Každý z nás musí v hlavě držet velkou spoustu různých termínů. Od narozenin dětí a ženy, přes termín placení různých služeb až po termín technické kontroly auta. A to nemluvíme o situaci, kdy je těch aut v rodině víc. Jenomže případná nehoda s autem, které nemá platnou technickou kontrolu může vyjít hodně draho. Záleží ale hodně na tom, v jakém stavu auto je.
Nehody se bohužel stávají a nepsané pravidlo říká, že zásadně ve chvíli, kdy se to nejméně hodí. A situace, kdy jedete s autem bez platné technické kontroly (TK) přesně taková je. V tom lepším případě vás jen zastaví policie, která za jízdu bez platné TK může udělit pokutu až do výše 2000 Kč. Ve správním řízení se pak může vyšplhat až na 2500 Kč.
Záleží na faktickém stavu auta
Větší problém ale nastává ve chvíli, kdy řidič takového auta způsobí dopravní nehodu. Poškozený při takové nehodě může být v klidu, veškeré škody mu budou pojišťovnou viníka zaplaceny. Může se ale stát, že viníkova pojišťovna kvůli absenci platné technické kontroly odmítne plnit. Nebo bude plnění krátit. Záležet bude hlavně na tom, v jakém stavu auto s neplatnou TK je. Pokud v dobrém, a navíc je neplatná jen chvíli, nemuselo by se to do plnění nijak propsat. Pokud je ale auto ve špatném stavu, je to problém.
Lucie Žulavská, právnička České asociace pojišťoven nám k tomu řekla: „U povinného ručení se odškodní poškozený a co se týče regresu po viníkovi, zkoumá se příčinná souvislost případného technického stavu vozidla se vznikem škody. To znamená, že propadlá STK u vozidla, které by nepochybně STK prošlo, nebude mít nejspíše vliv na regres.“ Znamená to, že pokud bude prokázána chybějící technická s příčinou nehody, bude muset viník zaplatit vše ze svého. A to i při malé nehodě může snadno znamenat milionový účet.
Jinak to může ale být u havarijního pojištění. „U havarijního pojištění striktně záleží na pojistných podmínkách daného pojistitele, ten může stanovit, že samotné porušení zákonné povinnosti může opravňovat pojistitele ke krácení, či odmítnutí pojistného plnění. Ale i zde většinou pojistitele posuzují ad hoc i na základě již shora zmíněné příčinné souvislosti,“ dodala Lucie Žulavská.
Prostě další nesmysl. Mám prošlou stk, nedám přednost v jízdě a budu vše hradit? Něco jinýho by bylo, kdyby nehoda vznikla defektem vozidla s prošlou stk.