Sezóna 2018 byla v historii ŠKODA Motorsport tou zatím nejúspěšnější. FABIA R5 dominuje třídě WRC 2 v zemích po celém světě a tovární tým je na dobré cestě k nejlepšímu výsledku ve své historii. Přesto bychom však neměli zapomínat na historii. Za více než století v motorsportu vytvořila ŠKODA a její předchůdce, LAURIN&KLEMENT, mnoho legend motorsportu. Pojďmě se podívat na ty nedůležitější.
VOITURETTE A
První automobil, který Václav Laurin s Václavem Klementem postavili, byl také prvním, který vzali na závody. VOITURETTE A byla prvním čtyřkolovým strojem mladé továrny a stejně jako bicykly a motocykly, které mu předcházely, ho zakladatelé společnosti použili k tomu, aby dokázali, že jejich produkty jsou nejen spolehlivé, ale také rychlé.
POPULAR MONTE CARLO
Poté, co roadster ŠKODA POPULAR dosáhl druhého místa ve třídě do 1 500 cm3 na Rallye Monte Carlo, rozhodla se společnost nabídnout jeho výkony i zákazníkům. Omezená série vozů se speciální karoserií byla představena na autosalonu v Paříži roku 1936 a ohromila veřejnost svým působivým designem. Byla k dispozici ve verzi roadster i kupé a jedno z mála vyrobených kupé je, po důkladné renovaci, stále součástí historické flotily ŠKODA.
OCTAVIA TOURING SPORT
S dvoukarburátorovým motorem vypůjčeným z překrásného kabrioletu FELICIA byla OCTAVIA TOURING SPORT populární volbou mezi mladými rallye jezdci v ranných dobách moderních rallye. Zvláštěpak v rukou finského závodníka Esko Keinänena, který s ní vyhrál svou třídu jak v Monte Carlu, tak i na Rallye tisíce jezer – a nejvíce ohromil, když ve druhé z nich zaujal i druhé místo celkově, v konkurenci mnohem silnějších vozů.
130 RS
Říkalo se jí „Porsche východu“. ŠKODA 130 RS byla v sedmdesátých letech jedním z nejúspěšnějších soutěžních vozů ve třídě do 1 300 cm3. Byla odvozena z atraktivního kupé 110 R a vybavena větším motorem, odlehčenými díly karoserie z hlínku a rozšířenými laminátovými blatníky. Za její volant usedaly legendy týmu ŠKODA Motorsport jako Svatobluk Kvaizar, John Haugland nebo Ladislav Křeček a byla úspěšná jak v mistrovství světa tak mistrovství Evropy. Existovala také okruhová verze, která ve své třídě vyhrála Mistrovství Evropy.
130 LR
Nástupce 130 RS, založený na modelu ŠKODA 120, byl postaven podle specifikace legendární Skupiny B. S vynikající trakcí, o kterou se postaral vzadu umístěný motor, byla ŠKODA 130 LR úspěšná nejen ve své kategorii, ale dosahovala i pozoruhodných výsledků v celkovém hodnocení – jedním z vrcholných bodů její kariéry bylo vítězství v Marlboro Günaydin Turkish Rally roku 1986.
FELICIA KIT CAR
První soutěžní vůz ŠKODA plně vyvinutý ve spolupráci s Volkswagen Group byl představen v roce 1995. Jeho nejslavnějším jezdcem byl Stig Blomqvist a jeho úspěchy byly základem nové éry v historii ŠKODA Motorsport.
OCTAVIA WRC
V roce 1999 se tým ŠKODA Motosport poprvé pustil do královské disciplíny rallye s modelem OCTAVIA WRC. Byl to první soutěžní vůz ŠKODA s pohonem všech čtyř kol a také první vybavený turbodmychadlem. Mezi jezdce, kteří se s ním mezi lety 1999 a 2003 vydali na světové rallye, patřili Stig Blomqvist, Toni Gardemeister nebo Armin Schwarz. U týmu ŠKODA Motorsport s ním také debutoval Jan Kopecký.
FABIA WRC
Armin Schwarz / Klaus Wicha, ŠKODA FABIA WRC, ŠKODA Motorsport. Rally Mexico 2005
První z řady soutěžních verzí modelu FABIA byla FABIA WRC, která se poprvé představila v sezóně 2004. Byla poháněna dvoulitrovým, dvacetiventilovým motorem vycházejícím z předcházejícího modelu OCTAVIA WRC a dovedla tým ŠKODA Motorsport k mnoha úspěchům. Bylo to také auto, které použil Colin McRae ke své labutí písni v rallye – a v sezóně 2006 s ním startoval i Harri Rovanperä, otec dnešního jezdce ŠKODA Motorsport Kalle Rovanpery.