stk-rz-bmw

Kontroly na STK by se měly změnit. Zaměřit se mají více na elektroniku a třeba i na tloušťku plechů

Od Radim Plachý | Zdroj: cnn.iprima.cz - Foto: Pavel Srp - 3. 5. 2022 3

Technickými kontrolami musí v České republice procházet každý dopravní prostředek, který je provozován po veřejných komunikacích. Jejich předpisy jsou staré mnohdy desítky let a příliš se nezměnily. Drobná změna by se ale teď měla chystat.

Když dnes přijedete s autem na STK, kontroluje se hlavně mechanický stav auta a evidenční údaje – jestli sedí číslo karoserie, typ motoru, kola a pneumatiky a podobně. Před několika lety přišla novinka, kdy se nová auta načítají diagnostickými přístroji, aby se zjistily chyby v jejich řídících jednotkách.

Přečtěte si také:  V Česku se dle Asociace emisních techniků čile podvádí na STK. Ministerstvo dopravy a Dekra jsou ale proti

Brzy by se ale na STK mohly kontrolovat i další části aut. Technicky by se totiž při technických kontrolách měli zaměřit také na samotnou elektroniku auta i jeho bezpečnostní systémy (zejména aktivní jízdní asistenty a jejich funkčnost) a prý by se mohly začít měřit i plechy karoserie, respektive jejich tloušťka. Návrh otevřel i myšlenku o tom, že by návštěva STK nemusela být jen podle času, ale i podle najetých kilometrů.

Rez začíná být opět problém. STK odhaluje korozi na čím dál více moderních autech

Řešily se ale i novinky, které by měly čekat stanice technických kontrol při prohlídkách hybridních a čistě elektrických automobilů – zejména stav jejich baterie a pohonné elektrické soustavy.

Přečtěte si také:  Těchto 8 aut nejčastěji neprojde už u úplně první technické kontroly. Některé modely překvapí

Výše zmíněné novinky ovšem nejsou českým výmyslem, ale je to nápad Evropské unie, které padl na mezinárodní konferenci European PTI Workshop 2022, která se uskutečnila před nedávnem v Bratislavě. Tady se potkali zástupci centrálních orgánů EU, Evropské hospodářské komise OSN, ministerstev dopravy, státních dopravních úřadů a technických služeb evropských států.