250214-30-years-since-the-foundation-stone-was-laid-m13-1_e67296e6

Hyundai brzdil, Škoda rostla. Český autoprůmysl přesto zažil silné léto

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu - Ilustrační foto: Škoda - 29. 9. 2025


Český autoprůmysl má za sebou léto, které se navzdory tradičním odstávkám a dovoleným vydařilo více než loni. Z výrobních linek v červenci a v srpnu sjelo 206 tisíc nových osobních vozů, tedy o 8 % víc než ve stejném období minulého roku. Tento výsledek pomohl vyrovnat slabší začátek roku, kdy automobilky čelily utlumené poptávce na evropských trzích i několika neplánovaným přerušením výroby.

Za 8 měsíců roku 2025 bylo v Česku vyrobeno 953 tisíc osobních aut, což sice znamená meziroční pokles o 2 %, ale letní nárůst přinesl potřebnou vzpruhu. Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla je povzbudivé, že české továrny dokázaly udržet produkci i v náročnějších podmínkách. Dodává však, že evropský trh s elektromobily roste pomaleji, než si představují regulace EU, a právě proto je podle něj nutné znovu otevřít debatu o realističtějších pravidlech.

Elektromobily táhnou nahoru hlavně Škodovku

Lídr českého trhu, mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, vyrobil od ledna do srpna přes 610 tisíc aut, o 2 % víc než loni. Podíl elektromobilů přitom výrazně roste. Vyrobeno jich bylo více než 136 tisíc, což je téměř čtvrtina celkové produkce značky.

Hyundai měl naopak v Nošovicích kvůli srpnovým odstávkám slabší výsledky. Vyrobil necelých 194 tisíc aut, což je o 30 tisíc méně než loni. Zhruba čtvrtina z toho byla elektrická nebo plug-in hybridní.

Evropa brzdí, Česko zrychluje. Aut se tu registruje průměrně víc než v celé EU

Toyota v Kolíně hlásí výrobu 149 tisíc vozů, což je jen mírný pokles. Polovinu z toho tvoří hybridní Yaris. Do budoucna by přitom měl podíl elektrifikovaných modelů dál růst, bude se tady totiž vyrábět nový elektromobil. Toyota nedávno oznámila investici 17 miliard korun, která právě české továrně přinese výrobu prvního plně elektrického modelu Toyota v Evropě.

Autobusy posílily, motorky naopak ztrácí

Ještě výraznější růst než osobní auta zaznamenaly české autobusy. Jejich produkce se za 8 měsíců letošního roku zvýšila o více než pětinu na 3538 kusů. Tahounem zůstává vysokomýtské Iveco, které vyrobilo naprostou většinu kusů, šlo o více než tři tisíce autobusů. SOR Libchavy naopak hlásí pokles, z linek sjelo o desetinu vozů méně než loni.

Stále větší prostor si přitom získávají elektrobusy. Za osm měsíců jich bylo vyrobeno 253, což je více než čtyřnásobek toho, co v loňském roce.

Jediným segmentem, který výrazně oslabil, zůstávají motocykly Jawa. Jejich produkce se propadla o třetinu na pouhých 525 strojů.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru