Je snadné během práce udělat chybu. Je ale zároveň velmi důležité onu chybu co nejrychleji napravit tak, aby ideálně nenapáchala vůbec žádné škody. A když už se tak stane, tak aby škody byly co možná nejmenší. Právě k napravení chyb slouží svolávací akce, které (nejen) automobilky vyhlašují ve chvíli, kdy zjistí nějaký problém. Někdy jde o prkotiny, například o chybu v manuálu auta, jindy jsou však závady přeci jen o něco závažnější. Například u svolávacích akcí, které teď vyhlásil koncern Volkswagen a Dacia.
Začneme u rumunské značky Dacia, která do servisů svolává modely Duster, Logan a Sandero. U všech modelů jde dle webu svolavacky.cz o verze s dieselovým motorem 1.5 dCi. V případě modelů Logan a Sandero jde o vozy vyrobené mezi zářím 2017 a říjnem 2018. V případě Dusteru o vozy vyrobené mezi zářím 2017 a dubnem 2018.
A důvod, proč musejí tyto modely do servisu? Není úplně malicherný. Může se totiž stát, že se jim v zapalování zablokuje klíč ve startovací poloze. To může v prvé řadě poškodit startér auta. V tom druhém i způsobit požár. Oprava všech dotčených modelů, jejichž majitelé budou pozváni do servisů, bude samozřejmě zdarma.
Druhou velkou svolávací akcí posledních dnů je ta, kterou oznámil koncern Volkswagen, včetně značky Škoda. Akce se týká modelů Volkswagen Golf, Tiguan, T-Roc, Touran; Audi Q3 a Q2; SEATů Tarraco a Ateca; a škodovek Karoq a Kodiaq. Celkem jde asi o 63 tisíc aut, která mají automatickou převodovku a spadají do modelového roku 2020. V případě Škody Auto jde v Česku o 1700 vozidel, přičemž některá z nich už byla opravena.
Problémem u nich je, že mohou mít z výroby špatně svařený brzdový pedál, který se v extrémním případě při panickém brzdění může i rozlomit. Pedál je složen ze dvou částí, a pokud by řidič na pedál opravdu hodně zatlačil, třeba při krizovém brzdění, místo, na které si odkládá nohu, by se od zbytku pedálu mohlo oddělit. Jde o preventivní akci, zatím se nic takového nestalo. V servisech bude všem dotčeným vozidlům brzdový pedál na účet výrobce vyměněn za nový.