Test Range Rover Velar P380

Range Rover Velar jsme testovali nedávno se vznětovým přeplňovaným šestiválcem, ale přeplňovaný zážehový šestiválec zní ještě lépe. Rozhodli jsme se tedy vyzkoušet také tuto verzi s označením P380.

Označení lze rozklíčovat poměrně jednoduše, protože „P“ znamená petrol jako benzín a 380 znamená výkon v koních. Vypadá to, že se máme na co těšit, což umocňuje fakt, že už naftová verze se nám v prvním testu líbila. 

Pohonné ústrojí

Přeskočíme design, protože ten je za prvé subjektivní a za druhé, jsme se mu věnovali v prvním testu, takže jen v rychlosti. Range Rover Velar vypadá naživo snad ještě lépe než na fotkách. Velikostně se zařazuje mezi nejmenší model Evoque a větší Range Rover Sport. Stylem ale strčí do kapsy oba dva zmíněné. A platí to nejen pro exteriér, ale také pro interiér, ačkoliv druhý dotykový displej před voličem převodovky není úplně šikovný, protože odpoutává řidičovu pozornost od řízení. 

 

test-range-rover-velar-p380

Zajímá nás hlavně to, co je pod kapotou. A to je kompresorem přeplňovaný třílitrový vidlicový šestiválec, který dává výkon 280 kW/380 koní a točivý momente vrcholí 450 Nm. To dodá tomuto 1 884 kg vážícímu autu působivou dynamiku, která v řeči čísel znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy a maximální rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h. 

Jenže „dynamika na papíře“ nemusí být občas v reálu tak přesvědčivá. Jenže to se tady neděje, ačkoliv Velar svoji rychlost velmi maskuje díky odhlučnění a naladění podvozku, stačí rychlý pohled na rychloměr, abyste viděli, že číslice tady naskakují vážně rychle. S dynamikou tohle auto problém nemá, a to i díky skvělé osmistupňové převodovce, která se snaží mít zařazený neustále ten správný rychlostní stupeň a pokud náhodou nemá, rychle to napravuje. Samozřejmostí je, že nabízí manuální volbu rychlostních stupňů pomocí páček pod volantem.

A nepříjemná čísla neukazuje ani palubní počítač v rámci spotřeby paliva. Zapomenout je samozřejmě potřeba na to, že by číslo bylo jednociferné, pohybuje se stále nad 10litrovou hranicí. Při svižnějším, přesto stále běžném ježdění jsme se pohybovali na spotřebě kolem 13 l/100 km.

test-range-rover-velar-p380

Za volantem

Už první nastartování motoru ukáže, že jízdu bude provázet příjemný zvuk z výfuků. Velar P380 není hlučný, ale zvuk je sytý, jadrný. Jízdu svým projevem příjemně doprovází, ale nestrhává na sebe veškerou pozornost. 

Líbil se nám vzduchový podvozek Adaptive Dynamics, který dokáže Velar proměnit ve velmi pohodlné auto. Zajímavé je, že v nízkých rychlostech je podvozek tužší, nerovnosti dá pocítit, ale jakmile auto vyjede za město, podvozek začne cestu vyhlazovat takovým způsobem, že by se to snad blížilo až velkému Range Roveru. Přesto ale prakticky eliminuje náklony karoserie a dovolí autu projíždět zatáčky opravdu velmi vysokou rychlostí. A vlastně vám ta jízda ani nepřijde tak rychlá, dokud se nepodíváte na rychloměr. Range Rover Velar je pro váš řidičský průkaz docela zrádné auto… Je rychlý, jistý a přitom stále pohodlný. Land Rover o podvozku říká: „Tento systém až 500krát za sekundu monitoruje pohyby karoserie a volantu a zajišťuje tak klidnou jízdu s optimálními jízdními vlastnostmi. Reaguje na zásahy řidiče a stav vozovky a podle nich průběžně mění nastavení tlumičů ve škále mezi extrémně měkkým a extrémně tuhým tlumením.“

Mimo silnici se s ním nebojte

Ačkoliv jezdí skvěle na silnici, neztratí se ani mimo ni. Na rozdíl od prvně testované verze D300 mělo P380 příplatkový aktivní zadní samosvorný diferenciál. Ten přináší výhodu lepší trakce nejen na silnici v zatáčkách, ale také větší přilnavost v terénu. V základní výbavě umí elektronika sama uzavírat středový diferenciál. Land Rover také udává, že nájezdový úhel vpředu je 28,89°, vzadu pak 29,50° a přechodový úhel je 23,5°. To platí pro případ, že je podvozek v nejvyšším terénním režimu, kde lze využít také světlou výšku až 251 mm a brodivost až 650 mm.

test-range-rover-velar-p380

Samozřejmě nechybí systém Terrain Response, který mají v základní výbavě všechny modely Range Rover Velar. Ovládá se tím nastavení systému celého auta (motoru, převodovky, mezinápravového diferenciálu a podvozkových systémů) tak, aby bylo auto nastaveno na povrch, po němž se pohybuje, co nejjistěji. Na přání je také možné dodat lepší systém Terrain Response 2, který zahrnuje automatické nastavení auta tak, že sleduje aktuální jízdní podmínky a systematicky volí nejvhodnější nastavení pro daný terén.

Závěr a cena

Naftový Range Rover Velar D300 byl příjemným předkrmem předtím, než do redakce zavítal model s nejvýkonnějším benzinovým modelem s označením P380. Ten dokáže posádku potěšit nejen svou dynamikou, ale také decentním, ale o to příjemnějším zvukovým doprovodem. Perfektní a jistý podvozek je však oběma verzím vlastní. Pokud nutně neřešíte rozpočet, rozhodně se s P380 alespoň svezte, protože klid a pohoda jízdy je na prvotřídní úrovni. 

V rámci testované verze First Edition stojí Range Rover Velar P380 minimálně 2 485 500 bez DPH (3 007 455 s DPH) a to není úplně málo. Na druhou stranu to není o moc víc, než kolik chce Land Rover za verzi D300 (2 470 200 bez DPH, resp. 2 988 942 s DPH). Pořád váháte? 

+
Naladění a jízdní vlastnosti Ovládání klimatizace apod. odpoutává řidičovu pozornost
Zvuk a dynamika motoru Nepříliš spolehlivě fungující adaptivní světlomety
Schopné auto na silnici i v terénu Palivová nádrž by mohla být větší
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Range Rover
Typ: Velar P380
Motor: vidlicový šestiválec (V6)
Objem válců: 2 995 ccm
Plnění motoru: kompresor
Palivo: benzin
Pohon: 4×4
Výkon: 280 kW/380 koní
Točivý moment: 450 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 5.7 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 12.7 / 7.5 / 9.4
Emise CO2: 214 g/km
Objem nádrže: 63 litrů
Délka: 4 803 mm
Šířka: 2 032 mm
Výška: 1 665 mm
Rozvor: 2 874 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 884 kg
Objem zavazadlového prostoru: 673 / 1 731 litrů
Ceník: ke stažení zde