Možná vás už někdy napadlo, jaké by to bylo mít doma originální pneumatiky z Formule 1. Jenže to se vám pravděpodobně nikdy nepovede, běžný fanoušek si je totiž nikdy legálně nekoupí, a to ani v případě, že by byl ochotný zaplatit několikanásobek jejich výrobní ceny, což by bylo opravdu hodně moc peněz…
Pneumatiky pro závody F1 jsou jedním z nejstřeženějších tajemství motorsportu. Pirelli, které je od roku 2011 jejich výhradním dodavatelem, má každý kus pečlivě označený a sleduje je. Po závodech se použité pneumatiky likvidují (spalují nebo rozřezávají). Důvod? Rozhodně se nesmí dostat k žádné konkurenci, která by mohla zkoumat jejich chemické složení.
Samotná směs je fascinující záležitost. V základu sice připomíná běžné pneumatiky, protože obsahuje gumu, saze, oleje či pryskyřici, ale klíčové je, v jakém poměru se jednotlivé složky míchají. To vědí jen vybraní inženýři v Pirelli. Výsledkem této směsi je materiál, který se chová úplně jinak než pneumatiky, které máme běžně na svých autech.
Přečtěte si také:
Pokud bychom se podívali na ceny, pak vězte, že jde o částky, za které už by se dalo koupit slušné ojeté auto. Jeden kus závodního slicku pro F1 vyjde podle odhadů na asi 40 až 50 tisíc korun, tedy skoro 200 tisíc za celou sadu. Jenže ani kdybyste ty peníze položili na stůl, výrobce vám pneumatiky neprodá.
A i kdyby se k nim někdo zázrakem dostal, na silnici by s nimi stejně moc daleko nedojel. Tyto speciální pneumatiky totiž bez zahřátí vůbec nefungují. Před jízdou je nutné je nahřát na 70 až 80 °C, jinak jsou tvrdé jako kámen a nemají žádnou přilnavost. Běžná silnice s výtluky, obrubníky a nižšími rychlostmi by je během pouhých pár kilometrů úplně zničila. Byly navržené na maximální výkon při vysokých rychlostech, ne na cestu do práce.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek