O tom, že by se mělo ve městech zavést nižší rychlostní omezení než je 50 km/h, mluví některé aktivistické skupiny už dlouho. Některá města už ve svých částech třicítku zavádějí, ale teď je tu první město, které ji zavedlo skoro všude s výjimkou těch nejvíce vytížených ulic. V nizozemském Amsterdamu pojedete maximálně 30 km/h až na 80 % území.
Omezení maximální povolené rychlosti na 30 km/h platí na skoro celém území nizozemské metropole od minulého týdne. Řídit se jím musejí řidiči osobních aut, motorek, ale i koloběžek nebo jízdních kol. Výjimku mají pouze prostředky městské hromadné dopravy. Další výjimku mají taxíky, ale pouze v místech, kde mají vyhrazený zvláštní pruh, jinak musejí 30km/h limit také dodržovat. S omezením rychlosti podle nedávné ankety souhlasí i obyvatelé města, kteří považují dopravu v okolí svých obydlí za nebezpečnou.
Důvodem pro takřka plošné snížení maximální povolené rychlosti z tradičních 50 km/h na 30 km/h je prý potřeba větší bezpečnosti, protože v ulicích je více aut, motorek, cyklistů, ale i chodců. A to prý vede k více nehodám, zraněním, ale i úmrtím. V loňském roce zaznamenaly úřady v Amsterdamu na pět tisíc dopravních nehod, k nimž musela být přivolána záchranná služba a 15 lidí zahynulo.
Rakouský politik chce maximálně 100 km/h na dálnicích. Pro své argumenty nepoužívá pravdivá fakta
Odborníci doplňují, že při nižší rychlosti budou mít řidiči více času reagovat na nastalé situace a také připomínají, že brzdná dráha vozidla je při rychlosti 30 km/h průměrně 13 metrů, ale při 50 km/h je to dokonce více 2x tolik: 27 metrů. Předpokladem nižší maximální rychlosti je pokles vážných nehod o 20 až 30 %. Výzkumy také naznačují, že pokud by auto chodce srazilo v rychlosti 30 km/h, je šance na jeho přežití až o 95 % vyšší než v padesátce. Mimochodem, v Nizozemí padají i takové návrhy, že by se na okresce jezdilo maximálně šedesátkou a na dálnicích stovkou.
To, kde všude je povoleno maximálně 30 km/h, najdete v mapce zde.
Strhne se „evropská lavina“?
Třicítku zavedla už dříve i další evropská města, ale žádné z nich zatím v tak velkém rozsahu jako právě Amsterdam, kde omezení začalo platit 8. prosince. Jak už to tak bývá, podobné akce vyvolávají docela často reakce. Dá se tedy očekávat, že třicítku budou postupně zavádět další a další evropská města? Mimochodem, i u nás se podobná praxe už objevila, omezení rychlosti na 30 km/h zavedla v některých ulicích v centru před časem i Plzeň.