Jako jeden z mála byl u prvního rozjezdu továrního vozu Dacia Sandrider, která bude jedním z favoritů Dakarské rallye 2025. Uznávaný a žádaný fotograf Marian Chytka například viděl, když do nového vozu poprvé nastoupil slavný Nasser Al-Attiyah. „A když z něho po testovací jízdě vystoupil, měl úsměv od ucha k uchu. Myslím, že tenhle tým má rozhodně na vítězství,“ tvrdil Chytka, který vyráží na svůj čtrnáctý Dakar.
Jeho mezinárodní tým čítá více než 11 lidí, kteří fotí nebo natáčí videa pro největší stáje nebo elitní jezdce. „Úvod nadcházejícího ročníku bude hodně drsný. Jako by se snad organizátoři chtěli zbavit poloviny startovního pole hned na začátku, aby to měli v dalším průběhu jednodušší,“ dodává Chytka s úsměvem.
Je zvyklý fotit legendy motorsportu a pohybovat se v prostředí továrních stájí. Hlavně pak má opravdu velký přehled přímo z tratě o tom, jak slavní piloti překonávají nástrahy zrádného písečného terénu. „Například ve zdolávání dun je skutečně nejlepší Katařan Al-Attiyah, má úžasný styl. Lepší než jeho týmový kolega Sébastien Loeb, který je zase skvělý na pevnějším povrchu,“ dodal Chytka, který oba slavné piloty bude fotit při jejich prvním startu za tovární tým Dacia. A podle slavného fotografa je nový speciál velmi dobře připraven.
„Auto nepostavili jen tak z ničeho, ale na prověřeném konceptu od britské firmy Prodrive. Na vývoji se podíleli také inženýři z automobilky Alpine. Podle Nassera je to nejlepší auto, ve kterém kdy seděl. To prohlásil na květnovém testování,“ doplnil Chytka, který očekává dobré výkony také od Fordu a jejich terénní osmiválcové bestii. „Auto je postavené trochu jinak, má silnější motor namísto turba. Přípravy prý neprobíhaly ideálně, ale Carlos Sainz je vždycky hodně kritický a snaží se věci posouvat. MINI je sice upozaděné, ale zvedá se. Mají benzínový motor, dobře vypadá také podvozkově, hodně posílili i skladbu jezdců, kteří s autem na Dakar vyrazí. Počítat je třeba také s Toyotou,“ rekapituluje Chytka.
Nejenom kategorie aut bude v nadcházejícím ročníku Dakaru zajímavá. Zvolený model tratě v Saudské Arábii je podle Chytky neobvyklý. „Skladba etap bude těžší než letos, hned ve druhém dni čeká účastníky 48hodinová etapa bez asistence, která sice nebude celá ve velkých dunách, jako v minulém roce, ale přesáhne 1000 kilometrů, které musí jezdci ve dvou dnech absolvovat. Ta může opravdu hodně posádek a jezdců vyřadit. Sportovně to náročné a atraktivní bude. Uvidíme, jak fotogenicky,“ tvrdil s úsměvem Chytka, který do čtvrté největší pouště světa Rub al-Chálí zavítal také v letošním roce během jiných závodů a překvapilo ho, kolik se v poušti objevilo zeleně. „Na místech, kde dříve byly krásně čisté písečné duny je nyní spousta malých keřů a velbloudích trav a ty bohužel extra fotogenické nejsou. Na čistých dunách vypadají spíše jako nějaké nečistoty a fotky tím trošku kazí.“
Konečně jiné světlo pro auta
Velkou změnou pro Chytku je také fakt, že v pěti etapách pojedou závodní auta a motorky po jiné trase. Obě kategorie navíc odstartují v ranních hodinách. „Bude to napínavější, protože piloti aut nebudou spoléhat na stopy od motorek. To kvituji. Jenže kvůli tomu jsem musel přibrat další lidi, abychom měli všechno pokryté,“ doplnil Chytka, který se těší na projíždějící terénní speciály za ranních paprsků. „Po mnoha letech budeme mít dobré světlo i na jiné kategorie než na motorky. Když startují všichni na stejných etapách, auta se k nám dostanou většinou kolem 11 až 12 hodiny, kdy je světlo, především pak v poušti, nejhorší. Na to ranní se opravdu těším. Navíc na trati nebudeme stát šest hodin ale jen tři, ale logisticky to bude mnohem náročnější.“
Na ročník 2025 Dakarské rallye bude jeho tým MCH Photo mít více než 11 lidí a všichni pojedou ve třech autech – jedná se o terénní vozy značky Toyota. „Letos jsem ke své letité Toyotě Landcuriser 80 pořídil také novější Landcruiser 100, který následně prošel dlouhou a nákladnou přestavbou. Na obě auta, co vyráží na trať, jsme nově připevnili střešní stany, abychom měli větší komfort,“ dodal Chytka, u něhož si klienti objednávají kromě fotek také videa na sociální sítě.
Jeho práci budou využívat kromě Dacie také Ford, Toyota, MINI a samozřejmě i Martin Prokop, jehož spolujezdcem je Chytkův bratr Viktor. Z motorek pak další tovární týmy jako Honda, HERO, KTM nebo závodníci Stefan Svitko či Jan Brabec. Pozor, jedná se pouze o výčet, celkově jde o desítky závodníků, kterým musí tým okolo Chytky pod značkou MCH denně připravit fotky nebo videa.
Během roku se dále Chytka specializuje na mistrovství světa dálkové rallye, cestoval do Abú Dhabí, Portugalska, Argentiny nebo do Maroka. Zaměřoval se také na F1, kde fotil pro tým Alpine v osmi závodech. „Na příští rok po mě tým dokonce chtěl, abych absolvoval celý kalendář F1, což si však nedokážu úplně představit. Čtyřiadvacet závodů, kde se nebavíme pouze o víkendu, ale minimálně o čtyřech dnech a cestách po celém světě, je prostě příliš. Člověk by nemohl dělat už nic jiného, a to by mě nebavilo. I když je to samozřejmě hodně prestižní šampionát s jiným dosahem. Rád bych podobný počet víkendů v F1 zachoval i v dalším roce, ale dál se soustředil na Dakar, a další dálkové soutěže, které jsou základem mého byznysu a také srdeční záležitostí,“ dodal Chytka.
Zajimalo by mně co krom nápisu je tam z Dacie?