italie-dolomity-test-mercedes-benz-v250d-4matic-marco-polo- (31)

Vzali jsme Mercedes-Benz V 250 d 4MATIC Marco Polo na výlet do italských Dolomit. Jak obstál?

Autor: Jan Kunc - 14. 1. 2020


Další ze zimních víkendů jsme se rozhodli strávit stylově na sněhu. Díky Mercedes-Benz s vestavbou Westfalia jsme si mohli užívat luxus v podobě pohodlného spaní nebo tekoucí vody na mytí nádobí. S takovou se už dá opravdu krásně cestovat za jakéhokoliv počasí i v jakýchkoliv teplotách. A kam jsme se vydali tentokrát? Volba padla na severní Itálii a milované Dolomity.

Okolí Cortina d’Ampezzo je nádherné a díky četným přejezdům přes vrcholky hor si tak můžete užívat nejkrásnější výhledy. I cesta je v takovém prostředí cíl.

První den jsme měli v plánu přejezd Passo Giau, které je známé až kýčovitou krajinou. V nejvyšším bodě přejezdu jste z Cortiny doslova za pár minut, a i v zimním počasí byla cesta dokonale upravená a suchá. Díky té spoustě sněhu, okolním horám a modrému nebi jsme si vážně připadali jako v letáku z cestovky. Vyjeli jsme k Rifugio Passo Giau, nasnídali se, sbalili krosny a sněžnice a pomalu se vydali vyšlapanou cestou ke stezce k Cinque Torri. Sněhu bylo tolik, že stezka samozřejmě nebyla vůbec vidět, a i proto, že Italové jsou ve značení trailů hodně svérázní, mohli jsme jen odhadovat, kudy vedla. Nakonec jsme se dostali jen k rozcestí Forame, odkud jsme si prohlédli všech pět vrcholků a vzhledem ke kazícímu se počasí jsme raději šli zpět k autu.

Druhý den jsme se vydali do ikonického Alpe di Siusi, parkovali jsme zadarmo na posledním parkovišti úplně nahoře a to jen díky tomu, že jsme zde opět byli úplně mimo sezónu. Byl to začátek prosince a můžete to brát jako malý tip. Protaženou cestou pro pěší i běžkaře jsme se vydali na procházku s naprosto úžasným výhledem na štíty. Vyšli jsme na jednu ze sjezdovek, na kterou ještě nebyla v provozu lanovka, a užívali si skvělého počasí a liduprázdna. Pokud milujete běžky, určitě si je v zimním období nezapomeňte doma, protože užívat si sluníčka a dechberoucího výhledu po celé trati je prostě zážitek.

Vzhledem k poloze je tenhle kout Dolomit velmi dobře dostupný, jede se vlastně celou cestu po dálnici, a tak se to dá z Prahy stihnout za 6 hodin. A když do Itálie, tak jedině autem, v jehož názvu je Ital. Stuttgartský Benátčan – tak by se dal označit Mercedes-Benz Marco Polo. Je to již neuvěřitelných 36 let, co se můžete ubytovat v tomto hvězdném hotelu s typem pokoje WESTFALIA. Avšak doby, kdy se přestavovaly opravdové dodávky, jsou již dávno za námi.

Pojďme se společně podívat na toto všestranné spojení na čtyřech kolech za cenu garsonky, dnes již někde za Prahou.

Mercedes-Benz Marco Polo slaví. Je tu s námi už od roku 1984

Při vyzvednutí Mercedes-Benz třídy V v úpravě Marco Polo na nás čekal motor s označením 250 d. Jde o naftový dvoulitr s výkonem 140 kW/190 koní, který byl spojen s automatickou 9stupňovou převodovkou a pohonem všech čtyř kol 4MATIC.

První dojem

Jízda s véčkem je velmi subtilní a výška vozidla je i přes výklopnou střechu menší než 2 metry. To znamená, že auto zaparkujete bez problémů ve většině garáží. Podvozek je perfektně odladěný a ani o náklonech karoserie se skoro nedá mluvit i přesto, že sebou vozíte „pokojíček“. Motor má i v základní motorizaci neutuchající chuť akcelerovat a jít rychle do otáček a kilometry tak utíkají doslova samy. Jistě i proto, že motor disponuje točivým momentem 440 Nm a ve 130 km/h točí krásných 1500 ot./min, ve 150 km/h je to pak 2000 ot./min. I při svižnější jízdě se spotřeba pohybuje na příjemných 8 l/100km (nádrž má objem 70l). Pokud se rádi kocháte, tak pro Vás spotřeba začínající sedmičkou nebude žádné tabu! Vzhledem k hmotnosti vozu – respektive vestavbě, zvedací střeše, automatické převodovce a čtyřkolce je to skvělé číslo.

Při brzdění vůz využívá rekuperaci energie a vy se tedy nemusíte bát, že dojde k jejímu vybití při cestách mimo kempy (alternátor 14 V / 250 A). Když pak nějaký ten kemp navštívíte, můžete využít přímého napájení vozu. Venkovní zásuvku naleznete nad levým zadním kolem hned vedle otvoru na dolévaní vody. Stav nádrží jak čisté, tak odpadní vody můžete sledovat na ovládací desce přídavného topení, která se nachází v úrovni nohou mezi řidičem a spolujezdcem. Při mytí nádobí vám tedy jen tak nečekaně nedojde voda a stejně tak nepřestane odtékat.

Interiér

Zpracování interiéru a materiály jsou moderní, pro tuto kategorii vozů na neobvykle vysoké úrovni a rozhodně se rovnají těm, které jsou využívány v osobních automobilech. Domácí atmosféru navozuje podlaha v tzv. jachtovém vzhledu, kterou si hned zamilujete. Ambientní osvětlení s možností volby ze tří barev už jen dokresluje celkový luxusní dojem interiéru. A teď to nejdůležitější, v autě nic nevrže ani nechrastí!

italie-dolomity-test-mercedes-benz-v250d-4matic-marco-polo- (13)

Co nás ale hodně překvapilo, byla chybějící dotyková obrazovka a možnosti propojení chytrého telefonu, myslím tím Android Auto nebo Apple Car Play. Obratem tedy řešíte, kam s telefonem, který můžete dát akorát tak na čelní sklo, jelikož designové výdechy vzduchu mají kulatý tvar a není žádná možnost do nich uchytit případný držák. Řekněme si to na rovinu, na praktičnost zde designéři moc nemysleli. Absolutní minimum odkládacích prostor se ve vozidle, kde bydlíte, prostě neodpouští, a doslova vás pronásleduje při každé jízdě. Ať už řešíte to, kam dát kelímek s kávou nebo peněženku po zaplacení mýtného…

Za jízdy

Na druhou stranu velice praktické a intuitivní bylo ovládání tempomatu. To se nachází hned pod páčkou blinkrů. Tempomat se však co nevidět přesune na volant, a to hned s příchodem systému MBUX do třídy V.

Automatické přepínání dálkových světel jsem dlouho zapnuté neměl. Rozhodli o tom především ostatní řidiči, kteří svoji nespokojenost dávali najevo použitím dálkových světlometů jak jinak než naším směrem. Samozřejmě musím jedním dechem dodat, že přejezdy horských průsmyků jsou pro světlomety náročný terén a dají zabrat i konkurentům. Přeci jen jsem ale čekal od jednoho z lídrů třídy trochu víc. Bohužel stejně tak tomu bylo i při dálničním provozu, kde se zase mechanizmus automatického přepínání nesetkal s úspěchem u řidičů kamionů. Když pominu přepínání dálkových světel, které bych už více nezapínal a částku za příplatek investoval jinam, musím pochválit příplatková potkávací světla, respektive systém inteligentního osvětlení (ILS).

Test plug-in hybridu Mercedes-Benz S 560 e L (2019)

Garsonka na kolech

Marco Polo je dostupné ve třech hlavních výbavových stupních, Activity, Horizon a Marco Polo. První dvě výbavy jsou dostupné jako 5místné a jediné Marco Polo lze pořídit jen ve 4místném provedení společně s kuchyňkou.

My jsme dostali právě nejvyšší výbavu Marco Polo. Najdeme tu tak kuchyň s dřezem a tekoucí vodou, chladicí box, 2x plynový hořák, skřínky, přihrádky, vyklápěcí stolek, skříň, zvedací střechu se střešním lůžkem (plocha cca 2,05 m x 1,13 m) a elektricky ovládanou dvoumístnou lavicí s úložným prostorem. Ta však nenabízí takový komfort jako střešní lůžko a je o něco tvrdší, což ne každému na spaní vyhovuje. Pokud cestujete ve dvou, není problém vzít matraci ze střešního lůžka a dát jí na spodní elektricky sklopnou lavici, jejíž rozměry jsou téměř totožné. Dohromady tedy Marco Polo nabídne komfortní spaní pro čtyři dospělé (ve výbavovém stupni Activity nebo Horizon dokonce pro 5 dospělých avšak za cenu chybějící kuchyňky a všeho s ni spojené). Naprostou samozřejmostí jsou i otočná sedadla řidiče a spolujezdce.

Chladící box má nastavitelnou teplotu a pokud ho náhodou zapomenete vypnout, dojde před vybitím baterie k jeho automatickému vypnutí – chytré a praktické.

Rychlé a funkční zatemnění vozu je řešeno již vestavěnými roletkami, čelní sklo zakryjete samostatnou textilní zástěnou pomocí přísavek. V celém voze je perfektně zvládnuté osvětlení, které je řešené soustavou LED světel s možností samostatného nastavení intenzity svícení včetně příjemné barevné teploty.

Nezávislé teplovzdušné topení s možností nastavení teploty a časového spínače najdete pod sedadlem řidiče. Jeho výdech míří přímo na dvoumístnou lavici v druhé řadě. Možnost směrování vzduchu by nebyla od věci a stejně tak dálkový ovladač s možností nastavení teploty, ten si naštěstí můžete dopřát v příplatkové výbavě. Kdo by ráno v minusových teplotách rád nevstával do vyhřátého, že? Naopak deset bodů z deseti dávám ovládání klimatizace, která má prakticky řešené výdechy a samostatně ovládanou druhou řadu.

italie-dolomity-test-mercedes-benz-v250d-4matic-marco-polo- (38)

Izolace vozu stojí také za zmínku, je zkrátka znát, že to není jen obyčejné auto doplněné o spací vestavbu a v teplotách pod bodem mrazu je to velmi významné plus. Při vyklopení střechy však do interiéru přichází čerstvý vzduch zvenku, což je způsobeno materiálem, z něhož je nástavba vyrobena. Toto větrání oceníte spíš v létě, kdy určitě rádi využijete i dvou zipů na bocích střechy. Nezapomeňte tedy na to, že když v zimě budete cestovat ve čtyřech, může být přespávaní v horní části dosti limitující, a to i z důvodu, že přídavné topení bude mít minimální účinek. Při vyklopené střeše se můžete bezproblémově narovnat a v klidu se převléknout třeba z pyžama do outdoorového oblečení.

Vyklápění střechy je jednoduché, jelikož vám k tomu pomáhá soustava dvou plynových vzpěr. Stačí jen odjistit dvě pojistky po stranách. Je však zapotřebí dát pozor při sklápění, aby se se textilní část neskřípla a následně neproděravěla, což je hlavně u starších vozů takový menší evergreen.

Plynový hořák je připojen k odnímatelné plynové bombě, která má svoje speciální a bezpečné místo hned pod šatníkem (v levém zadním rohu vozu). I proto ta nálepka na zadních dveřích, která značí platnost revize plynového spotřebiče.

Vůz má celou řadu prakticky uložených 12v a USB zásuvek včetně jedné klasické 220V. Tu naleznete hned za sedadlem řidiče. Nás však svou nefunkčností trošku vypekla a i přes opětovné nahození jističe si náš dron v Itálii moc nezalétal. Venkovní boční markýzu jsme vzhledem k počasí nevyužili, v létě bez ní však nedáte ránu, to mi věřte.

Pro někoho nepostradatelnou toaletu zde nehledejte. Tohle auto prostě není žádný velký camper a kdyby náhodou, přenosných toaletních mís se dá zakoupit nespočet. Co určitě může potěšit, je venkovní sprcha, na kterou výrobce myslel a v zadní části vozu pro ní připravil vývod včetně vypínače vestavěného čerpadla.

italie-dolomity-test-mercedes-benz-v250d-4matic-marco-polo- (9)

Mimo zadní elektricky otvíratelné dveře můžete samostatně otevřít i zadní okno a bleskově si tak sáhnout třeba pro zapomenutou část outdoorové výbavy – super! S tím souvisí i výškové rozdělení zavazadlového prostoru s nastavitelným sklonem. Osobně neustále bojuji s tím, abych zloděje lákal do auta co nejméně a tohle mě hodně potěšilo!

Nenápadná modrá barva nás rozhodně neprozrazovala při přespání u lesa na okraji vesnice. Já bych však s ohledem na údržbu a výhřevnost tak velkého vozu volil o něco světlejší odstín, který navíc „nezabije“ tvary zkoušeného véčka.

Závěr

Ani nevím, zda testovaný Mercedes-Benz V 250 d 4MATIC Marco Polo nazývat camperem, jelikož označení cestovní automobil by mu určitě pasovalo víc. Tohle auto má svou cenu, ale věřte, že za ní dostanete přesně to, co očekáváte. I velmi slušnou zůstatkovou hodnotu. To lepší a hezčí je v našem světě vždy dražší a jak se už mezi zákazníky mercedesů říká: „Jednou hvězda, vždycky hvězda“. Ceníková cena testovaného vozu je 1 902 000 Kč bez DPH.

Text a foto: Veronika Kunc, Jan Kunc


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

1 názor na “Vzali jsme Mercedes-Benz V 250 d 4MATIC Marco Polo na výlet do italských Dolomit. Jak obstál?”

  1. Dobrý večer, mohl bych se prosím s vámi spojit ohledně zkušeností se spaním v zimě? děkuju vám. Martin Novák

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru