Umělá inteligence už dávno není jen pojem ze světa softwaru a chytrých telefonů, ale stále častěji se stává i nedílnou součástí automobilového průmyslu. Zatímco ještě před pár lety byla hlavním cílem elektroniky v autech vyšší bezpečnost a lepší ovladatelnost, teď přicházejí výrobci s něčím mnohem ambicióznějším: s technologiemi, které dokážou řídit společně s vámi.
Právě tímto směrem se vydalo Lamborghini. Jeho technický ředitel Rouven Mohr představil během Monterey Car Week koncept, který by mohl změnit způsob, jakým vnímáme jízdu v supersportech. Podle něj je cílem využít umělou inteligenci k tomu, aby se řidič cítil jako lepší jezdec. A to i když dělá chyby.
Přečtěte si také:
Už dnes Lamborghini používá strojové učení pro rozdělování točivého momentu podle povrchu vozovky a stylu jízdy. Do budoucna se ale počítá s tím, že auto bude schopné vycítit i náladu svého řidiče. Zní to možná jako sci-fi, ale není to až tak vzdálené. Systémy sledující únavu nebo nepozornost řidiče už ve vozech jsou a jejich rozšíření o rozpoznávání emocí je jen dalším logickým krokem.
Mohr vysvětluje, že auto by dokázalo pochopit, kdy má jezdec chuť na klidnou a relaxovanou jízdu, a kdy si naopak chce trochu ostřeji svézt. Pokud by tedy řidič hledal zábavu v ostré jízdě nebo snad driftování, algoritmus by mu pomohl udržet kontrolu, místo toho, aby jej hned usměrňoval zpět do „správné“ stopy. A pokud by se pak styl opět změnil na plynulý a precizní, auto by to opět poznalo.
Celý systém funguje na jednoduché myšlence: pokud se jezdec dopouští stále stejných chyb, může je elektronika částečně napravit. Typickým příkladem je situace, kdy někdo opakovaně zatáčí příliš ostře a tím se dostává do nedotáčivosti. Umělá inteligence by dokázala omezit úhel natočení kol (přestože by řidič zatočil opět stejně) tak, aby se problém minimalizoval.
Aby to vše mohlo fungovat v reálném čase, je potřeba něco víc než jen software. Lamborghini proto vyvinulo takzvaný „6D Sensor“, který debutoval na konceptu Fenomeno. Tento nenápadný modul o velikosti baseballového míčku sleduje pohyb auta v šesti osách, hlídá náklony, rotace i vibrace karoserie. Zatímco dříve podobné údaje sbíraly různé senzory zvlášť a výsledkem byla mozaika krátkých datových útržků, nyní má algoritmus k dispozici přesný a okamžitý obraz chování celého vozu.
Podle Mohrových slov je právě tento senzor klíčem k tomu, aby umělá inteligence mohla do řízení zasahovat jemně a s chirurgickou přesností. Jinými slovy, aby auto nereagovalo na to, co se dělo před chvílí a nehasilo problémy, ale mohlo pomáhat s tím, co se děje právě teď.
Lamborghini není jedinou značkou, která hledá způsoby, jak skloubit elektronické asistenty s přirozeným projevem řidiče. BMW například vyvíjí systémy schopné rozpoznat záměr. Pokud tedy vůz přejede žlutou čáru proto, že se vyhýbá překážce, nebude řidiče obtěžovat planým varováním. Elektronika pochopí, že šlo o vědomé rozhodnutí.
Pokud se podobné technologie stanou běžnou součástí výbavy, můžeme čekat zásadní proměnu v tom, jak si budeme jízdu užívat. Supersport už nebude jen o výkonu a odvaze řidiče, ale i o inteligentním partnerovi, který dokáže v pravou chvíli zakročit, nebo naopak jindy nechat volant skutečně jen v rukou řidiče.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek