Dacia Sandrider | Rallye Dakar 2025

Dacia Sandrider: Závoďák, se kterým se Loeb, Al-Attiyah a Cristina Gutierrez vydají na Rallye Dakar 2025

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Dacia - 30. 1. 2024


Dacia se bude od roku 2025 se účastnit Rallye Dakar a World Rally-Raid Championship (W2RC). Dnes představila svůj závodní stroj: Dacia Sandrider. Jde o prototyp navržený pro vítězství v nejnáročnějších a nejdrsnějších terénech světa.

Sandrider, inspirovaný koncepčním vozem Manifesto, laboratoří nových nápadů značky Dacia představenou v roce 2022, je zcela nový vůz navržený speciálně pro rallye závody. Čerpá ze sportovních zkušeností skupiny Renault a britské společnosti Prodrive, která se specializuje na motoristický sport.

V souladu s typickým přístupem značky Dacia byl Sandrider navržen tak, aby se soustředil na to podstatné z motorsportu, tedy na výkon a vítězství. Tento inovativní prototyp chytře využívá všech možností, které nabízejí předpisy v kategorii Ultimate T1+, a zaměřuje se především na agilitu a hmotnost. Plně splňuje základní potřeby jezdců i spolujezdců, kteří se od počátku aktivně podíleli na jeho vývoji. Od počátku projektu a před mnoha testovacími jízdami nabízeli jezdci a spolujezdci své bohaté zkušenosti a znalosti konstruktérům i inženýrům, a to především prostřednictvím praktických konstrukčních sezení s využitím virtuální reality.

Sandrider je velmi specifický model Dacia, ale stále je to Dacia věrná klíčovým hodnotám značky.

Stylový, esenciální design

Sandrider je navržen designéry společnosti Dacia a jeho exteriér není nijak složitý, takže se zaměřuje na to nejdůležitější. Vozidlo je vybaveno pouze těmi částmi karoserie, které jsou naprosto nezbytné. Nejsou zde žádné ozdobné nebo nadbytečné díly a přirozeně byl kladen zvláštní důraz na aerodynamiku.

Součástí přístupu značky zaměřeného na základní potřeby jezdce i spolujezdce je krátká aerodymická kapota se zkoseným designem, která mizí ze zorného pole posádky. Antireflexní lak použitý na horní části palubní desky – technika převzatá z leteckého průmyslu – rovněž optimalizuje viditelnost.

Při návrhu kabiny kladli designéři a konstruktéři značky Dacia zvláštní důraz na potřeby, zvyky a omezení jezdce i spolujezdce. Modulární přístrojová deska Sandrider umožňuje každému členovi posádky přizpůsobit ergonomii a uspořádání některých prvků vlastním požadavkům.

Robustní konstrukce

Dakar vždy patřil k nejtěžším motoristickým závodům na světě. Z tohoto důvodu Sandrider vyžadoval přístup, který by robustní outdoorovou koncepci značky Dacia dovedl do extrému.

To zahrnovalo zesílení vozu pomocí konsolidovaného pomocného rámu a nárazníků, karbonové karoserie, dvojitého vahadlového zavěšení a převodovky 4×4, která byla zkonstruována pro extrémní požadavky soutěží rallye-raid. Inovativní elektrický systém udržuje optimální výkon veškerého palubního příslušenství i v těch nejtěžších podmínkách.

Pokud se podíváme za tyto základní konstrukční prvky, robustní outdoorový přístup Sandrideru se vztahuje i na aspekty, které se mohou zdát jako detaily, ale ve skutečnosti posádkám výrazně usnadňují život.

Například sedadla Sabelt jsou čalouněna speciálními antibakteriálními látkami, které samoregulují vlhkost. Náhradní kola jsou nezakrytá pro snadnější manipulaci. Stejně tak má posádka přímý přístup k palubnímu nářadí, aniž by musela otevírat skříň s nářadím.

Mezi další příklady patří magnetická zóna přímo na karosérii Sandrideru, která umožňuje rychle odložit upevňovací šrouby kol a zabránit tak jejich ztrátě v písku. Tento trik byl inspirován přímo zkušenostmi řidičů týmu Sandrider je vybaven pneumatikami BF Goodrich nové generace, které zajišťují optimální přilnavost na všech typech terénu a maximální odolnost proti nárazům a průrazům.

Eco-Smart přístup

Dacia je odhodlána stát se lídrem v oblasti cenově dostupné dekarbonizace a plně se připojuje k závazku organizátorů Dakaru a dalších rallye, aby byl motoristický sport udržitelnější.

Inženýři se obzvláště snažili, aby byl vůz lehčí a aby se snížila spotřeba paliva. Celková hmotnost vozu Sandrider byla oproti srovnatelným prototypům snížena přibližně o 15 kg. Tohoto výsledku bylo dosaženo použitím lehčího trubkového podvozku, zbavením se všech nadbytečných částí karoserie a použitím karbonu. Konstruktéři také odstranili všechny ozdobné prvky a inženýři se rozhodli pro kompaktnější a lehčí motor. Pro optimalizaci trakce a dynamických vlastností bylo vpředu výrazně zvýšeno rozložení hmotnosti mezi přední a zadní částí vozu.

Navíc byl kladen zvláštní důraz na aerodynamiku, aby se snížila spotřeba paliva a zároveň se zvýšil výkon. Konstruktérům se podařilo snížit odpor vzduchu o 10 % a vztlak o 40 % oproti srovnatelným prototypům. V rámci své práce se zaměřili zejména na přívody vzduchu, které chladí motor.

Řízení tepla je v extrémních podmínkách Dakaru a dalších rallye klíčové. Pro udržení nízké teploty v kabině použili konstruktéři Sandrideru antiinfračervené pigmenty přímo integrované do karbonových panelů karoserie vozidla. Na tento postup byl podán patent.

Motor Sandrideru je poháněn syntetickým palivem dodávaným společností Aramco. Jedná se o jednoduché a cenově dostupné řešení, které snižuje jeho dopad na životní prostředí. Syntetická paliva vyvinutá společností Aramco kombinují obnovitelný vodík se sekvestrovaným CO2, čímž poskytují palivo s nižšími emisemi uhlíku, které je kompatibilní s dnešními motory. Pro Dacii je Rallye Dakar ideálním testovacím místem pro tuto technologii.

Debut letos v říjnu

Dnes představený Sandrider nyní zahájí dlouhou sérii vývojových testů v několika zemích. Jeho motoristická premiéra se uskuteční na Rallye du Maroc 2024, marockém podniku mistrovství světa v rallye (W2RC), který se pojede od 5. do 11. října 2024.

Dacia Sandriders, oficiální tým Dacia W2RC, se zúčastní svého prvního Dakaru a dalších etap mistrovství světa v rallye-raid v roce 2025.

Dacia Sandriders sdružuje tři posádky kombinující zkušenosti, talent a nadšení.

Devětačtyřicetiletý francouzský jezdec Sébastien Loeb vyhrál v letech 2004-2012 devětkrát v řadě mistrovství světa v rallye. Je nejúspěšnějším jezdcem tohoto motoristického sportu a často je považován za nejlepšího jezdce rallye všech dob. Sébastien Loeb se Dakaru účastní od roku 2016. Partnerem mu bude spolujezdec Fabian Lurquin.

Dvaatřicetiletá rallyeová jezdkyně Cristina Gutierrez Herrero patří k předním osobnostem cross-country rallye. V letech 2017 až 2024 se zúčastnila již osmi dakarských rallye. V roce 2021 Cristina vyhrála Světový pohár v cross-country rallye v kategorii T3. V lednu 2024 se stala druhou ženou, která zvítězila v kategorii (Challenger) Rallye Dakar, po Juttě Kleinschmidtové, která dojela na prvním místě celkově. Cristininým spolujezdcem bude Pablo Moreno Huete.

Nasser Al-Attiyah je pětinásobným vítězem Světového poháru v cross-country rallye a dvojnásobným vítězem mistrovství světa v rallye. Je skutečnou dakarskou legendou, tuto velkolepou soutěž vyhrál pětkrát.

Dacia Sandrider: Hlavní charakteristiky

  • Třída FIA: T1+
  • Podvozek: trubkový
  • Karoserie: karbonová
  • Motor: Motor: V6, 3 litry, dvojité přeplňování, přímé vstřikování paliva do válců
  • Maximální výkon: 265 kW/360 koní při 5000 ot/min.
  • Maximální točivý moment: 539 Nm při 4 250 ot/min
  • Pohon: 4X4
  • Převodovka: Sekvenční šestistupňová převodovka
  • Zavěšení předních/zadních kol: dvojitá vahadla
  • Zdvih odpružení: 350 mm
  • Kola: 17palcová hliníková
  • Pneumatiky: BF Goodrich, 37 palců
  • Délka x šířka x výška: 4 140 x 2 290 x 1 810 mm
  • Rozvor: 3 000 mm
  • Přední/zadní převis: 590/550 mm
Štítky: , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru