V pražském Valdštejnském paláci se ve čtvrtek 18. září diskutovalo o jedné z nejpalčivějších otázek evropské dopravy: jak se vyrovnat s blížícím se zákazem spalovacích motorů a co to bude znamenat pro Českou republiku. Konference EVxROPA, pořádaná místopředsedou Senátu Jiřím Oberfalzerem ve spolupráci s Ministerstvem dopravy, přilákala politiky, odborníky i zástupce automobilového průmyslu.
Obavy z budoucnosti zaznívaly napříč sálem. Podle Oberfalzera ohrožuje současné nastavení evropských regulací nejen automobilky, ale i běžné domácnosti. Připomněl, že prudké zdražení, které to vyvolá, se nejvíce dotkne rodin s nižšími příjmy. „Přál jsem si, aby na jednom místě zazněly různé pohledy – od ministerstva dopravy přes europoslance až po automobilky. Jen tak můžeme hledat cestu, jak se bránit krokům, které by mohly český průmysl i spotřebitele poškodit,“ vysvětlil.
Přečtěte si také:
Skepsi k přísné regulaci vyjádřil také ministr dopravy Martin Kupka. Podle něj se Evropa svazuje tak složitým souborem pravidel, že začíná ztrácet krok s konkurencí. „Pokud chceme, aby evropský automobilový průmysl zůstal konkurenceschopný, musíme tlačit na úpravu norem a závazků tak, aby odpovídaly realitě dneška,“ zdůraznil. Dodal, že Česko bude prosazovat zrušení zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem po roce 2035. Podle něj je rozvoj elektromobility spíše otázkou podpory inovací a infrastruktury než nových a nových zákazů.
O významu stability mluvil i Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. Připomněl, že Česko je třetím největším výrobcem aut v Evropě, a proto nemůže čekat, až o jeho budoucnosti rozhodnou jiní. „Automobilky potřebují jasná a předvídatelná pravidla. Jen tak dokážeme zajistit, aby transformace nebyla experimentem, ale udržitelnou cestou,“ varoval.
Bitva o auta po roce 2035 pokračuje. Nejsilnější frakce v europarlamentu odmítá zákaz spalováků
Zazněly i hlasy z praxe. Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto, připomněl, že automobilka má za sebou více než 130 let historie a stále patří k pilířům české ekonomiky. Značka dnes nabízí nejširší paletu modelů – od elektromobilů po klasické spalovací vozy – a právě proto vnímá změny legislativy citlivě. „Pokud má transformace proběhnout úspěšně, musí být realistická. Cíle pro roky 2030 a 2035 nesmí ignorovat reálný stav infrastruktury ani poptávku zákazníků,“ zdůraznil.
Debata v Senátu se tak nesla v duchu hledání rovnováhy. Všichni účastníci souhlasili, že budoucnost dopravy je v inovacích a postupném přechodu na čistší technologie. Stejně se ale shodli, že Evropa si nemůže dovolit diktovat tempo způsobem, který by mohl oslabit celé odvětví a s ním i ekonomiku.
Evropská komise přitom sama cítí, že situace není jednoduchá. Proto letos zahájila strategický dialog s automobilkami a v březnu představila „Průmyslový akční plán pro evropský automobilový průmysl“. I ten ukazuje, že hledání kompromisu mezi ochranou klimatu a udržením pracovních míst bude v příštích letech jednou z hlavních výzev celé Evropy.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek