mereni-emisi-v-beznem-provozu-skoda-karoq

Bitva o auta po roce 2035 pokračuje. Nejsilnější frakce v europarlamentu odmítá zákaz spalováků

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: bild.de, Reuters - Ilustrační foto: Škoda - 20. 9. 2025


Budoucnost spalovacích motorů v Evropě se znovu dostává do centra politických debat. Největší frakce Evropského parlamentu, Evropská lidová strana (EPP), dala jasně najevo, že zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem, který má začít platit od roku 2035, nechce nechat v jeho současné podobě. Předseda EPP Manfred Weber v rozhovoru pro německý deník Bild am Sonntag prohlásil, že frakce se bude snažit tento zákaz zrušit nebo alespoň zásadně upravit.

Weber ujišťuje, že evropský závazek dosáhnout klimatické neutrality tím zpochybněn není. Tvrdí ale, že přechod na bezemisní dopravu by měl být technologicky neutrální. Tedy nejen čistě na bázi elektromobility, ale s možností využít i hybridní systémy, vodík či syntetická paliva. Pokud tyto varianty splní přísné emisní limity, měly by podle EPP dostat stejnou šanci jako elektromobily.

Tento postoj se navíc kryje se stále hlasitějšími výhradami evropských automobilek. Německý automobilový průmysl společně s odbory v posledních týdnech veřejně vyzval k tomu, aby Evropská unie zákaz přehodnotila. Upozorňují na prudce rostoucí náklady, nejistotu výrobců a sílící tlak konkurence z Číny i z USA. Podle nich hrozí ztráta pracovních míst a oslabení celé ekonomiky, pokud se přechod nebude řídit realitou, ale jen ideálním plánem na papíře.

Evropská komise na kritiku reaguje. Bild informuje, že už oznámila, že připravuje revizi legislativy a ještě do konce roku má předložit návrhy, jak pravidla pro rok 2035 upravit.

Tohle asi nikdo nečekal. EU se rozhodla, že zákaz prodeje aut se spalovacím motorem ještě letos znovu projedná

Spekuluje se o výjimkách pro klimaticky neutrální syntetická paliva i některé typy hybridů. Není vyloučeno, že se tím zákaz změní spíše na přísný systém omezení než na absolutní stopku pro spalovací motory.

Kritici ale varují, že zmírnění nebo odklad může výrazně zpomalit cestu k nulovým emisím. Reuters informuje, že automobilky už do elektromobility investovaly obrovské částky a potřebují jistotu, že se stanovený směr nebude neustále měnit. Podle nich by přílišná benevolence mohla ohrozit důvěryhodnost Evropské unie v klimatické politice a zároveň posílit ty, kdo chtějí dosavadní závazky oslabit.

Diskuse o budoucnosti evropského automobilového průmyslu se tak přiostřuje. Další rozhodnutí, které padne v nejbližších měsících, bude mít zásadní dopad nejen na klima, ale i na velkou spoustu pracovních míst a celou podobu evropského hospodářství.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky:

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru