Když se řekne sedmiválec, možná se podivíte, že jste o takovém motoru nikdy neslyšeli. A není to vůbec divné, protože přestože o něm inženýři uvažovali, praxe ukázala, že jde o slepou uličku. Liché motory v autech nám tak zůstaly jen se třemi a pěti válci.
Každý spalovací motor produkuje vibrace. Vznikají při pohybu pístů, otáčení klikové hřídele a i při činnosti některých dalších pohyblivých součástí. Pokud se tyto vibrace nepodaří vyvážit, motor nepracuje hladce a může docházet k rychlejšímu opotřebení ložisek, ale také k tomu, že bude házet celým autem a tím se tak nebude jezdit komfortně.
Přečtěte si také:
Motory se sudým počtem válců, například čtyřválce či šestiválce, lze vyvážit relativně snadno. U lichého počtu válců je to ale složitější, síly od jednotlivých pístů nejsou symetricky rozloženy. Stačí si vzpomenout na tříválec: je lehký a relativně úsporný, ale má drsný chod. Výrobci ho tak často musí krotit pomocí vyvažovacích hřídelů.
Pět ano, sedm ne
Pětiválcové motory se přesto v osobních autech prosadily. Znalci je znají zejména z modelů koncernu Volkswagen, zejména Audi, ale také z Volva nebo Fiatu. Díky vhodnému zapalovacímu pořadí (1-2-4-5-3) nabízejí plynulejší chod než tříválce a jejich vibrace lze účinně tlumit.
Třetina řidičů nevědomky poškozuje motor svého auta. Neděláte to také?
Sedmiválec má ale zásadní nevýhodu. Kliková hřídel by musela být extrémně dlouhá (vždyť by to byl delší motor než řadový šestiválec) a pevná, aby odolala silám i při vysokých otáčkách. Jeho výroba by byla složitá, nákladná a výsledný motor by byl těžký a velký. V moderních autech, kde je pod kapotou omezený prostor, by to znamenalo rozsáhlé úpravy celé přední části vozu. Navíc by vyšší hmotnost zvýšila spotřebu i emise.
Kde se sedmiválce používají
I přesto ale sedmiválcové motory přece jen existují, jen nejsou v osobních autech. Napříkald třeba společnost AGCO Power vyrábí 9,8litrový dieselový sedmiválec pro traktory a zemědělské stroje. Tyto motory běží při nízkých otáčkách a při stálém zatížení, což znamená, že se problémy s vyvážením dají řešit snáz než v autě, kde se otáčky často mění. Existují i některé sedmiválce pro lodě.
Přečtěte si také:
Podobně fungovaly i hvězdicové motory v historických letadlech. Tam se běžně používaly konfigurace s 5, 7 či 9 válci uspořádanými do kruhu. Díky centrálnímu protizávaží bylo možné motor vyvážit i při lichém počtu válců.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned
Sedmiválcové motory se běžně používají – 2T diesel v lodích. V 2T motorech žádné písty nechodí spolu, tak se nevyvažují souměrně.
Ve 4T motorech, kde 2 písty chodí spolu, je dokonale vyvážený řadový šestiválec, nic dokonalejšího udělat nelze. Pouze kombinace 2 řadových šestiválců do V12.
4T pětiválec je úplně stejně špatně, jako sedmiválec nebo tříválec. Jediný důvod, proč se dělá, je že se objemem a rozměry hodí do některých aut.
Jenže hvězdicové motory musí mít lichý počet válců.
slavný šestidobý motor Járy Cimrmana
sání, komprese, výbuch, výfuk, mazání a odpočinek ;o)
šestitaktní má experimentální Porsche -sání ventilem-sání šoupátkem z boku-komprese-výbuch-výfuk šoupátkem do boku-výfuk ventilem
uvidíme!
Jo takový sedmiválcový šestitaktní motor. To by bylo záživné pro motoráře.
Sedmivalce jsou ale nikdy ne 6taktni. Ono jsou buď dvoudobý nebo ctyřdoby cykly jiný zatím nikdo nevymyslel.
Mazda Xedos používala PĚTIDOBÝ cyklus – navíc tam byl výplach pomocí Lysholmova dmychadla na konci expanzního zdvihu.