Test Honda Civic Type R (2017)

Honda Civic Type R nové generace opět posílila, odvážného designu se ale nezbavila. Plni očekávání jsme se rozhodli vyzkoušet ji v redakčním testu. A jaké pocity v nás zanechala se vám pokusíme sdělit v následujících odstavcích.

Na pohled opět divočina

Stejně jako minulá generace, je i ta aktuální na pohled velmi extravagantní a nápadná. Velké křídlo, ale i další doplňky a záhyby karoserie nejsou samoúčelné, ale mají svůj význam, protože zlepšují aerodynamiku a proudění vzduchu.

Na testovaném exempláři s černým lakem ale některé doplňky zaniknou, protože standardně jsou vyvedeny také v černé barvě. V této barevné kombinaci vypadal testovaný Civic Type R velmi zajímavě. Z černočerné tmy tu a tam vystoupil červený akcent jako jsou linky na spoilerech, prazích, červené brzdiče v obrovských černých kolech a nebo logo v masce. Černá barva na kolech působí navíc tak, že je opticky zmenšuje. Ačkoliv jsou kola velká i na pohled, pouhým okem byste 20″ disky hádali asi jen stěží, že?

Test Honda Civic Type R (2017)

Interiér je klidnější

Zatímco exteriér je opravdu nápadný, interiér již méně. To ale neznamená, že by byl snad obyčejný. Oproti běžným verzím je tu stále dost výrazných prvků, jimiž se Type R odlišuje. Tím hlavním jsou sportovní skořepinová sedadla Recaro v červené barvě. Jsou poměrně tvrdá, ale sedí se v nich parádně. Na klikatých okresních silnicích bych jen se svojí ne moc prostorově výraznou postavou uvítal lepší boční vedení v oblasti beder, ale chápu, že je potřeba vyhovět naopak i postavám prostorově výraznějším… Nezlobil bych se ale ani za trochu nižší posez, ačkoliv se i tak mezigeneračně snížil. Palubní desku i čalounění dveří doplňuje také několik červených detailů a prošívání.

Jiná je také řadící páky, která sice skvěle padne do ruky, ale v zimních měsících i v parném létě to až tak úplně neoceníte. Je totiž vyrobena z kovu, který drží teplotu. V zimě je tak opravdu nepříjemně studená, v létě bude naopak nepříjemně horká. K povinné výbavě by tak při řízení měly snad patřit i řidičské rukavice. U řadící páky lze také objevit i štítek s pořadovým číslem konkrétního kusu Type R, což vyvolává pocit jisté výjimečnosti.

Motor je skvělý

O pohon se stará opět dvoulitrový čtyřválec i-VTEC Turbo, který měla i minulá generace, ale dostal několik drobných úprav. Díky tomu motor posílil o 7 kW/10 koní, takže výsledkem je 235 kW/320 koní a točivý moment 400 Nm (zůstal beze změny). Může za to zejména přepracované nastavení řídící jednotky a nový výfukový systém s průchodností zvýšenou o 10 % a další drobnosti.

Test Honda Civic Type R (2017)

Motor potěší nejen čísly, ale také svým projevem. Jeho zátah není lineární jako v některých jiných hot-hatchích, ale naopak se vzrůstajícími otáčkami graduje a připomíná tak trochu atmosférické jednotky. Ovšem díky vysokému točivému momentu s maximem dostupným mezi 2500 a 4500 ot./min k tomu přidává také klad těch přeplňovaných. Řidiče potěší, že po sešlápnutí plynového pedálu – zejména v nejsportovnějším jízdním režimu „+R“ – trvá jen chviličku než se turbo nadechne a pak auto mohutně zatáhne.

Motor letí do otáček tak rychle, že vás to na jedničku, dvojku, ale někdy i trojku překvapí. Pokud se dostane do omezovače, začne se ozývat hodně zajímavý zvuk s drobným střílením ne nepodobný rallyovým speciálům při startu do rychlostní zkoušky. Stačí ale sešlápnout spojkový pedál a pouhým pohybem zápěstí přeřadit. Řazení je totiž mimořádně krátké a přesné. Navíc ta mechanika řadící páky je dechberoucí! Pedály jsou tady umístěny tak, že se dá perfektně řadit s meziplyny. Ty ale auto umí a provádí i samo – s výjimkou komfortního režimu.

Jednu vadu na kráse ale motor také má. Je jím zvuk. Není špatný, ale mohl by být lépe vyřešen. Zatímco při letu po okreskách vám nijak vadit nebude, pokud pojedete někam po dálnici a budete držet předpisových 130 až 140 km/h, pak se připravte na nepříliš příjemné a vcelku hlasité hučení. A je jedno, jestli máte nastavený komfortní jízdní režim a nebo některý ze sportovních.

Test Honda Civic Type R (2017)

Výfuk je přitom vymyšlený zajímavě. Trojice koncovek výfuku tu není jen tak na parádu. Důvodem je totiž fakt, že se inženýři chtěli vyhnout použití klapek ve výfuku. Prostřední koncovka má v nízkých otáčkách zvuk motoru zesilovat a v těch středních naopak eliminovat nepříjemné dunění. A jak? Má totiž v určitých otáčkách přisávat čerstvý vzduch, díky čemuž se mají snižovat rezonance a vibrace.

Při delších cestách by vás mohla zajímat i spotřeba paliva. Prozradím, že při klidné jízdě se dá pohybovat mezi 8 a 9 l/100 ujetých kilometrů. Pokud ale vytáhnete auto na svou oblíbenou silnici jen tak o víkendu, pak počítejte s tím, že nádrž vám bude mizet před očima. Jenže vám to vadit vlastně tolik nebude… Proč? Protože tohle auto vás nakonec stejně bude bavit.

Za volantem

Je jen na vás, jak budete chtít cestovat. Na výběr je trojice jízdních režimů: Comfort, Sport a +R. Díky tomu má auto několik tváří. Pokud se potřebujete jen někam dostat, asi využijete ten komfortní. Jeho nastavení promění Type R na vlastně docela pohodlné cestovní GT. Podvozek je rázem naladěn měkčeji, není ale rozměklý. Nízkou 20″ pneumatiku na jízdě sice poznáte, ale Type R je vlastně docela pohodlné a poddajné auto. Standardně se po startu přepíná do Sportu, kdy je tužší, tvrdší a ochotněji zrychluje.

Test Honda Civic Type R (2017)

Režim +R nicméně auto promění na takřka závodní stroj. Řízení výrazně ztuhne, podvozek zpevní také a reakce na plyn jsou ostré jako břit. Auto je rázem drsnější, na minulou generaci však zdaleka nemá. Oproti ní se s ním dá mnohem příjemněji jezdit třeba jen tak do práce. Při každodenním ježdění se samozřejmě s takovými auty jako je Volkswagen Golf GTI nebo SEAT Leon Cupra srovnat nedá, ale ty zase nenabídnou tolik spojení s autem a zábavy při víkendových radovánkách.

Jakkoliv se dříve tvrdilo, že pro pohon předních kol jsou hodnoty kolem 300 koní hraniční, Civic Type R si i s 320 koňmi dokáže poradit. Samozřejmě je třeba řidičova spolupráce a cit při přidávání plynu, ale přenos výkonu na silnici je i díky mechanickému diferenciálu s omezenou svorností mezi předními koly velmi dobrý. Potěší i to, že ani při výraznějším zrychlování se vám nesnaží přední kola vytrhnout volant z ruky jako to dělají některá jiná auta.

V případě testovaného auta to ale platilo pouze na suchém asfaltu. Na autě jsme měli zimní pneumatiky Pirelli Winter Sottozero 3, které na mokru příliš nedržely – ani při rozjezdu, ale ani při brzdění. V předepsaném rozměru 245/30 R20 je to ale prakticky jediná varianta, kterou si můžete pořídit. Pod koly vykukují i velké červené brzdiče Brembo, které se zakusují  do kotoučů s průměrem 350 mm vpředu a 305 mm vzadu. Brzdy jsou skvělé, mají ostrý nástup a dají se příjemně dávkovat.

Za volantem tohoto auta budete nejednou přemýšlet nad tím, jak vlastně fungují fyzikální zákony, protože Civic Type R je snad umí ohýbat. To, jak dokáže zrychlovat, jak dokáže zatáčet, brzdit a jak jistě při tom působí, je opravdu neskutečné. Rozhodně jde o jednu z nejschopnějších a nejrychlejších (ne-li vůbec tu nej…) předokolek, které si můžete koupit. A dokazuje to i několik ocenění, které si auto již odneslo, například vítěz ankety Auto roku magazínu BBC TopGear nebo vítězství v anketě sportovní vůz roku 2017 německého časopisu „Sport auto“.

Závěr a cena

Honda Civic Type R mezigeneračně změkla, není to ale špatně, ba právě naopak, protože díky tomu lépe funguje na typických českých silnicích. Navíc opět zrychlila a to nejen na okruhu Nürburgring, kde zajela neskutečný čas 7:43,8 (o 7 sekund rychlejší než předchozí generace), ale i v reálném světě. Stále ale dokáže nabídnout slušný kufr i zadní sedadla a odveze tak rodinu i na chatu. Někomu se ale nemusí líbit extravagantní, přesto 100% funkční design. Ale věřte mi, že po svezení v tomhle autě vám bude úplně jedno, jak vypadá… Jen tedy ta elektronická ruční brzda mi vadit prostě nikdy nepřestane!!

A kolik vás bude stát? V nabídce jsou dvě verze: Type R a Type R GT, což byla ta testovaná. Liší se výbavou i cenou: 929 tisíc Kč, respektive 999 tisíc Kč.

+
Výkon‚ jízdní dynamika a jeho přenos na silnici Hlučný výfuk při dálniční rychlosti
Mezigeneračně komfortnější‚ ale stále nevyměklý projev Malá palivová nádrž
Opravdový hot-hatch Jeho design se nemusí líbit všem
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Honda
Typ: Civic Type-R GT
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 996 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol + samosvorný diferenciál
Výkon: 235 kW/320 koní při 6 500 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 2 500 – 4 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.8 s
Maximální rychlost: 272 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.8 / 6.5 / 7.7
Emise CO2: 176 g/km
Objem palivové nádrže: 46 litrů
Délka: 4 557 mm
Šířka: 1 877 mm
Výška: 1 434 mm
Rozvor: 2 699 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 451 – 1 491 kg
Objem zavazadlového prostoru: 420 litrů
Ceník: ke stažení zde