidí přímo na dálnici. Každých několik kilometrů budou rozmístěny dvojice proměnných značek: jedna na krajnici, druhá ve středním pásu. Objevila se ale kritika, že jde o mechanické značky a nejsou tady digitální značky.
Proč právě D3
Pilotní úsek padl na dálnici D3 zejména proto, že jde o relativně novou a technicky dobře vybavenou trasu. Dlouhé roviny a moderní stavba dovolují vyšší rychlost, aniž by výrazně rostlo riziko nehod. Pokud se systém osvědčí, není vyloučeno, že se postupně rozšíří i na další úseky českých dálnic.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned