Se začátkem prázdnin začíná každoročně něco, co se dá označit za stěhování národa. Lidé vyráží na dovolené, což s sebou nese řadu dopravních komplikací. Řidiči by se měli připravit na kolony způsobené nejen velkým provozem, ale také rozkopanými silnicemi a uzavírkami. I proto se policisté chystají na velkou prázdninovou dopravně bezpečnostní akci, která například na Vysočině začíná dnes.
„Období konce června a poté začátek letních prázdnin s sebou každoročně přináší z pohledu bezpečnosti a plynulosti silničního provozu celou řadu specifik. Proto dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu se zaměřením na všechny skupiny účastníků bude jednou z hlavních priorit policie v našem kraji nejen na samotném začátku prázdnin, ale bude trvat pro celé dva prázdninové měsíce,“ uvedl David Jirák, vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina.
Řidiči osobních i nákladních automobilů, motocyklisté, cyklisté i chodci musí po celé prázdniny počítat s tím, že se s policejními hlídkami setkají nejen na dálnici D1 a silnicích I. tříd, ale také na silnicích nižších tříd, a to zejména v lokalitách, kde se nacházejí turistické a chatové oblasti, ale také na dalších místech na území celého kraje. Pozornost zaměříme také na chodce a cyklisty, a to nejen při dopravně bezpečnostních akcích, ale také v rámci každodenního běžného výkonu služby.
Bezpečnost chodců i cyklistů
Z policejních zkušeností vyplývá, že letní prázdniny bývají spojené především s vyšším pohybem nemotorizovaných účastníků, dětí i dospělých a ti jsou na silnicích velmi zranitelní. Často se v silničním provozu pohybují děti i dospělí na jízdních kolech, koloběžkách nebo bruslích a zapomínají na používání ochranných prostředků, jako jsou cyklistické přilby, chrániče, a především reflexní prvky. Cyklisté si musí uvědomit, že podle zákona je cyklista, který je mladší osmnácti let, povinen použít za jízdy ochrannou přilbu. Přilba je to jediné, co v případě pádu na komunikaci nebo při střetu s jiným vozidlem, chrání cyklistovi hlavu a v mnoha případech již přilba zachránila svému uživateli život. Je proto nutné používat přilbu i tehdy, pokud je cyklistovi více jak osmnáct let.