Za přetížené kamiony mají mít obce vyšší příjem z pokut, navrhuje novela zákona

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR - Ilustrační foto: Policie ČR - 18. 5. 2023


Výběr pokut z vysokorychlostního vážení kamionů má být pro obce s rozšířenou působností výhodnější. Novela zákona o pozemních komunikacích navrhuje zvýšit obcím podíl z vybraných pokut na dvojnásobek ze současných 15 na 30 %. Stejný podíl pak má mít kraj, který je odvolacím orgánem proti rozhodnutí obecních úřadů obcí s rozšířenou působností. Největší podíl, a to 40 %, zůstane příjmem vlastníka pozemní komunikace, ať už je jím kraj nebo stát.

„Navrhujeme od příštího roku spravedlivější rozdělení příjmů z pokut uložených za přetížená vozidla. Obce s rozšířenou působností, které vedou příslušná správní řízení a ukládají pokuty za spáchané přestupky, budou mít dvojnásobek příjmů oproti současnosti. Administrovat přestupky za přetížené kamiony tak bude pro obce výhodnější,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Přečtěte si také:  V rámci Speed Marathonu policisté řešili více než 2700 přestupků. I tentokrát je vtipálci posílali měřit rychlost na letiště či do lesa

Přetížené kamiony jsou dlouhodobým problémem českých dálnic a silnic. Vysokorychlostní vážení má proto doplnit nízkorychlostní kontrolní vážení, prováděné Celní správou a Policií ČR statickými váhami. Dynamické váhy však od počátku vykazují řadu technických problémů, trpí častými poruchami, značné problémy jsou s přesnou kalibrací, která je nutná k tomu, aby bylo měření průkazné a řidiči nemohli výsledek vážení zpochybnit. Z uvedených důvodů je systém využíván hlavně pro tzv. předvýběr, na který musí navázat nízkorychlostní vážení, kde je nutná asistence policie nebo celníků. Výhradně pro předvýběr je vysokorychlostní vážení využíváno i ve většině ostatních zemí.

Celní správu by řidiči neměli brát na lehkou váhu. Kontroluje řidičáky, nezaplacené pokuty i platnost technické kontroly

„Omezit administrativu spojenou s vymáháním pokut by mělo i snížení pokuty za přetížený kamion, pokud ji řidič zaplatí na místě. Částku ukládanou příkazem na místě navrhujeme snížit na polovinu oproti pokutě ve správním řízení. Vedle toho se nově umožní postih i nepodnikajících fyzických osob coby provozovatelů uvedených vozidel nebo jízdních souprav, a to proto, aby stávající právní úprava nemohla být obcházena,“ dodává ministr dopravy.

Zákon o pozemních komunikacích sankcionuje přetížené kamiony pokutou 9 000 Kč za každou započatou tunu, která překračuje největší povolenou hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy. Není-li nejvyšší povolená hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy překročena o více než 500 kg, činí výměra pokuty 5 000 Kč.

Vysokorychlostní vážení se rozšíří na další místa

Ministerstvo dopravy chce dynamické vážení kamionů dále rozvíjet, a to i v režimu automatického pokutování. Krom odstraňování technických závad a obnovování certifikací u stávajících zařízení dochází též ke zvyšování počtu vysokorychlostních vah. Aktuálně je dynamické vážení na dálnicích D1, D2, D5, D8, D35. Minulý týden byla dokončena váha na D48 a staví se na dálnici D4, která bude zprovozněna v průběhu letošního léta. Aktuálně ŘSD hledá vhodná místa pro další vysokorychlostní váhy.

Přečtěte si také:  Bezpečnostní pásy nejsou povinností jen tak. Jejich ignorování může stát životy, trestné body i peníze

S aktuálně platnou certifikací pro výběr pokut bez zastavení vozidla jsou nyní čtyři vysokorychlostní váhy. Obnovení certifikace u ostatních vybudovaných vah bude postupně Ministerstvo dopravy řešit ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic a příslušnými obcemi s rozšířenou působností, které budou následně odpovědné za výběr pokut. Ne u všech vah to bude možné, protože byly historicky instalované pouze pro tzv. předvýběr.

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *