SKODA-935-Dynamic-1935

Česká značka Škoda měla v minulosti světlejší, ale i temnější období. V některých těch temnějších její rozvoj brzdil politický systém, ale i tak vzniklo několik prototypů, které by se podle nás měly vyrábět. A nejen této době se budeme věnovat. Vybrali jsme 10 škodovek, které se nikdy nevyráběly, ale podle nás je to škoda.

Pojďme se na podívat na prototypy a koncepty z dílny samotné automobilky, ale i z ostatních společností, které používaly škodovky jako základ na to, o co jsme přišli. Vezmeme to vzestupně podle roku vzniku jednotlivých modelů.

Škoda 935 Dynamic (1935)

Proudnicový model měla také značka Škoda, vznikl však pouze v jediném exempláři ve třicátých letech minulého století. Svou obnovenou premiéru si odbyl teprve před pár lety, kdy se objevil po kompletní renovaci.

skoda 935 dynamic

Škoda 990 (1960)

Podle kódového označení vám to asi nic neřekne, ale když řekneme Škoda 1000 MB Cabriolet, už budete asi vědět. Tohle auto mělo putovat hlavně na export do jižnějších zemí, ale poptávka po něm byla minimální. Automobilka tak jeho vývoj zastavila už v zárodku. I tak je ale jeden kus možné potkávat i na českých srazech, nevlastní ho ale přímo automobilka.

skoda_990_roadster-1000_mb_cabriolet

Škoda Winnetou (1968)

Jde o vlastní stavbu, kterou si pro Ženevský autosalon v roce 1967 postavil švýcarský dovozce vozů Škoda, společnost A. P. Glättli z Dietlikonu u Curychu. Základ si auto bralo v tehdy novém modelu 1000 MB, z něhož pocházely nápravy, ty ale pro model Winnetou dostaly rozšířený rozchod a ze sportovnější verze 1000 MBX, tedy dvoudveřového kupé, byl zase dvoukarburátorový litrový čtyřválec o výkonu 34 kW, jenž spolupracoval se sériovou čtyřrychlostní manuální převodovkou s pohonem zadních kol.

Škoda Winnetou

Škoda 720 kupé (1968)

Není vám při pohledu na fotku smutno? Škoda 720 se měla vyrábět ve čtyřech karosářských variantách, mezi kterými bylo i sportovně vyhlížející kupé. Dostalo design od Giugiara, který na první pohled připomíná prototyp Tatry 613 Vignale. Místo Škody 720 se ale na trh dostala Škoda 742, tzv. “užovka”, kterou později, při modernizaci nahradilo širší “emko”.

skoda-720-kupe

Škoda 1100 GT (1971)

Opět je to sice auto s technikou Škoda, ale není to tak úplně škodovka. Je to totiž prototyp sportovního kupé s motorem vzadu a pohonem zadních kol, jenž byl vyvíjen v Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Celkem bylo postaveno 6 těchto vozů s použitím povrchových laminátových dílů na podvozkové plošině Škoda 100.

Škoda 1100 GT

Škoda 110 Super Sport (1971)

V tomto případě šlo o prototyp sportovního automobilu s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Vůz dostal aerodynamickou laminátovou karoserii se šesticí vpředu vyklápěcích světlometů, nahoru se vyklápěly také dveře, ty byly ovšem spojeny v jeden celek s kusem střechy i čelním sklem. Motor byl čtyřválec ze Škody 110 L Rallye. S autem se původně počítalo do rally, ale nakonec se tomu tak nestalo. V trochu upravené formě si nakonec zahrál hlavní roli v českém automobilovém hororu Upír z Feratu.

Škoda 110 Super Sport

Škoda 736 Buggy (1972)

Jistě znáte “dunovky” postavené na základech Volkswagenu Bruk, ale i škodovka měla něco podobného. V učňovském středisku AZNP postavila hned tři prototypy modelu Škoda Buggy typ 736. Už od začátku měla být bugyna určena pro malosériovou výrobu, nakonec se tomu tak ale nestalo. Jako základ byl použit podvozek z modelu Škoda 100/110 a o pohon se staral motor o objemu 1107 cm³ s výkonem 45 koní.

Škoda 739 (1978)

Na první pohled připomíná legendární Škodu 130 RS a má to svůj důvod, měl to být totiž její nástupce a to jak v závodním, tak v malé sérii i v běžném světě. Nakonec se tak nestalo. Přední část se vyklápěla celá, motor byl ale původně vzadu, kde byly použity světlomety z “užovky” z tehdejších modelů 105/120.

skoda-739

Škoda Verold (1992)

Václav Král a Metalex – to je spojení, které pomohlo vzniknout mnoha zajímavým modelů škodovky, včetně buginy Škoda Verold, jindy jako Verold Baghira. Šlo o otevřený dvoumístný roadster bez dveří. Motor (stejně jako další části auta) byl použit z Favoritu, byl umístěn uprostřed a poháněl zadní kola. Prototyp byl postaven pro společnost Verold, ale ta nakonec jeho výrobu nezahájila. Metalex (MTX) tedy odkoupil práva, vůz drobně upravila (například dala motor z Fordu Fiesta a upravila pohon předních kol) a uvolnila do prodeje v malé sérii jako MTX Beach Buggy. 

skoda-verold-baghira

Škoda Tudor (2002)

V roce 2002 představila česká značka koncept velkého kupé Škoda Tudor, jenž vzniklo na základech modelu Superb. Šlo o plně funkční studii s 2,8litrovým šestiválcovým motorem, které nakonec přímo z výroby zamířilo do škodováckého muzea.

Skoda-Tudor_Concept_2002

Který z modelů vám "chybí" nejvíce?

Ukázat výsledky ankety.

Nahrávání ... Nahrávání ...