Test Volkswagen ID.3 Pro S | elektromobil (2023)

Horko zpomaluje nabíjení elektromobilů. A o to víc platí nabíjet ideálně do 80 %

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Hyundai, Škoda - Foto: Pavel Srp - 3. 7. 2025


Poslední dny jsou velkou zkouškou pro všechny, kteří nemají úplně rádi vysoké teploty. A také pro elektromobily, kterým letní horka také nedělají úplně dobře. Jejich dojezd může být nižší a nabíjení pomalejší, protože se více zahřívá akumulátor.

Pamatujte, že vychlazení interiéru před cestou prodlouží dojezd auta. Na udržení nastavené teploty totiž bude vůz potřebovat méně energie, než když má interiér vyhřát nebo zchladit až po začátku cesty. „V extrémních teplotách je vždy potřeba počítat s tím, že nabíjení může být proti běžným situacím o něco pomalejší. V zimě je potřeba baterii vyhřívat, v horkém létě chladit,“ vysvětlil Michal Hora, expert Škody na vysokonapěťové nabíjecí systémy. Dodal také, že vše funguje ideálně zhruba kolem pokojové teploty a systém chlazení či vytápění baterie si elektromobily nejen Škody řídí většinou zcela samy.

Ať už je počasí jakékoliv, každý elektromobilista by měl pamatovat na to, že stav baterie je dobré udržovat ideálně mezi 20 % až 80 %. „Nabíjet na 100 procent doporučujeme pouze před delší cestou, ideální je v systému vozu nastavit požadovaný čas odjezdu a po dobití auta na plnou hodnotu vyrazit co nejdříve,“ uvedl David Pekárek, odborník mladoboleslavské automobilky na baterie a dále dodal: „Škoda Auto i další značky koncernu garantují, že kapacita baterie nepoklesne po dobu nejméně osmi let nebo 160 tisíc kilometrů pod úroveň 70 procent. Ze zkušeností víme, že se hodnoty zdraví baterie v uvedených intervalech pohybují mnohem výše. Vše ale záleží na způsobu používání vozu.“

A obdobně to popisuje i značka Hyundai: „Optimální stav nabití (SOC) pro nabíjení, aby se zachovala dlouhá životnost baterie, je mezi 20 a 80 %. Baterie se také většinou nabíjejí rychleji, když je jejich SOC mezi 20 a 80 %. Nabíjení se tedy doporučuje ukončit na 80 %. Tím se sice sníží dojezd, ale prodlouží se životnost baterie. Další výhodou je, že zůstává prostor pro rekuperační brzdění, které se často vypíná, pokud je baterie plně nabitá, aby nedocházelo k jejímu přebíjení. Baterie elektromobilů nemají rády extrémní teplo, takže chcete-li prodloužit životnost baterie, parkujte v létě ve stínu – nebo se připojte k nabíjecímu bodu, aby systém tepelného řízení baterie mohl fungovat s využitím energie ze sítě.“

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru