Je to už dva a půl roku, co se v Americe stala vážná dopravní nehoda, při níž autonomní Volvo společnosti Uber srazilo při jedné z testovacích jízd cyklistku. Ta bohužel střet nepřežila. Po celou dobu od nehody se jejím vyšetřováním zabývají jak americké soudy, tak řada specialistů na autonomní auta a jejich bezpečnost. Snažili se přijít na to, kdo je vlastně za nehodu, když je vůz přepnutý do autonomního režimu, zodpovědný. Těch nehod se naštěstí moc nestalo, ale právě proto jde o zapeklitou otázku, na níž je těžké najít odpověď.

V případě výše popsané nehody ještě soud ani vyšetřování rozhodně nejsou u konce. Před několika málo dny ale zasedala velká porota okresu Maricopa, kde se nehoda stala, a rozhodla se, že viníkem nehody je řidič. A to i přesto, že fakticky ve chvíli střetu neřídil. Podle poroty by měl být obviněn ze zabití z nedbalosti a to hlavně proto, že bylo vyšetřováním prokázáno, že v době nehody sledoval svůj mobilní telefon a ne silnici. Porota je přesvědčena o tom, že kdyby se věnoval řízení, byť ho jen kontroloval, nehoda by se nestala.

Nehodě Uberu a cyklistky se dalo zabránit. Stačilo prý, aby „řidič“ nesledoval televizi

Původně vyšetřovatel tvrdil, že řidič sledoval televizi, ale ukázalo se, že šlo „jen“ o videa na mobilním telefonu. Jeho počínání zachytila kamera umístěná přímo v interiéru auta a právě proto s ním porota neměla moc slitování. Podle výsledků vyšetřování je jisté, že kdyby sledoval provoz, k nehodě by nedošlo.

Americká Národní rada pro bezpečnost dopravy uvedla, že auto, respektive jeho systémy sice na silnici překážku, tedy dotyčnou ženu, rozpoznaly, a to už šest sekund před nárazem, ale vyhodnotily tuto překážku jako neškodnou a neaktivovaly nouzové brzdění. Prokurátorka okresu Maricopa Allister Adel se k případu vyjádřila v tom smyslu, že je úplně jedno, jestli je auto autonomní nebo ne. Jakmile do něj řidiče jednou sedne, je za něj zodpovědný.

Řidič nicméně dále tvrdí, že je nevinen a jeho soud bude pokračovat 27. října.