nehoda-osobni_auto-autobus-policie

Za nehodami motoristů s autobusy je často nepozornost a malá ohleduplnost řidičů „osobáků“

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Portál nehod - Ilustrační foto: Policie ČR - 2. 6. 2023


Analytici Portálu nehod se podívali na místa, kde nejčastěji dochází k nehodám autobusů. Jsou jimi ulice měst a silnice III. třídy. K bouračkám s autobusy zde dochází často vinou nepozornosti a nerespektování pravidel ze strany řidičů osobních vozů. V těchto nehodách vede bezkonkurenčně Praha. Proto Portál nehod upozorňuje na místa v Praze, která jsou z tohoto pohledu nejvíce riziková.

„Podíl nehod autobusů na všech nehodách v České republice je poměrně konstantní. Od roku 2013 do roku 2022 tvořil v průměru 2,53 %. Pro lepší představu – v loňském roce to bylo v absolutním vyjádření 2 295 nehod,“ řekl Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.

Podle analýzy Portálu nehod dochází nejčastěji k nehodám autobusů ve městech. Tyto nehody mají 61% podíl na všech nehodách autobusů, ke kterým u nás došlo za posledních deset let. Je však třeba zdůraznit, že nehody autobusů se obejdou ve městech v naprosté většině případů bez zranění (74 %) nebo jen s lehkým zraněním (24 %).

Po ulicích měst jsou pro autobusy druhým nejnebezpečnějším místem silnice III. třídy, kde došlo ke 14 % nehod. Až na dalších místech se objevují silnice druhé a první třídy. A nejbezpečnějším místem pro pohyb autobusů jsou dálnice, kde došlo jen k necelým 2 % nehod.

„Silnice III. třídy jsou pro autobusy nebezpečné, protože jde často o velmi úzké vozovky s někdy nezpevněnou krajnicí, kde mají autobusy velmi omezený prostor, jak se vyhnout protijedoucímu vozidlu. Proto je víc než namístě, aby řidiči osobních vozů byli při vyhýbání se autobusům obzvláště obezřetní a umožnili autobusům bezpečný průjezd. V těchto případech často nejde ani tak o dodržování dopravních předpisů, jako spíše o ohleduplnost a vzájemný respekt,“ upozorňuje Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.

Potvrzují to i výsledky analýzy Portálu nehod, podle níž mezi hlavní příčiny nehod autobusů na silnicích III. třídy patří střet s protijedoucím vozidlem, které jelo po nesprávné straně vozovky, vjezd vozidla do protisměru a vyhýbání se bez dostatečné boční vůle.

Praha vede

Vzhledem k tomu, že k největšímu počtu nehod autobusů dochází ve městech, tak asi nepřekvapí, že naprosto bezkonkurenčně k největšímu počtu nehod autobusů došlo za posledních deset let v Praze – bylo to 8011 nehod. Co do počtu nehod je za Prahou (jako samostatným krajem) Ústecký kraj, kde ve stejném období však došlo „jen“ k 2710 nehodám. Zde je nutné zdůraznit, že jde o součet nehod v celém kraji, tedy nejenom za samotné krajské město Ústí nad Labem.

Důvody, proč Praha dominuje co do počtu nehod autobusů všem krajům České republiky, jsou nasnadě. Velká intenzita městské a příměstské autobusové dopravy znásobená ještě neméně intenzivní dálkovou vnitrostátní a mezistátní autobusovou dopravou směřující po nekapacitních komunikacích často do samotného centra města (nádraží Florenc, stanoviště u Prahy hlavního nádraží apod.). A to vše v již tak husté pražské dopravě.

V Praze je stále více semaforů, které upřednostňují autobusy. Podle TSK to neznamená zhoršení provozu pro auta

K větší bezpečnosti dopravy v Praze a snížení počtu nehod autobusů by nepochybně přispěla větší pozornost a ohleduplnost ostatních řidičů. Proto se analytici Portálu nehod podívali blíže na nejrizikovější místa podle počtu nehod autobusů, které nezavinili řidiči autobusů, ale jiní účastníci provozu, a také na jejich příčiny.

Příčiny nehod

„Hlavní příčinou nehod nezaviněných řidičem autobusu je způsob jízdy řidiče vozu, který způsobil nehodu. To je důvodem 42 % nehod. Co si pod tím představit? Jde například o situace, kdy se řidič nevěnoval plně řízení vozidla, jel po nesprávné straně vozovky a vjel do protisměru, vyhýbal se bez dostatečné boční vůle nebo nedodržel bezpečnou zónu za autobusem,“ uvádí Marek Sibal, datový analytik Portálu nehod.

Druhým nejčastějším důvodem, který stojí za více než čtvrtinou nehod, je nedání přednosti v jízdě autobusu. Jde o nedání přednosti na příkazu „Dej přednost v jízdě“, nedání přednosti při odbočování vlevo nebo nedání přednosti na dopravní značce „Stůj, dej přednost v jízdě“.

Kde se v Praze bourá

K největšímu počtu nehod nezaviněných řidičem autobusu došlo za posledních deset let na křižovatce ulic Švehlova a Průběžná s nájezdy na Jižní spojku poblíž železniční stanice Praha – Zahradní Město. Stalo se zde 63 nehod. Příčinou nehod zde bylo nedání přednosti v jízdě autobusům při odbočování osobních vozů vlevo na nájezd na městský okruh.

Druhým nejrizikovějším místem s 26 nehodami za posledních deset let je Vítězné náměstí v Dejvicích. Tzv. „Kulaťák“ je nepochybně jedna z nejrušnějších pražských křižovatek, kde se kříží tramvajové linky s běžným provozem a vedle linek autobusů MHD sem zajíždí i linky příměstské integrované dopravy a také dálkové spoje. Na této velké křižovatce tvoří kruhový objezd několik pruhů a bohužel řidiči při přejíždění z jednoho pruhu do druhého nedají někdy přednost autobusům, což je hlavní příčinou jimi zaviněných nehod, které se zde odehrávají.

České silnice brázdí kolem 160 000 vozů bez povinného ručení. Co když dojde k dopravní nehodě?

A s intenzitou autobusové dopravy souvisí i třetí rizikové místo, kde nejčastěji dochází k nehodám autobusů, jež zaviní řidiči jiných vozidel. Je totiž nedaleko již zmíněného Vítězného náměstí na křižovatce ulice Svatovítská s ulicemi Generála Píky a Wuchterlova. Autobusy zde mají vyhrazen svůj vlastní středový pruh. Nicméně řidiči, kteří se snaží ze Svatovítské odbočit vlevo, jim nedají přednost a díky tomu za posledních deset let došlo k 19 nehodám autobusů.

Ke specifikům Prahy patří i to, že intenzivní dálková autobusová doprava nekončí v okrajových čtvrtích, ale řada vnitrostátních a mezistátních linek má konečnou na autobusových nádražích v centru města. Není proto náhodou, že čtvrté místo s největším počtem nehod autobusů nezaviněných jejich řidičem je na Praze 5 poblíž autobusového nádraží Na Knížecí. K těmto nehodám dochází v ulici Stroupežnického na křižovatkách ulic Ostrovského a Klicperova.

Pátým rizikovým místem, kde došlo k 17 nehodám, je křižovatka při vyústění Letenského tunelu na ulici Milady Horákové. Komplikovaný tvar této křižovatky v kombinaci s tramvajovou dopravou a velkým počtem chodců vyžaduje od řidičů maximální soustředění. Bohužel řidiči využívají čekání na zelenou často ke kontrole svých telefonů nebo se nechají jinak rozptýlit. A hlavní příčinou sedmnácti nehod autobusů, které se zde za posledních deset let staly, proto bylo, že se řidič vozu, který zavinil nehodu, nevěnoval řízení.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru