kontrola-policie (2)
Ilustrační obrázek

Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu podpořila úpravu bodového systému a zpřísnění sankcí za nejzávažnější přestupky na silnicích obsažené ve vládní novele zákona o silničním provozu. Rada podpořila také novelu zákona o Policii a Celní správě, která má policii umožnit zadržet tabulku registrační značky vozidla v případě, že by řidič měl neuhrazenou pokutu a odmítl dluh zaplatit.

„Oba návrhy zákonů představují důležitý nástroj k tomu, aby se zvýšila účinnost sankcí za porušování pravidel silničního provozu, zejména u nejzávažnějších dopravních přestupků, a rovněž vymahatelnost těchto sankcí. Především novele zákona o silničním provozu, která mimo jiné zavádí delší zákazy řízení a přehlednější bodový systém, ale vážně hrozí, že takzvaně spadne pod stůl a legislativní proces v tomto volebním období nedokončí,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Přečtěte si také:  Poslanec Dolínek nám vysvětlil, jak to bude s dokazováním bezpečného 1,5metrového rozestupu od cyklistů. Žádné fakticky nebude

Vláda předložila obě novely do Poslanecké sněmovny na přelomu srpna a září loňského roku. U změny bodového systému (novela zákona o silničním provozu Sněmovní tisk 987/0, část č. 1/10,) ale dosud nezačalo projednávání. Novela zákona o Policii a Celní správě (Sněmovní tisk 983/0, část č. 1/6) je nyní v druhém čtení.

Jako svou legislativní prioritu do konce volebního období označilo prosazení změn v zákoně o silničním provozu rovněž Ministerstvo dopravy. Úprava bodového systému a sankcí za porušení pravidel silničního provozu měla začít platit od roku 2022. Návrh zjednodušuje bodový systém na tři sazby a zpřísňuje sankce za vědomé porušení předpisů a ohrožení ostatních účastníků silničního provozu, zavádí také definici tzv. bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Naopak mírnější by podle novely byly sankce za drobné překročení rychlosti či špatné parkování. Současně se doporučuje zajistit snadnější přístup řidičů k informacím o stavu jejich bodového konta.

Aktualizace bodového systému je výsledkem čtyřleté odborné diskuse, která byla rovněž otevřena širší veřejnosti. Bodový systém, výše pokut a délka zákazů řízení neprošla v České republice zásadnější úpravou více než 14 let – od zavedení bodového systému v roce 2006. Novela úspěšně prošla meziresortním připomínkovým řízením i posouzením Legislativní radou vlády.

V České republice umírá na silnicích každoročně kolem 500 lidí, ekonomické ztráty z dopravní nehodovosti dosahují ročně kolem 80 miliard korun. Nová vládní Strategie BESIP si klade za cíl snížit do deseti let počet úmrtí na silnicích na polovinu. Shodný cíl mají nejen státy Evropské unie ale i státy OSN.

„Účinný dohled a vymahatelnost práva jsou jednou z pěti priorit nové Strategie BESIP. Zlepšit je potřeba rovněž bezpečnost komunikací (odstraněním nehodových lokalit) a chování mladých řidičů v krizových situacích. Podobně jako v řadě dalších států EU, které v poslední době zpřísňují sankce za nebezpečné přestupky, se ale zvýšení bezpečnosti na silnicích neobejde bez přehlednějších a tvrdších sankcí pro řidiče, kteří ohrožují ostatní,“ dodal Neřold.

Přečtěte si také:  Chystá se novela zákona, která upraví povinnosti majitelů historických aut. Možná budou muset na STK

Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu je stálým poradním orgánem vlády. Jejími členy jsou vedle resortů odpovědných za zvyšování bezpečnosti provozu rovněž zástupci krajů a měst, Centra dopravního výzkumu, České kanceláře pojistitelů či Svazu automobilového průmyslu. Více informací o Radě naleznete zde.

8 komentáře

  1. Poplatek 600,- Kč nebo kolik je to nyní, není za to že si registrační značku můžete koupit a vlastnit (vyjma na přání), ale za úkon spojeny s vydáním osvědčení o registraci vozidla a ano i tabulkami. Ale samotné tabulky patří státu ne Vám. Když jdete vozidlo trvale vyřadit z provozu všimněte si, že Vám seberou jak registrační značky tak ORV (malý TP) a do velkého TP Vám udělají zápis, že je vozidlo trvale vyřazeno z provozu. A někde ještě stále stříhají rohy. Co se týče vymáhání nezaplacených pokut, pomůže to, protože spousta cizinců hřeší na to že si je česká pokuta v zahraničí nikdy na trvalé adrese nenajde (protože se to ani nedělá) a oni mohou vesele bydlet celý rok v ČR a neplatit nic. Takhle když je zastaví znova policejní hlídka tak už to budou muset zaplatit jinak neodjedou. Jinde to mají taky a funguje to.

  2. Pokud mi někdo chce brát registrační značku a dělat si na tento krok právo tak by měl tím pádem stát registrační znacky na vozidla dávat zdarma. Pokud mám značku koupenou a vlastněnou svou osobou nevidím jediný důvod proč bych ji mel kdokoliv brát znehodnocení cizí věci atd fakt nechápu co už si myslíte.

Přidat komentář