test-opel-insignia-grand-sport-20-cdti-125-kw-mt

Na nové generaci modelu Insignia si dal Opel opravdu záležet. Krátce jsme se již svezli s kombíkem s nejvýkonnějším benzinovým motorem a na rychlý test jsme si o několik dní později převzali naftový liftback Insignia Grand Sport 2.0 CDTI 125 kW s manuální převodovkou. Jak se nám auto líbilo?

Auto vypadá vážně dobře

Design se povedl. Nová generace vůbec nepřipomíná tu předchozí. Tvary jsou nejen modernější, ale hlavně nejsou tak bachraté a auto působí celkově mnohem svěžím dojmem. Značka na Insignii aplikovala svůj dnešní designový jazyk, s nímž poprvé přišla nová Astra.

Oproti předchozí generaci auto navíc znatelně vyrostlo. Délka je o 55 mm větší, rozvor byl prodloužen o působivých 92 mm a do šířky narostlo o 7 mm. Jediným rozměrem, který je menší, je výška. Nová generace modelu Insignia je nižší o 43 mm a to celkově vytváří dojem poměrně šik karoserie.

 

test-opel-insignia-grand-sport-20-cdti-125-kw-mt

Vzhled interiéru nijak překvapivý není, známe ho již z ostatních modelů značky. Je přehledný, moderní a ovládá se intuitivně. Ty tam jsou nepřehledné změti tlačítek z předchozích generací. Interiér navíc působí kvalitním a bytelným dojmem, cítíte se tu příjemně. Novinkou je digitální přístrojový štít, který kombinuje velký digitální displej s klasickými analogovými ovladači jakými jsou otáčkoměr, ukazatel stavu paliva a teploty. Opel nabízí také head-up displej, který údaje promítá přímo na okno, nikoliv na skleněnou destičku. Ten je poměrně velký a umí zobrazit spoustu informací, mezi kterými lze vybírat prostřednictvím tlačítka po levé straně od volantu. Tady jsou tak tlačítka na intenzitu osvětlení head-up displeje a nebo jeho zapnutí/vypnutí.

Výrazně se proměnila i technika

Kromě vzhledu inženýři zapracovali na technice. Nová Insignia je podle verze až o 175 kilogramů lehčí, interiér je výrazně prostornější, nové jsou i motory a osmistupňová automatická převodovka. Motorová paleta zahrnuje benzinové a naftové výhradně čtyřválcové a přeplňované motory. Benzinové verze začínají 1,5litrovým 140koňovým a končí 2.0litrovým 260koňovým motorem, vznětové verze nabízejí objemy 1.6 litru až 2.0 litru s výkony od 110 koní až po 210 koní.

Pod kapotou testovaného auta jsme měli druhý nejvýkonnější vznětový motor 2.0 CDTI 125 kW, výkonnější už je jen bi-turbo. Výkon 170 koní a točivý moment 400 Nm se přenáší na kola přední nápravy prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Kombinovat se ale dá i s pohonem všech kol a nebo s automatickou převodovkou, nicméně nikoliv dohromady – buď budete mít pohon 4×4 a nebo automat.

test-opel-insignia-grand-sport-20-cdti-125-kw-mt

Motor má poměrně tichý chod a je vcelku dobře odhlučněn. Že je ale pod kapotou naftový čtyřválec poznáte,nicméně vibrace nebo nějaké dunění se však nekonají. Jeho zátah je příjemný, nepřichází nijak skokově, ale naopak poměrně příjemné lineárně. Odmění se také příznivou spotřebou paliva. Opel slibuje kombinovanou spotřebu 5,2 l/100 km, z mé zkušenosti je lepší počítat spíše se šestilitrovou spotřebou. Ani tak to ale na tak velké auto není vůbec špatná hodnota.

Jak jezdí?

Ještě než si auto koupíte, rozhodně si v konfigurátoru zaškrtněte ergonomická sedadla AGR, protože je oceníte pokaždé, když se za volant posadíte. Jsou skvělá, příjemná, pohodlná a po delší cestě z nich nevystoupíte úplně rozlámaní. Testované auto je mělo a řidičská pozice i díky tomu byla skvělá.

Druhou věcí, kterou byste v ceníku rozhodně neměli jen tak přejít, je adaptivní podvozek FlexRide. Ten v Insignii nabízí tři režimy: Standard, Tour a Sport. Jak již názvy napovídají, odpovídají jim jednotlivá nastavení. Ve standardním režimu je podvozek skvělým kompromisem mezi plavnou jízdou nastavení režimu Tour a sportovním režimem s jistotou při ostřejším průjezdu zatáček. Pokud by vám komfort nepřišel dostatečný, stačí přepnout na Tour a auto jako by začalo i na 18″ kolech mazat nerovnosti. Přenáší se přes ně s lehkostí, jemným zhoupnutím, ale přesto vlastně s jistotou stálého kontaktu kol s vozovkou. Sportovní režim naopak výrazně přitvrdí a nabídne jistotu v rychleji projížděných zatáčkách. Rozdíly mezi krajními nastaveními jsou opravdu velmi dobře rozpoznatelné.

test-opel-insignia-grand-sport-20-cdti-125-kw-mt

Ačkoliv testovaná Insignia nabízí sportovní nastavení podvozku (který upraví i řízení a odezvu na plynový pedál), sportovní jízda se jí příliš nelíbí. Svižně jezdit zvládne, její chování je spíše neutrální, ale rozhodně si to jako řidiči nebudete užívat. Řazení šestistupňové převodovky sportovní jízdní styl také nemá příliš rád. Pohyby řadící páky v kulise jsou při rychlých změnách nejisté a postrádají mechanický odpor. Pokud naopak budete řadit „normálně“, převodovka se vám bude líbit.

Ach ty detaily…

Při jízdě to Insignii jde, ale co zbytek? Místa je v interiéru dostatek a to nejen vpředu, ale také vzadu. Prostor pro hlavy běžně vzrostlých cestujících výrazně neomezuje ani rychle se svažující zadní část, která z vnějšího bočního pohledu tak trochu navozuje tvary dnes tolik moderních coupé-sedanů. Nelíbilo se mi ale umístění páček pod volantem sloužících pro aktivaci ukazatelů směru a stěrače. Jejich umístění není u pozice „tři čtvrtě na tři“, ale spíše u „za deset dvě“.

Také klimatizace by snesla „zjemnit“. Změna teploty se provádí pouze po celých stupních a to nejen, že občas může být příliš, ale foukání na to reaguje vcelku razantně. Intenzita foukání skokově naroste, aby se snad teplota vyrovnala ihned.

test-opel-insignia-grand-sport-20-cdti-125-kw-mt

Nová Insignia nabízí velké množství různých asistentů, v paměti mi zůstal zejména ten, který varuje před čelní kolizí. Jeho fungování je bezchybné, na možnou kolizi reaguje účinně – rozblikáním červeného světla v head-up displeji a také akustickým tónem – ale dělá to až příliš často. I když se dá nastavit jeho intenzita, i na tu nejslabší často reaguje na auto zaparkovaná u krajnic a nebo při dojíždění za auto na červené na semaforech. Posádku tak může vylekat.

Závěr a cena

Mezigeneračně udělal Opel Insignia obrovský skok nejen z hlediska designového, ale hlavně z hlediska jízdy a celkového chování. Za jejím volantem si budete připadat bezpečně, stejně jako zbytek posádky. Je prostornější, úspornější, ale také rychlejší. Přitom nabízí příznivou spotřebu paliva. Užívat si tu budete hlavně komfortní jízdu, na „sportování“ se Insignia tak úplně nehodí. Vlastně mi v testovaném autě chyběla ještě jedna věc. Tou byl 8° automat, protože pak by jízda byla naprosto pohodová…

Pořizovací cena je podle mého nastavena velmi dobře. Základní (akční) cena startuje na 569 900 Kč za benzinovou verzi 1.5 TURBO se 140 koňmi, za provedení s nejlevnějším naftovým motorem zaplatíte od 629 900 Kč. Superb nebo Passat jsou dražší.

+
Design karoserie Klimatizace a topení vyrovnávají teploty poměrně razantně
Vnitřní prostor Rozlišení couvací kamery
Dobře naladěný podvozek Příliš citlivý protikolizní asistent
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Opel
Typ: Insignia Grand Sport 2.0 CDTI
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 956 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 125 kW/170 koní při 3 750 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.7 s
Maximální rychlost: 226 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.7 / 4.3 / 5.2
Emise CO2: 136 g/km
Objem nádrže: 62 litrů
Délka: 4 897 mm
Šířka: 1 863 mm
Výška: 1 455 mm
Rozvor: 2 829 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 507 kg
Objem zavazadlového prostoru: 490 / 1450 litrů
Ceník: ke stažení zde