SKODA-130-RS-motorsport-40-let-01

Sezóna 2018 byla v historii ŠKODA Motorsport tou zatím nejúspěšnější. FABIA R5 dominuje třídě WRC 2 v zemích po celém světě a tovární tým je na dobré cestě k nejlepšímu výsledku ve své historii. Přesto bychom však neměli zapomínat na historii. Za více než století v motorsportu vytvořila ŠKODA a její předchůdce, LAURIN&KLEMENT, mnoho legend motorsportu. Pojďmě se podívat na ty nedůležitější.

VOITURETTE A

První automobil, který Václav Laurin s Václavem Klementem postavili, byl také prvním, který vzali na závody. VOITURETTE A byla prvním čtyřkolovým strojem mladé továrny a stejně jako bicykly a motocykly, které mu předcházely, ho zakladatelé společnosti použili k tomu, aby dokázali, že jejich produkty jsou nejen spolehlivé, ale také rychlé.

Škoda VOITURETTE A

POPULAR MONTE CARLO

Poté, co roadster ŠKODA POPULAR dosáhl druhého místa ve třídě do 1 500 cm3 na Rallye Monte Carlo, rozhodla se společnost nabídnout jeho výkony i zákazníkům. Omezená série vozů se speciální karoserií byla představena na autosalonu v Paříži roku 1936 a ohromila veřejnost svým působivým designem. Byla k dispozici ve verzi roadster i kupé a jedno z mála vyrobených kupé je, po důkladné renovaci, stále součástí historické flotily ŠKODA.

Škoda POPULAR MONTE CARLO

OCTAVIA TOURING SPORT

S dvoukarburátorovým motorem vypůjčeným z překrásného kabrioletu FELICIA byla OCTAVIA TOURING SPORT populární volbou mezi mladými rallye jezdci v ranných dobách moderních rallye. Zvláštěpak v rukou finského závodníka Esko Keinänena, který s ní vyhrál svou třídu jak v Monte Carlu, tak i na Rallye tisíce jezer – a nejvíce ohromil, když ve druhé z nich zaujal i druhé místo celkově, v konkurenci mnohem silnějších vozů.

Škoda OCTAVIA TOURING SPORT

130 RS

Říkalo se jí „Porsche východu“. ŠKODA 130 RS byla v sedmdesátých letech jedním z nejúspěšnějších soutěžních vozů ve třídě do 1 300 cm3. Byla odvozena z atraktivního kupé 110 R a vybavena větším motorem, odlehčenými díly karoserie z hlínku a rozšířenými laminátovými blatníky. Za její volant usedaly legendy týmu ŠKODA Motorsport jako Svatobluk Kvaizar, John Haugland nebo Ladislav Křeček a byla úspěšná jak v mistrovství světa tak mistrovství Evropy. Existovala také okruhová verze, která ve své třídě vyhrála Mistrovství Evropy.

SKODA-130-RS-motorsport-40-let-02

130 LR

Nástupce 130 RS, založený na modelu ŠKODA 120, byl postaven podle specifikace legendární Skupiny B. S vynikající trakcí, o kterou se postaral vzadu umístěný motor, byla ŠKODA 130 LR úspěšná nejen ve své kategorii, ale dosahovala i pozoruhodných výsledků v celkovém hodnocení – jedním z vrcholných bodů její kariéry bylo vítězství v Marlboro Günaydin Turkish Rally roku 1986.

skoda-130-lr

FELICIA KIT CAR

První soutěžní vůz ŠKODA plně vyvinutý ve spolupráci s Volkswagen Group byl představen v roce 1995. Jeho nejslavnějším jezdcem byl Stig Blomqvist a jeho úspěchy byly základem nové éry v historii ŠKODA Motorsport.

skoda-felicia-kit-car-1995-rally-sweden-triner
Emil Triner / Pavel Štanc, ŠKODA FELICIA KIT CAR, ŠKODA Motorsport. Rally Sweden 1995

OCTAVIA WRC

V roce 1999 se tým ŠKODA Motosport poprvé pustil do královské disciplíny rallye s modelem OCTAVIA WRC. Byl to první soutěžní vůz ŠKODA s pohonem všech čtyř kol a také první vybavený turbodmychadlem. Mezi jezdce, kteří se s ním mezi lety 1999 a 2003 vydali na světové rallye, patřili Stig Blomqvist, Toni Gardemeister nebo Armin Schwarz. U týmu ŠKODA Motorsport s ním také debutoval Jan Kopecký.

2018-rallye-monte-carlo-skoda-octavia-wrc
Armin Schwarz / Manfred Hiemer, ŠKODA OCTAVIA WRC. Rallye Monte Carlo 2001

FABIA WRC

Armin Schwarz / Klaus Wicha, ŠKODA FABIA WRC, ŠKODA Motorsport. Rally Mexico 2005
První z řady soutěžních verzí modelu FABIA byla FABIA WRC, která se poprvé představila v sezóně 2004. Byla poháněna dvoulitrovým, dvacetiventilovým motorem vycházejícím z předcházejícího modelu OCTAVIA WRC a dovedla tým ŠKODA Motorsport k mnoha úspěchům. Bylo to také auto, které použil Colin McRae ke své labutí písni v rallye – a v sezóně 2006 s ním startoval i Harri Rovanperä, otec dnešního jezdce ŠKODA Motorsport Kalle Rovanpery.

2005-rally-mexico-skoda-fabia-wrc
Armin Schwarz / Klaus Wicha, ŠKODA FABIA WRC, ŠKODA Motorsport. Rally Mexico 2005

Zdroj: Škoda Motorsport