Plzeň zavádí další zóny s maximální rychlostí 30 km/h. Cílem je zklidnění dopravy

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Město Plzeň - 18. 8. 2023


Už na jaře letošního roku v Plzni, konkrétně v oblasti historického centra, zavedly tamní úřady oblast s maximální rychlostí omezenou na 30 km/h. Město ale plánuje další rozšiřování těchto zón i do dalších městských částí. Cílem je zklidnit dopravu, snížit hlukovou zátěž a emise.

„Argumentů, proč ve městě snižovat rychlost, je celá řada. Takzvané Zóny 30 vedou k větší bezpečnosti silničního provozu, regulují hluk. Jsou také přívětivější k chodcům a k životnímu prostředí. Jedná se o trend, který v posledních letech uplatňuje řada evropských měst, a který mi dává smysl,“ vysvětlil výhody zavádění třicítkových zón náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar.

V Plzni je momentálně dvacet takto vyznačených oblastí. „Další připravujeme také na Slovanech v okolí Jiráskova náměstí nebo Chválenické ulice, v Doubravce v okolí železniční zastávky či na Borech,“ doplnil Aleš Tolar. Z těchto nových oblastí by nejdříve mohla být vyznačena zóna ve Chválenické ulici, a to začátkem příštího roku.

Podle Zastupitelstva hlavního města Prahy jsou obyvatelé Prahy aktivisty omezováni. Plošných 30 km/h přitom zavést není možné

Oproti pěší či obytné zóně je v Zóně 30 zachováno členění komunikace na vozovku a chodník. Šířky jízdních pruhů mohou být skromnější, dodržení rychlosti může být usměrňováno zpomalovacími polštáři, řadou zaparkovaných aut či umístěním zeleně. V celé zóně má být zavedena přednost zprava. Specifická je zóna v centru Plzně. „V historickém jádru nejsou uplatněny běžné zpomalovací prvky jako například zvýšené křižovatkové plochy. Komunikace s provozem tramvají zůstávají nadále vyznačené jako hlavní,“ doplnil Ondřej Vohradský, vedoucí Úseku dopravního inženýrství Správy veřejného statku města Plzně.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru