Už několik dlouhých měsíců je u nás ke schválení připraven nový bodový zákon, stejně jako návrh na zvýšení maximální povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic na 140 km/h. Protože ale poslanecká sněmovna, která by novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích musela schválit, řeší v posledních měsících takřka výhradně jen koronavirus a nařízení s ním související, na bodový systém či zrychlení na dálnicích se zatím nedostalo. A bohužel v tuto chvíli vůbec není jasné, kdy se tak stane a jestli vůbec.
Problém totiž je, že se na podzim konají volby a tak je dost možné, že nové osazenstvo poslanecké sněmovny bude chtít jak bodový systém, tak možné zrychlení nějak upravit či zcela předělat. To potvrdil i tiskový mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka, který nám k tomu řekl: „Možnost zvýšení rychlosti na některých dálničních úsecích na 140 km/h je součástí návrhu novely zákona o silničním provozu. Návrh novely je nyní v Poslanecké sněmovně, stále však před prvním čtením, není tedy jasné, zda-li se podaří přijmout jej ještě v tomto volebním období.“
Přitom návrh na zvýšení rychlosti na některých úsecích dálnic nezní vůbec špatně. Podle ministerstva dopravy má zlepšit komfort řidičů, zároveň se ale nesmí nijak negativně odrazit na bezpečnosti provozu v daných úsecích. Více nám vysvětlil František Jemelka takto: „Posoudit, zda se může na daném úseku dálnice zvýšit rychlost, je poměrně složité. Mimo zohlednění klopení zatáček je třeba prověřit, zda jsou dostatečně bezpečná svodidla a další okolní infrastruktura. Typově se tato diskuse týká těch nejnovějších úseků dálnic, které jsou přehledné, splňují nejvyšší technické parametry a zvýšení rychlosti nebude mít vliv na bezpečnost provozu. Pokud bude zákon schválen, pak vytipujeme úseky, kde by bylo možné zvýšení rychlosti vyzkoušet.“
„Neomezená rychlost na německých dálnicích skončí, a já z toho nemám radost,“ zní z úst šéfa Audi
Na Slovensku od zrychlení na dálnicích ustoupili
Více než rok a půl probíhala diskuze na téma zvýšení maximální povolené rychlosti na 140 km/h (na vybraných místech) také na Slovensku. I tam je standardně povoleno maximálně 130 km/h. Také tamní ministerstvo dopravy řešilo, zda by vzhledem k současným vozidlům a jistému komfortu nebylo vhodné tento limit zvýšit. Slovenské ministerstvo se dokonce uchýlilo k testu tohoto zvýšení, když vyšší maximální rychlost umožnilo na dálnici D1 mezi Popradem a velkou křižovatkou u obce Beharovce. 38kilometrový úsek měl dát ministerstvu jasná data o tom, jestli je takové zvýšení dobrým nápadem či nikoliv.
A ukázalo se, že není. Pro web startitup.sk se tamní ministerstvo dopravy vyjádřilo následovně: „Po vyhodnocení pilotního projektu testování rychlosti 140 km/h na dálnici pod Tatrami jsme dospěli k závěru, že případná úspora času jízdy řidičů nevyváží negativa, která tato zvýšená rychlost přináší. Těmi jsou emise, hluk či fatalita nehod. Po zvážení všech těchto faktorů jsme se rozhodli projekt zastavit a rychlost 130 km/h tedy považujeme pro podmínky slovenských dálnic za optimální.“
Navrhuji snížení na 110 km/h. Sníží se emise, hluk či fatalita nehod.
Na 140 na dálnici není vhodná atmosféra. Sám bych pro to nehlasoval.