70-years-of-history-SEATs-ability-to-reinvent-itself_01_small

70 let značky SEAT: od modelu SEAT 600 až po výrobu plicních ventilátorů

Autor: Tisková zpráva - Zdroj a foto: SEAT - 8. 5. 2020


SEAT se před 70 lety vydal na vzrušující cestu. Společnost, která postavila Španělsko na kola a demokratizovala mobilitu, byla založena 9. května 1950. Od tohoto okamžiku až do sobotního 70. výročí zažila společnost SEAT hlubokou transformaci a v nečekaných situacích vždy přinášela nová řešení.

Společnost se na této cestě plné výzev stala tím, čím je dnes. Je jedinou společností ve Španělsku, která navrhuje design, konstruuje, vyvíjí, vyrábí a prodává automobily. Je největším průmyslovým investorem do výzkumu a vývoje ve Španělsku, na jehož HDP se podílí 1 %. SEAT vyváží 80 % vyrobených vozidel.

Společnost s výbornými hospodářskými výsledky je součástí koncernu Volkswagen, předního globálního výrobce automobilů. SEAT roste, a i nadále nabízí nejlepší řešení pro mobilitu, která usnadňuje lidem život.

Carsten Isensee, předseda představenstva a člen představenstva společnosti SEAT, odpovědný za finance a IT, zdůraznil, že „SEAT ve své 70leté historii stále znovu prokazoval svou schopnost vydávat se novými směry a úspěšně překonávat přicházející výzvy. SEAT se díky své transformační síle vyvinul z výrobce automobilů v důvěryhodnou technologickou a průmyslovou společnost“.

70-years-of-history-SEATs-ability-to-reinvent-itself_05_small

Z Barcelony do světa

SEAT otevřel brány výrobního závodu Zona Franca v roce 1953. V té době vyráběl pět vozů SEAT 1400 denně. Po 40 letech produkce ikonických modelů, které se zapsaly do historie značky a mezi něž patří například SEAT 600 nebo SEAT 127, se společnost rozhodla vybudovat nový, větší a modernější výrobní závod. V roce 1993 tak došlo k převedení výroby z Barcelony do Martorellu. Tento výrobní závod, vybudovaný počáteční investicí 244,5 miliardy peset (1,47 miliardy eur), byl slavnostně otevřen u příležitosti představení druhé generace modelu SEAT Ibiza a nového modelu SEAT Cordoba. V Martorellu vznikalo 1500 vozů Ibiza a Cordoba denně.

Společnost SEAT má v současnosti tři výrobní centra: Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell. V současnosti se v nich vyrábějí modely Ibiza, Arona a Leon. SEAT kromě toho vyrábí SUV Ateca v České republice, Tarraco v Německu, rodinné MPV Alhambra v Portugalsku a první 100% elektromobil značky SEAT, Mii electric, na Slovensku. Dodnes bylo vyrobeno celkem více než

70-years-of-history-SEATs-ability-to-reinvent-itself_02_small

19 milionů vozidel SEAT

SEAT vyvezl první automobily v roce 1965 do Kolumbie a od té doby se etabloval jako největší španělský průmyslový vývozce, který přispívá téměř 3 % k celkovému vývozu španělské ekonomiky. Vozidla SEAT se v současnosti prodávají na tak rozmanitých místech celého světa, jakými jsou Nový Zéland, Mexiko nebo Francouzská Guyana.

SEAT prošel v uplynulých 70 letech dynamickým vývojem s exponenciálním nárůstem výroby i vývozu. Například stejný počet vozů, na jejichž výrobu byl dříve zapotřebí celý den, dnes vznikne během tří minut, anebo v porovnání s dvouletou čekací lhůtou na SEAT 600 v 50. letech 20. století je možné v současnosti díky službě Fast Lane zakoupit vůz SEAT za 10 minut pěti kliknutími myši a převzít ho za méně než 21 dnů.

70-years-of-history-SEATs-ability-to-reinvent-itself_03_small

Široká a konkurenceschopná produktová řada

Španělský výrobce automobilů představil v uplynulých 70 letech celkem 75 modelů včetně různých verzí a generací, a to včetně řady milníků ve vývoji značky SEAT. Jedním z nich byl i SEAT 1400, první vůz SEAT vyrobený v roce 1953. Další legendou je SEAT 600, který se brzy po své premiéře v roce 1957 stal symbolem svobody a mobility. V roce 1984 přišel na scénu první model SEAT Ibiza a v roce 1999 byl uveden prodejně neméně úspěšný SEAT Leon. Významný okamžik nastal také v roce 2016. SEAT tehdy rozšířil svou produktovou řadu vstupem do segmentu SUV. Po modelu SEAT Ateca následovala další SUV, SEAT Arona a SEAT Tarraco. V roce 2019 bylo oznámeno uvedení prvního elektromobilu značky SEAT, Mii electric.

Nepřetržitě přitom probíhala evoluce a modernizace jednotlivých modelů, která zahrnovala veškeré aspekty technického vývoje automobilu od bezpečnostních systémů až po nejvyspělejší konektivitu. Současnost se nese v duchu velké elektrické ofenzivy v rámci úsilí společnosti SEAT o trvale udržitelnější a ekologičtější mobilitu. V letech 2020 a 2021 uvede SEAT na trh nové modely s elektrickým nebo externě nabíjitelným hybridním pohonem, které doplní v současnosti nabízenou elektrickou verzi modelu SEAT Mii. Mezi ně patří nová rodina modelů Leon s verzí PHEV (externě nabíjitelný hybridní pohon), Tarraco PHEV a nedávno představený model CUPRA Formentor, který bude rovněž nabízen ve variantě s hybridním pohonem a možností nabíjení z elektrické sítě. Druhým vozidlem společnosti SEAT se 100% elektrickým pohonem po modelu Mii electric se stane el-Born.

CUPRA jako další doklad schopnosti vlastní transformace společnosti SEAT

Modely CUPRA byly od uvedení modelu Ibiza CUPRA na trh v roce 1996 vždy nejintenzivnějším ztělesněním sportovního charakteru značky SEAT. SEAT v roce 2018 znovu potvrdil své schopnosti vlastní transformace a vytvořil značku CUPRA jako jedinečný projekt, který společnosti SEAT zpřístupní nové trhy a osloví nové skupiny zákazníků, hledající ještě výjimečnější produkty. Cílem značky CUPRA je také přispívat ke zvyšování ziskové marže společnosti SEAT. Nová značka si podmaňuje automobilové nadšence a její modely využívající výhody elektrifikace charakterizuje moderní design ve spojení se sportovními výkony. Výrobce unikátních vozů představil po uvedení modelu CUPRA Ateca a nové rodiny modelů CUPRA Leon nevšední automobil CUPRA Formentor, první model navržený speciálně pro nejsportovnější značku společnosti SEAT a vyráběný v Martorellu. Značka CUPRA kromě toho nedávno slavnostně otevřela své sídlo CUPRA Garage.

70-years-of-history-SEATs-ability-to-reinvent-itself_07_small

Mnohem víc než jen výrobce automobilů – technologická společnost pro mobilitu

Zatímco ke zrození společnosti SEAT došlo s vidinou demokratizace mobility ve Španělsku, v uplynulých letech učinil SEAT významné kroky k tomu, aby se stal poskytovatelem služeb v oblasti mobility, které přesahují hranice pouhé výroby vozidel. SEAT tím reaguje na jeden z největších trendů budoucnosti, jímž je ekonomika založená na spolupráci, sdílení a trvalé udržitelnosti. SEAT se stal v roce 2019 kompetenčním centrem v rámci celého koncernu Volkswagen pro mikromobilitu a vede strategii nových produktů a služeb pro městskou mobilitu. Společnost založila strategickou obchodní jednotku SEAT Urban Mobility a představila svůj první motocykl, SEAT eScooter Concept, a studii elektrické koloběžky eKickscooter Concept. Tyto produkty doplní na trhu již nabízenou elektrickou koloběžku eXS Kickscooter.

Dalším příkladem schopnosti naprosté transformace je SEAT:CODE, kompetenční centrum pro vývoj softwaru, založené v roce 2019. Nová laboratoř se zabývá dvěma hlavními oblastmi. Na jedné straně urychluje pokračující digitální transformaci a zvyšování efektivity digitalizací procesů. Na druhé straně se snaží posilovat obchodní modely založené na nových konceptech mobility, konektivity a digitalizace automobilu se zvláštním zaměřením na SEAT.

Na počest založení společnosti SEAT před 70 lety brzy otevře své prostory CASA SEAT v srdci Barcelony, místo pro setkávání, objevování mobility budoucnosti a konání nejrůznějších aktivit. CASA SEAT se stane významným místem kulturního života Barcelony.

70-years-of-history-SEATs-ability-to-reinvent-itself_06_small

Současnost a budoucnost průmyslu ve Španělsku

SEAT ve své 70leté historii vždy usiloval o trvale udržitelný růst a byl hlavní hnací sílou vývoje automobilového průmyslu ve Španělsku. Zatímco v roce 1953 byla výroba spuštěna s 925 zaměstnanci, v současnosti pracuje ve společnosti SEAT více než 15 000 zaměstnanců. V důsledku multiplikačního efektu vzniklo v návazných odvětvích dalších cca 100 000 pracovních míst.

SEAT je největším průmyslovým vývozcem ve Španělsku. Z celkového obratu 11,157 miliardy EUR v roce 2019 připadalo 81 % (9,041 miliardy EUR) na vývoz automobilů a komponentů. SEAT Martorell je v současnosti závodem, který vyrábí nejvíce automobilů ve Španělsku. Španělsko je přitom druhým největším výrobcem automobilů v Evropě. Pozoruhodné jsou také masivní výdaje společnosti SEAT na investice a do výzkumu a vývoje. Do této oblasti směřovalo v roce 2019 celkem 1,259 miliardy EUR, z toho bylo 27 milionů EUR investováno přímo do trvale udržitelných iniciativ ve výrobním závodě Martorell s cílem snižovat emise CO2. Ambiciózní ekologická strategie hodlá do roku 2030 vytvořit v Martorellu výrobní závod s nulovou bilancí emisí oxidu uhličitého.

Společnost SEAT jde příkladem také v péči o zdraví svých zaměstnanců a od roku 2017 provozuje podnikové zdravotnické a rehabilitační centrum CARS. Jedinečné lékařské centrum nabízí preventivní vyšetření a zdravotní i rehabilitační péči více než 15 000 zaměstnancům. Lékaři centra poskytují více než 70 000 odborných konzultací ročně.

Společně v minulosti i budoucnosti – od modelu SEAT 600 až po výrobu plicních ventilátorů

SEAT je již 70 let součástí lidských životů a v náročných obdobích, jakým je i současná krize v souvislosti s onemocněním COVID-19, se snaží podporovat společnost a vycházet vstříc jejím potřebám. SEAT během aktuální pandemie spustil rozmanité iniciativy bojující proti viru. Mezi ně patří například výroba nejpotřebnějších zdravotnických pomůcek a přístrojů pro nemocnice, například plicních ventilátorů. Tým 150 odborníků vyvinul během několika týdnů prototyp, který využívá ozubená soukolí zhotovená společností SEAT metodou aditivní výroby, hřídele a upravený elektromotor ze systému stěračů skla čelního okna modelu SEAT Leon. Nakonec bylo vyrobeno více než 600 plicních ventilátorů, poskytnutých nemocnicím v celém Španělsku, což byl náš malý příspěvek k posilování naděje v budoucnost, v níž se všichni společně znovu postupně vydáme do ulic a vyjedeme na silnice, abychom si užívali svobody.

70-years-of-history-SEATs-ability-to-reinvent-itself_01_small

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru