V Evropě se dnes prodává čtyřikrát více vozů SUV než v roce 2005. Jejich podíl přitom dále poroste, protože vozy této kategorie oslovují stále širší skupinu zákazníků. Vyplývá to z průzkumu, který si nechal zpracovat Ford.
Dříve bývaly vozy SUV volbou vášnivých lyžařů a vyznavačů outdoorových aktivit. Dnes po nich touží matky malých dětí, mladí ve věku od 17 do 24 let (tzv. „millennials“) a také lidé, kterým je přes 50, ale cítí se mladí duchem a vedou aktivní život. Pro ty se vžilo anglické označení „quintastics“.
Pořízení SUV zvažuje přibližně každá třetí „moderní matka“, jeden ze čtyř „millennials“ a zhruba pětina všech „quintastics“. Ukázal to průzkum mezi 5 000 respondenty z Francie, Itálie, Neměcka, Španělska a Velké Británie. Osloveni byli lidé, kteří vlastní automobil nebo plánují jeho pořízení v horizontu 12 měsíců.
Ford zveřejnil výsledky průzkumu v souvislosti s právě probíhajícím uváděním nového SUV Ford Edge na evropské trhy.
„SUV v Evropě vyrostla z okrajové kategorie v jeden z nejvýznamnějších automobilových trendů poslední dekády,“ uvedl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby. „Pokaždé, když někdo tvrdí, že se odbyt SUV zpomalí, ukáže se taková předpověď jako mylná. Vozy SUV jsou totiž atraktivní pro muže i ženy, pro mladší i starší.“
Výzkum upozornil na skutečnost, že vnímání kategorie SUV prošlo dramatickou proměnou. Celkem 82 % dotazovaných uvedlo, že SUV již nejsou jen luxusní automobily, ale že za posledních pět let klesla jejich spotřeba a staly se šetrnějšími k životnímu prostředí. Téměř všichni jsou si vědomi skutečnosti, že vozy SUV jsou dnes k dostání v nejrůznějších velikostech a provedeních.
„Očekáváme, že letos v Evropě prodáme 200 000 SUV značky Ford, což je o 200 % více než v roce 2013,“ řekl de Waard.
Podíl SUV na celém automobilovém trhu v Evropě se zvýšil ze 6 % v roce 2005 na 23 % v roce 2015. Podle analytické společnosti IHS by měl dále růst, až na 27 % v roce 2020.
Pro skupinu „moderních maminek“ je důležitá zejména praktická stránka a styl:
- 91 % z nich uvedlo, že v posledních letech je pro ně důležitější, aby auto ochránilo celou rodinu, a 59 % si tuto schopnost spojuje právě s vozy SUV
- Pro více než 80 % matek je také důležitější než dříve, aby měl vůz dobré jízdní vlastnosti za špatného počasí nebo na špatných silnicích, a 63 % se domnívá, že SUV jsou v tomto ohledu lepší než jiná auta
- U 56 % dotazovaných z této skupiny získaly v posledních letech na důležitosti vzhled a styl, což jsou atributy, které má 48 % maminek spojené s kategorií SUV
Pro „millennials“ je SUV symbolem úspěchu:
- 47 % mladých lidí ve věku 17 až 24 let touží více než v minulosti, aby jejich auto udělalo dojem na okolí, a 37 % si myslí, že SUV splňují tento požadavek lépe než jiné vozy
- 45 % chce více než dříve jezdit autem, které je „sexy“, což jsou pro 35 % z dotazovaných „millennials“ právě SUV
- A konečně, pro 36 % z nich je důležitější než dříve jezdit autem, ve kterém si připadají mocní či silní, přičemž podle mínění 45 % dotazovaných „millennials“ tomuto požadavku nejlépe odpovídají vozy SUV
Lidé ve věku nad padesát let dnes stále vedou aktivní život a vozy SUV vnímají následovně:
- Za několik posledních let získala u 81 % respondentů ve věku 50–59 let na důležitosti vyvýšená pozice za volantem; 65 % má tuto vlastnost nejvíce spojenou s kategorií SUV
- Pro 63 % z nich je důležitější než dříve dojet autem všude tam, kam chtějí, a 54 % se domnívá, že nejlépe jim to umožní vozy SUV
- 44 % uvedlo, že dnes je pro ně důležitější než dříve, aby automobil podporoval aktivní životní styl, a rovněž 44 % si myslí, že nejlepší jsou v tomto ohledu SUV
„Mnoha lidem dává SUV smysl, protože se jedná o všestranné řešení, podobně jako když chytrý telefon dokáže současně nahradit fotoaparát, hudební přehrávač a kapesní svítilnu,“ dodal de Waard.
Možnost, že si jako svůj příští vůz vyberou právě SUV, je nejpravděpodobnější u respondentů z Itálie (31 %) a Velké Británie (28 %).