Test Audi Q5 2.0 TDI 140 kW (AT)

Autor: Jan Karlík - 14. 4. 2016


Audi Q5, středně velké SUV v nabídce ingolstadtské automobilky, je na trhu již dlouhých 8 let. To je (nejen) v tolik oblíbeném a nabitém segmentu opravdu dlouhá doba. Logicky však zhruba v polovině délky života přišel facelift, který z Q5ky udělal opravdu krásné auto. V našem provedení vnějšímu vzhledu navíc výrazně pomáhal také paket Offroad. Jak hodně se na oblíbeném SUV projevuje stárnutí a jestli má stále co nabídnout, to jsme zjišťovali v redakčním testu.

Facelift modelu Q5 přinesl několik změn, patrně tou nejvýraznější jsou přední světlomety, které dostaly upravený tvar rámečků zdobených diodovými linkami pro denní svícení. Přední část Q5 je tak výraznější. Lehce se změnil i přední nárazník, jehož tvar se zaoblil. V testovaném provedení s Offroad paketem dostanete také výrazněji oplastovanou spodní část, plně chromovanou mřížku chladiče a prvky z opravdového kovu na ochranu předního i zadního nárazníku. Můžete lehce zpochybňovat jejich funkci, nicméně offroadové Q5 nemůžete upřít fakt, že jí to vážně sluší. Zbytek zůstal na svém místě, což znamená, že ani velikost vozu se vyjma drobného nárůstu šířky nezměnila. Zůstalo i víko zavazadelníku, které se zvedá spolu se zadními světly. To je takové malé poznávací znamení všech Audi s písmenem Q. Nemusíte se však bát, jakmile někde zastavíte a víko kufru zvednete, v zadním nárazníku zůstává lišta, která obstará klasické svícení, ale i zpátečku, případně blinkr.

Test Audi Q5 2.0 TDI

Změny v interiéru jsou naopak téměř nulové. Oproti původní verzi si můžete všimnout nového volantu s kulatým středem, který se mimochodem perfektně drží. Pak se také o něco rozšířila nabídka dekorových lišt v interiéru. Pakliže byste Audi Q5 podle exteriéru vůbec neodhadovali zmiňovaných 8 let stáří, v interiéru přeci jen zub času zahlodal významněji. Začal bych u systému MMI, který je opravdu zbytečně složitý a v některých položkách menu zbytečně kombinuje třeba i pětici různých tlačítek a volby otočných ovladačů. Směr chodu otočného voliče je navíc opačný, než byste instinktivně čekali. Zvyklý z modernějších systémů, pro mě bylo zadání adresy v navigaci napoprvé docela problém. Infotainment by navíc mohl být svižnější. Víme ale, že Audi má v nabídce systém MMI, který se zcela vyrovná a v mnohých případech i překoná konkurenční infotainmenty.

Složitější může být také nastavení klimatizace (v tomto případě třízónové), například chcete-li změnit intenzitu ventilace, je nutné nejprve stisknout tlačítko ventilátoru a pak teprve kruhovým voličem nastavit intenzitu. Marně byste také hledali tlačítko pro synchronizaci teploty. Tuto funkci sice najdete, ale hluboko v menu systému MMI. Asi poslední věcí, která mě v dnešní době upřímně zaskočila, je absence USB portu. Ať už pro nabíjení mobilních telefonů či jako vstupu pro audiosystém. Když už jsme u těch telefonů, nechte ho raději v kapse, stejně ho nemáte kam odložit. To je ale asi tak vše, kde by se mohlo i přísné oko pozastavit. Interiér Audi Q5 je jinak výborným místem. Zvláště pokud sáhnete po sportovních sedačkách kombinujících kůži a Alcantaru a černý interiér doplníte o strukturovaný dekor z pravého kovu. Alcantaru najdete také na výplních dveří. Interiér působí dostatečně prémiově a je příkladně zpracován i slícován.

Test Audi Q5 2.0 TDI (3)

Co do vnitřního prostoru není Audi Q5 co vytknout. Přesně zapadá do standardů třídy kompaktních SUV. Čtyři dospělí lidé nebudou mít s místem v interiéru žádné problémy, pátého převezete pouze na kratší vzdálenosti. Do zavazadlového prostoru se v základním uspořádání vejde 540 litrů a po sklopení zadních sedadel až 1 560 litrů.

Většina zákazníků kompaktních SUV sáhne po vznětové jednotce. Stejně tak tomu bylo v našem případě, kdy Q5 poháněl nejsilnější dieselový čtyřválec v nabídce. Jednotka 2.0 TDI ve své předchozí nejsilnější verzi nabízela 125 kW, poté v rámci faceliftu posílila na 130 kW, v poslední vlně však Q5 dostala nejmodernější pokolení tohoto motoru, které nabídne celých 140 kW, tedy 190 koní. Slušný výkon je navíc podpořen 400 Nm točivého momentu v širokém rozsahu otáček (1 750 – 3 000 ot./min.). To všechno je díky sedmistupňové dvouspojkové převodovce S tronic a permanentnímu pohonu quattro posíláno na všechna čtyři kola. Bez nějakých dlouhých průtahů, tahle kombinace sedí Q5 báječně. Přestože automobil váží výrazných 1 935 kg, zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 8,4 sekundy a po prvních kilometrech, ani po celém týdnu ježdění, bych Q5 neoznačil za pomalou. Dynamika je dostačující a díky výborné převodovce je potřebné zrychlení k dispozici téměř kdykoliv.

Test Audi Q5 2.0 TDI (1)

Dvouspojková převodovka S tronic a diesel 2.0 TDI tvoří povedenou dvojici, která nezklame při svižnějším svezení, v terénu, ale ani z ekonomického hlediska. Při předepsané dálniční rychlosti točí motor na sedmý převodový stupeň jen 2 000 otáček. A to v reálném použití znamená zhruba 7,7litrovou spotřebu (na dálnici) a 6,8 litrů paliva na 100 ujetých kilometrů spálíte na okresních cestách. K rychlosti přeřazení a logice převodovky nemůže být výtek. Převodovka funguje téměř dokonale.

Fakt, že Audi Q5 se zrodilo již před nějakou dobou, potvrdí také absence voliče všemožných i nemožných jízdních režimů. Ano, samozřejmě i Audi nabízí za příplatek systém Audi Drive Select, který vám umožní nastavení jednotlivých komponent ovlivňujících jízdu, nicméně v základní výbavě (jak bývá poslední dobou zvykem i u podstatně levnějších modelů) ho nenajdete. A víte co? Je to jedině dobře… U málokterého vozu je rozdíl tak markantní aby přepínání režimů dávalo nějaký reálný smysl. Audi Q5 dokazuje, že to jde i bez toho a navíc velmi dobře. Řízení je díky elektromechanickému posilovači nastaveno velmi slušně. Nemá sice žádnou zpětnou vazbu, ale to je u vozu této kategorie stejně nepodstatné. Chod posilovače je přirozený a řízení příjemné. Reakce na plynový pedál jsou také v pořádku a dobře z toho vyjde i podvozek. Q5 je v zatáčkách velmi stabilní, dobře tlumí nerovnosti a nemá tendenci se příliš naklánět. Jen snad jedna malá výtka, měl jsem pocit, že by auto mohlo být na nerovnostech o něco pohodlnější. Nicméně měkčí nastavení by si zase mohlo vyžádat svou daň na kvalitních silnicích, kde takto nastavená Q5 předvádí výborné výsledky.

Test Audi Q5 2.0 TDI (2)

Testované provedení disponovalo paketem s názvem ALL IN (Offroad a Lifestyle paket), který vás vyjde v akci na 255 300 Kč. V paketu je například navigace MMI plus, xenonové světlomety, zmiňovaný multifunkční volant, parkovací systém, světelný a dešťový senzor, tempomat, rozhraní bluetooth, samotný paket Offroad a mnoho dalšího. Nic zásadního v něm nechybí. K základní ceně s touto motorizací, která je 1 191 900 Kč, připočítejte paket ALL IN a pár menších příplatků a dostanete se na cenu 1 520 516 Kč.

Audi Q5 je i přes svůj pokročilý věk stále výborným vozem. Pokud bychom řešili pouze exteriér, tady byste stáří vozu hádali jen těžko. S offroadovým paketem výborně vypadá a v kombinaci se vznětovým motorem 2.0 TDI a převodovkou S tronic také výborně jezdí. A to jsou věci, díky kterým Audi odpustíte těch pár nedostatků v interiéru.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,Q5 2.0 TDI quattro
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,140 kW/190 koní v 3 800 – 4 200 ot./min
Točivý moment:,400 Nm v 1 750 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.4 s
Maximální rychlost:,210 km/h
Převodovka:,automatická sedmistupňová (S tronic)
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.5 / 5.3 / 5.7
Emise CO2:,149 g/km
Objem nádrže:,75 litrů
Délka:,4 629 mm
Šířka:,1 898 mm
Výška:,1 655 mm
Rozvor:,2 807 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 893 kg
Objem zavazadlového prostoru:,540 / 1 560 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru