porsche_taycan-dalnice-bezpecna_vzdalenost

Rakouský politik chce maximálně 100 km/h na dálnicích. Pro své argumenty nepoužívá pravdivá fakta

Autor: Radim Plachý - Zdroj: heute.at - Foto: Pavel Srp - 12. 7. 2023


100 km/h na dálnici? Mluví se o tom nahlas, poslední dobou hodně v Rakousku. Tamní propagátor této myšlenky, kterým je levicový politik Andreas Babler, pro to měl několik důvodů. Používal ale argumenty, které nebyly tak úplně pravdivé.

Změna rychlosti na dálnici je velké a časté téma v mnoha evropských zemích i na poli Evropské unie. Zatímco Česká republika před časem schválila zvýšení rychlosti na některých úsecích dálnic na 150 km/h, tak v Rakousku chtějí naopak rychlost snižovat až na 100 km/h.

Velmi slyšet je v případě tohoto návrhu zejména nový šéf rakouských socialistů Andreas Babler. Tvrdí, že nejde jen o ekologii – protože při nižší rychlosti mají auta nižší spotřebu a tím pádem vypouštějí méně škodlivých emisí –  ale také o záchranu lidských životů. Podle něj by mohlo takové snížení rychlosti na dálnicích zachránit až 100 lidských životů ročně a zmenšit počet zraněných o 7000 ročně.

Podle jiných politiků, ale i podle největšího rakouského autoklubu OÄMTC to ovšem není pravda. Statistiky dopravních nehod to prý neukazují. Podle oficiálních statistik došlo na rakouských dálnicích v roce 2022 k celkem 34 úmrtím a 3058 zraněním. A to platí pro všechny dálnice, ale více než polovina všech nehod se zraněním osob a více než 40 procent všech nehod se smrtelnými následky se však stane na úsecích dálnice, kde je už nyní maximální dovolená rychlost nižší než 130 km/h.

Snížení rychlosti na dálnicích by jistě k vyšší bezpečnosti přispět mohlo, nicméně rozhodně to nebudou tak vysoká čísla, kterými se rakouský politik prezentuje. Na druhé straně je to vždy o řidiči, jeho chování, ale i o autě, kterým jezdí. Moderní auta jsou samozřejmě výrazně bezpečnější než ta starší, ale zároveň také mnohem rychlejší…

Štítky: , , , , , , ,

3 názory na “Rakouský politik chce maximálně 100 km/h na dálnicích. Pro své argumenty nepoužívá pravdivá fakta”

  1. Ferenc Kovář

    Z hlediska ekologie a vypouštění CO2 to má logiku. Odpor vzduchu roste s druhou mocninou rychlosti, úspora paliva bude určitě minimálně v řádu procent. Osobně mám dojem, že rychlost 90 – 100 km/h dodržuje už většina kamionů. Navíc nižší rychlost znamená nižší opotřebení auta -> delší životnost -> další snížení emisí (výroba auta taky není zrovna ekologická záležitost). Opět z vlastní zkušenosti: nevidím rozdíl v tom, že bych při 130 se výhradně věnoval řízení a při stovce bych se pouze kochal krajinou. Zas takový rozdíl to na dálnici pro řidiče není.

  2. Nevím, ale když jsem kdysi nedodržování rychlostní limity, tak jsem byl soustředěný na jízdu. Naopak, když jsem musel jet pomalu, tak jsem se nudil, koukal okolo a málem měl několik nehod. Proč si k těmto úvahám nepřizvou psychology? Zase se někdo chce zviditelnit za každou cenu.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru