Od loňského července se na českých silnicích neobjevilo jediné nové osobní vozidlo poháněné stlačeným zemním plynem (CNG). Posledním takovým vozidlem byla v červnu registrovaná Škoda Octavia G-TEC, která českému trhu dlouhodobě dominovala – její podíl na všech registrovaných CNG vozidlech v období 2007-2024 dosáhl 58 %. V loňském roce bylo registrováno 216 nových osobních vozidel na CNG, meziročně o 53 % méně, vyplývá z aktualizovaných informací webu Centra dopravního výzkumu, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů.
Koncern Volkswagen, který měl na českém trhu s CNG vozidly dominantní postavení, již dříve oznámil, že bude postupně utlumovat nabídku modelů na stlačený zemní plyn a v oblasti alternativních paliv se zaměří více na elektromobilitu. Avizované ukončení výroby Škody Octavie G-TEC tak znamená definitivní konec éry CNG vozidel, která byla svého času populární volbou nejen pro ekologicky smýšlející řidiče, ale přinášela i ekonomický benefit v podobě nízkých provozních nákladů.
„Nejvyšší popularitě se tato vozidla těšila v roce 2017, kdy jich nových bylo registrováno 2 890, i tak se jednalo jen o procentní tržní podíl. Od té doby počet registrací každoročně klesal až na loňských 216 vozidel. V Česku je registrováno na 30 tisíc CNG vozidel, nejvíce, 23 tisíc v kategorii osobních vozidel M1, necelých 5 tisíc v kategorii lehkých užitkových vozidel N1, téměř 2 tisíce v kategorii autobusů (M3), zbytek připadá na ostatní vozidla,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Registrace nových CNG vozidel v ostatních kategoriích v roce 2024:
- lehká užitková vozidla; (29 ks, meziročně -46,3 %, tržní podíl 0,13 %)
- Volkswagen 27 ks, Iveco 2 ks
- nákladní automobily; (7 ks, meziročně -17 ks, tržní podíl 0,08 %)
- Scania 4 ks, Renault 2 ks, Iveco 1 ks
- autobusy; (68 ks, meziročně -63,8 %, tržní podíl 5,11 %)
- SOR 28 ks, Rošero-P 21 ks, Iveco Bus 19 ks