blatnik-rez

Rez začíná být opět problém. STK odhaluje korozi na čím dál více moderních autech

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Auto, Motor und Sport, GTÜ - Foto: Pavel Srp - 23. 1. 2022


Taky jste si mysleli, že rez je na dnešních autech už minulostí? Pletete se, protože výsledky technických kontrol u 6,6 milionů aut potvrzují, že nikoliv. Rez se dnes na autech objevuje častěji a dříve, než tomu bývalo před pár lety.

Pro starší auta byla často zkázou a důvodem k ekologické likvidaci auta rez. Zatímco technika by ještě jezdila, karoserie anebo ostatní části jako podvozek, nápravy a podobně už to měly za sebou. Pak však automobilky začaly používat různé technologie k tomu, aby plechy ošetřily a zabránily korozi. Jenže rez se u moderních aut opět vrací „na výsluní“.

Informace o tom před nedávnem zveřejnila společnost GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung), která je jednou z největších sítí provozovatelů stanic technických kontrol v Německu. Ta do statistik použila kontroly u celkem 6,6 milionů aut, které proběhly za poslední dva roky (1. ledna 2020 do konce roku 2021).

Koupě ojetiny nemusí být horor. Stačí jen znát základní pravidla, na co si dát pozor

Výsledky, které z toho vyplynuly, a které poskytla německému magazínu Auto, Motor und Sport, jsou docela děsivé. Podle nich totiž mělo problémy se rzí na 441 tisíc aut. Největší zastoupení měly samozřejmě modely aut starších 10 let, ale 6 tisíc aut bylo mladší než 10 let. 6 tisíc sice na pohled není úplně velké číslo, ale podle technického šéfa GTÜ Marca Oehlera to nemusí trvat dlouho a počet se může výrazně zvýšit.

Dodává, že to souvisí s tím, jak automobilky začaly šetřit, snižují prý náklady na nesprávných místech, například právě na protikorozní ochraně, ale nejen na té přímé (tedy ošetřujících lázních na karoserii), ale i na té nepřímé (jako jsou různá těsnění, plastové kryty, výplně dutin, lepidla a tmely na sváry a spoje a podobně). Špatně jsou na tom prý hlavně elektromobily, jejichž výroba je sama o sobě drahá, takže se pak šetří všude, kde to jde. Výsledkem je pak i tzv. galvanická koroze, která dlouho není vidět. 

Marco Oehler to vysvětluje tak, že výrobci potřebují, aby byly elektromobily co nejlevnější, takže na jejich výrobu používají nové materiály, jejichž vzájemné působení (hlavně ve spojích) nemusí být bezproblémové. Když mezi takové dva materiály pronikne voda, může působit jako elektrolyt. Následkem toho vzniká uvnitř chemická reakce, která dlouho nemusí být vidět, přesto jsou materiály jejím působením postupně oslabeny. Typickým příkladem je prý pěna k vyplnění dutin, která snižuje hlučnost. Problémem ale je, že je hygroskopická, takže váže vodu a vlhkost uvnitř v konstrukci auta rozhodně není nic dobrého.

Expert na korozi Ralf Rosler v rámci této problemaitky zmínil elektromobil Tesla Model 3. Jeden konkrétní exemplář už měl na sobě stopy rzi po pouhých 300 najetých kilometrech. Americká automobilka prý přední A-sloupek vyplnila izolační pěnou, která do sebe nasákla vodu a ta působila na kov. Největšími hříšniky, co se týká rzi, jsou podle GTÜ Ford Transit, Lada Samara, SEAT Alhambra, Ford Galaxy a také Suzuki Baleno a Jimmy. Pochvalu si ale nezaslouží prý ani Daihatsu Cuore, Charade a Mira, Opel Vectra, Subaru Legacy nebo Ford Ka+.

Štítky: , ,

25 názorů na “Rez začíná být opět problém. STK odhaluje korozi na čím dál více moderních autech”

  1. koroze budky je psaná od 4 let nejetého vozu. proč. něco prý tam musí napsat. mě napsali opotřebované kotouče brzd 1 měsíc starých. to je na žalobu

  2. Mám taky Feldu.Je to rok 96 1.3 mpi.Staráme se o ní od nova.Koroze je opravdu pidi a jen povrchová v oděrkách.Moc teda nejede má jen 40 kw na dálnici 160-165.Co se týče té bezpečnosti jak tu píšou někteří.Tak toto auto je z jiné doby a bezpečnost ve své době byla dobrá ale až od roku tuším 95 kdy byla zesílená karosérie.Pozná se to v motorovém prostoru,kde už nejsou lomené nosníky jako ve Favoritu ale rovné.Za chvíli budou nová auta natírat vodovkama aby ušetřili.

  3. Protože jsou na karosériích moderních aut ostré ohyby. Dříve u toho byl problém u Škody Felicia na dveřích kufru a výrobci se nepoučili a zase dělají na moderních autech ostré ohyby na karosérii! Aby auta dlouho nevydržela a za 6 let si šli koupit nové… to jsou výrobců metody…

  4. A jak je možné, že mnohaletité ojetiny z Itálie z míst kde se nesolí jsou zespoda téměř bez koroze ? To vám potvrdí téměř každý dovozce ojetin a mám to i z vlastní zkušenosti. Že by to čistě náhodou způsobovala sůl ? Nebo lidi už nemaj v hlavách mozek a neumějí si dát dohromady 1+1 a budou si myslet, že masivní korozi způsobuje samotná deštová voda ?

    1. korozi napíší i když tam není. auto stálo 3 roky v autosalonu najetých 40 km. koroze budky opotřebované kotouče atd

  5. Dobrý den.
    Je to poprvé, co vstupuji do nějakého příspěvku. K té korozi automobilů je to dle mého názoru jednoduché. Bydlím na horách u silnice, na kterou vidím celý den .Tudíž vidím co se děje několik posledních roků. Od té doby, co krnapáci povolili na horách solit je to hrůza. Před zimní sezonou v televizi vidíme , zásoby naskladněné soli . Ta se musí spotřebovat aby mohlo býti veřejnosti sděleno, že zásoby mizí.Po příjezdu do servisu dostanu otázku jak je možné že auta tak rychle korodují? Odpověď je jednoduchá. Silničáří solí jak zbláznění i když je silnice relativně suchá nebo navlhlá. Údajně z jejich pohledu to je prevence. Dokonce ještě v dubnu, kdy již není žádná sněhová pokrývka solí jako blázni. Silnice je bílá od soli do té doby, dokud ji déšť nesmyje. Je to jednoduché, apelovat na silničáře ať omezí to solení. Ničí, jak komunikace tak naše auta. Zdeněk

    1. Já zas vypozoroval na severozápadě,že to před 5-6lety se solením nepřeháněli. Pak přišla nehoda autobusu s dětmi, tuším u Loun, a od té doby, to nasolili i v plus 3-4stupních,suché cesty, bez mlhy atd. Prostě preventivně skoro každé ráno, než jezdily školní busy.

    1. Však když se o to nikdo nestará proto ta hnije. Nejde jenom jezdit a srat ne všechno. Chce taky u nového vystříkat dutiny podvozek a všechno pak to hnít nebude

  6. Mám Volvo V60 a nedávno mě naboural, nebo si spíš rozbil auto o to moje šofér kosočtverce. Na mé oděrky se přišel podívat likvidátor pojišťovny a při družném rozhovoru řekl mimo jiné i to i to, že už viděl ledacos, jen rezavé Volvo ne. Chce to zkrátka vybírat.

    1. V tom máte pravdu, máme doma starou S60, najeto 720tis a je absolutně netknutá korozi. Na staré nebourané 940 jsem viděl uhnilý výfuk a na rez na nosnych částech narazíte až na 700 řadách. To jsou ale auta 30 let staré. Na S60 mi odcházel lak jen na těch plastových lištách od předního okna ke kufru.

  7. Mám 22 let starou (nebo mladou?) Felicii 1,6 Combi. Pře dvěma lety jsem nechal opravit a nově nalakovat karoserii i spodek vozu. Každoročně dostane péči proti korozi. Motoricky je nedostižná, hmotnostně se nedá s dnešními dinosaury srovnat a věřím, že mi bude sloužit ještě dalších 20 let. (pokud mi to nezakáží soudruzi z Bruselu.)
    Ps ani po zákazu bych s ní nepřestal jezdit.

    1. Tak hlavně aby vás někdo nenaboural ! Felicie je po bezpečnostní stránce na tom mizerně ,to ten dnešní dinosaurus je na tom mnohem lépe . Nedovedu si představit, jak jí udržovat ještě 20 let . Vypadá to, že něco novějšího si nemužete dovolit .

  8. Je to taky o péči, kdo z Vás si nechal kdy naposledy ošetřit podvozek a dutiny ? Investice pár tisíc . A co třeba vyčistit přední podběhy, to taky nikdo nedělá – pak uhnívají spodky předních blatníků a pak to sebou vezme i prahy. Dobrá údržba může lecčemu předejít, nebo to může aspoň oddálit.

  9. Zrovna před týdnem jsem viděl ze spodu Škodu Superb vyrobené na konci roku 2019 a překvapilo mně, jak už je rezavá. Hlavně nápravnice, ramena, výztuha nárazníku. Člověk by předpokládal, že dva roky staré auto za milion a pouhými 40 tisíci km bude zespodu furt jako nové. Taky mně překvapilo, jak tenký plech i vrstvu laku má karoserie Škody Octavie třetí generace, oproti první generaci. U trojkové Octavie fakt stačí jen slabé ťuknutí do dveří třeba nákupním vozíkem a máte v nich hned vytlačený dolík. U první generace Octavie byla k tomu potřeba už silnější rána aby to promáčklo dolík do karoserie. Škrábanec v karoserii trojkové Octavie hned rezaví, doslova po pár dnech. To bylo u jedničkové Octavie nemyslitelné. Sám mám jedničkovou Octavii už 18 let a rezavět zespodu začala někdy až po deseti letech, ale jen plechové díly náprav a to ještě po odření při provozu. Povrch karoserie nerezaví dodnes ani ve starých oděrkách.

    1. Do roku 2012 se vyrábělo tzv. poctivě. Pak přišla krize. A bude další. Já mám Hondu z 2009 a nedám ji z ruky. Kam se dnes hrabou nová auta – odmyslíme li si display, který nepotřebuji protože mám Aplle. A nic mě tam neobtěžuje jako start stop apod. Vlada

  10. Další poznatek o elektrických vozítkách. Už víme, že mají drahé baterie a už po 3 létech mají někdy 1/2 kapacitu, baterie občas hoří a nedají se uhasit, jejich výroba ničí životní prostředí více než normální auta, při nabíjení zatěžují síť a elektrárny musí „přitopit a znečisťují prostředí, v zimě dojedou některá jen 1/3 udávaného dojezdu. Teď se dovídáme, že více reznou a jsou vystříkaná nasákavou pěnou! Novináři, zkuste vypátrat proč nás patrně zcela vyšinutí úředníci EP a EK tlačí do této nákladné neekologické slepé vývojové větvi?! Vždyť na tom je pozitivní jen to, že řidiči s elektoauty častěji odpočívají (při dobíjení).

  11. Auta co se vyráběli před 15-20 lety jezdí dodnes v poměrně slušném stavu, bylo to období, kdy byla velká konkurence a antikoroze byla jedním z prestižních kroků. A hlavně byla opravitelná. Teď to jsou pojízdné tablety z tenkého plechu a i po menší kolizi je auto zmuchané a ohnuté do rohlíku, sice prostor posádky je chráněn, ale to ostatní je napadrť a kolikrát neopravitelné.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru