Když Alfa Romeo před lety oznámila modelovou ofenzívu, vlastně se tomu skoro ani nechtělo věřit. Jenže nové modely jsou tady a Alfa Romeo má novou krev v žilách.

Začalo to sedanem Giulia. Povedený design, motor vpředu, pohon zadních kol, k tomu výkonné motory. Pokračuje to SUV Stelvio, které právě na náš trh vstupuje. Bude to stačit k tomu, aby se italská automobilka opět dostala de černých čísel?

Rozhodli jsme se podívat na Alfu Romeo Giulia. Do testu se dostala verze s přeplňovaným vznětovým čtyřválcem a automatickou převodovkou. Zajímavostí je pohon zadních kol! A co jsme zjistili?

Design

Alfa Romeo Giulia vypadá skvěle a to i v pošmourné barvě na testovaném autě. Tvary jsou sexy, nápadité, ale jasně v nich poznáte rukopis italské značky. Na fotkách auto vypadá hezky, ale naživo je to ještě lepší.

Když se na něj podíváte zepředu, nelze si nevšimnout výrazné masky chladiče, která vertikálně probíhá od kapoty až ke spodní hraně nárazníku. Tak, jak je to pro Alfy Romeo typické. Registrační značka se tak musela přestěhovat na bok, na řidičovu stranu.

Z bočního pohledu vynikne nízká silueta celého auta, stejně jako dlouhý předek a krátký zadek s odtrhovou hranou na víku zavazadelníku. Působivý je prolis procházející od předního blatníku až ke klice zadních dveří, stejně jako výrazné prahy.

Zadní části dominuje dvojice koncovek výfuku, v každém z rohů nárazníku jedna. Působivý je také široký rozchod, za který mohou rozšířené blatníky. A to tady mluvíme o „obyčejné“ verzi, nikoliv o vrcholném sportovním provedení Quadrifoglio, které cílí na BMW M3.

Interiér

Podobně působivé to je v interiéru. První, co zcela jistě upoutá, je inspirace vozy BMW, která je viditelná na první pohled. Tak třeba natočení středového panelu k řidiči, tvar a funkčnost voliče automatické převodovky, rozmístění ovladačů, ale také třeba grafika multimediálního systému nebo způsob aktivace blinkrů páčkami bez aretace. Vypínání se ale provádí pohybem páčky proti aktuálnímu směru blikání, nikoliv kamkoliv jako v BMW.

Potěší velmi nízký posez, v nejnižším bodě nastavení sedadel si připadáte jako když sedíte na zemi. Přesto je z auta stále dobrý výhled do všech směrů. Ocenil bych ale výraznější boční vedení sedadel. Perfektní je nejen možnost nastavení volantu, protože si lze najít perfektní řidičskou pozici, ale i jeho tvar a tloušťka. Příjemný detailem je startovací tlačítko, které se nachází v jeho levé spodní části.

Netradiční je ovládání klimatizace, respektive zvyšování nebo snižování teploty. Prvním otočením se teprve „nastavování teploty aktivuje“ a další otočením se teprve teplota změní. Netradiční řešení, které jsem jinde neviděl, a které mi přijde vlastně trochu zbytečné. Abych změnil teplotu o 1°C musím tak kolečkem otočit hned o tři pozice. Nepotěší ani skromné odkládací přihrádky – nejen, že jich tu moc není, ale když už nějaké najdete, jsou malé.

Pohonná jednotka

V nabídce modelu Giulia je možné vybírat dokonce ze 7 možných pohonných jednotek s výkony od 136 koní do 510 koní. Čtyři z nich jsou naftové 2.2 Diesel s různým výkonem, trojice zbylých spaluje benzín (2x 2.0 R4 turbo a 1x 2.9 V6 bi-turbo). Downsizing? Ten tady nehledejte…

Testované auto poháněl druhý nejsilnější naftový motor (ten nejsilnější je výhradně pro verzi Veloce) 2.2 Diesel se 132 kW/180 koňmi výkonu a s 450 Nm (hodnota pro automat, manuál má jen 380 Nm) točivého momentu. A to autu dodávalo vskutku dostatečnou dynamiku. Technické údaje hovoří o zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy a maximální rychlost 230 km/h. Zajímavé také je, že objem je 2 143 cm3, tedy vlastně jde o motor s objemem zaokrouhleným na 2,1 litru.

Jak již bylo řečeno, o pohon se starají kola zadní nápravy, na která výkon přenáší manuální šestistupňová nebo jako v případě testovaného auta osmistupňová automatická převodovka.

Jízda

Je čas probudit motor k životu. Tisknu startovací tlačítko na volantu a čekám, co se stane. Motor naskočí, ale je poměrně hlučný. Bohužel se příliš neztiší ani při jízdě, o zrychlování s výrazným sešlápnutím plynového pedálu ani nemluvím. Tady by si Alfa Romeo Giulia rozhodně zasloužila výrazně lepší péči a mnohem propracovanější odhlučnění pohonné jednotky.

Motor ale autu udává velmi slušnou dynamiku. Díky vysokému točivému momentu, jehož maximum leží už v 1 750 ot./min, výrazně zatahuje už od nízkých otáček, naopak oslabuje v těch vyšších. Točit ho tak vlastně nemá cenu.

Osmistupňová převodovka je povedené ZF s hydrodynamickým měničem, které funguje skvěle. Testovanému autu ale chyběly páčky pod volantem (jsou podobně jako u BMW za příplatek), takže manuální volba řazení byla k dispozici pouze pohyby páky voliče automatu. Alespoň, že řazení je tady „správně“ – to znamená podřazení směrem od sebe, dopředu a řazení nahoru k sobě, dozadu.

Alfa Romeo Giulia má poměrně tuhý podvozek, není ale prkenný. Navíc má díky umístění motoru, převodovky a pohonu skvělé vyvážení, o to víc ale zamrzí nevypínatelná stabilizace. A není tu ani žádný její „sportovní režim“. Stabilizace navíc zasahuje poměrně agresivně, což v počasí, které na test panovalo – všude ležel sníh – opravdu nepotěší. A podobně smutní jsme byli i z nalazení posilovače řízení. Skvělý je jeho rychlý převod, který má ze strany na stranu pouze přibližně dvě otáčky, ale pozbývá prakticky jakéhokoliv citu. Povedlo se nám během testovacího týdne najít i suché silnice, na kterých se Alfa Romeo projevila jako velmi agilní a schopné auto s velmi příjemným naladěním jako celku, ovšem pouze do doby, než zasáhl stabilizační systém a celou zábavu rázně utnul. Vliv na to nemá ani nastavení jízdního režimu pomocí otočného ovladače DNA na středovém tunelu.

Podobně agresivní je i tempomat. Nastavte si rychlost, například dálničních 130 km/h. Dokud se před vámi neobjeví pomalejší auto a vy nemusíte brzdit, funguje skvěle. Jenže když musíte zpomalit, deaktivujete ho a rychlost klesne třeba na 100 km/h, při jeho opětovné aktivaci se snaží na původní rychlost dostat hned. Následuje tedy opravdu výrazná akcelerace, chtělo by to trochu citlivější naladění.

Pokud sáhnete po naftové motorizaci, s největší pravděpodobností vás bude zajímat potřeba paliva. Ačkoliv technické údaje slibují v kombinovaném režimu spotřebu 4,2 l/100 km, reálně je potřeba počítat s hodnotami o pár litrů vyššími. Náš týdenní test skončil hodnotou 6.9 l/100 km. Ani tak to není vůbec špatná hodnota, vzhledem k tomu, že jsme poměrně často využívali potenciál motoru.

Závěr

Alfa Romeo Giulia je pro automobilku velmi důležitým modelem. Podívali jsme se na ni poměrně kritickým okem, které odhalilo některé věci, které by z našeho pohledu bylo potřeba doladit. V celkovém měřítku jde o povedené auto, které navíc skvěle vypadá a v běžném tempu i příjemně jezdí.

Při pohledu do ceníku si můžete všimnout velké spousty nabízených verzí. Základní ceny se pohybují mezi 839 tisíc Kč za verzi 2.2 Diesel se 136 koňmi a manuální převodovkou až po 2,105 milionu Kč za vrcholné QV s motorem 2.9 Bi-Turbo V6 s 510 koňmi a automatickou převodovkou. Testovaná verze startuje na 1,029 milionu Kč.

+
Design exteriéru i interiéru Nevypínatelná stabilizace a její agresivní zásahy
Dynamika vs. spotřeba paliva Necitlivé řízení
Bohatá nabídka motorizací Hlučný motor
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Alfa-Romeo
Typ: Giulia
Motor: 2.2 Diesel
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 2 143 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: zadních kol
Výkon: 132 kW/180 koní při 3 750 ot./min
Točivý moment: 450 Nm při 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.1 s
Maximální rychlost: 230 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.3 / 3.5 / 4.2
Emise CO2: 109 g/km
Objem nádrže: 52 litrů
Délka: 4 643 mm
Šířka: 1 860 mm
Výška: 1 436 mm
Rozvor: 2 820 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 445 kg
Objem zavazadlového prostoru: 480 litrů
Ceník: ke stažení zde