autobaterie

Vysoké letní teploty bateriím v autě nesvědčí stejně jako mrazy. Problémem jsou krátké cesty i parkování na slunci

Autor: Anina Russová - Zdroj: Varta, ORLEN Benzina - Foto: Pavel Srp - 13. 8. 2023


Je všeobecně známo, že zimní měsíce, kdy teploty padají pod nulu, jsou auto baterie velmi náročné. Rychleji se vybíjí a jejich výdrž se zimou výrazně zkracuje. Věděli jste ale, že podobně jsou na tom baterie i v horkých letních dnech?

Může se to stát každému. Ráno přijde k autu, otočí klíčem a nic se nestane. Důvodem je vybitá baterka, která ale nemusí být poškozena ze zimy, ale spíše z horka. Jeden z nejznámějších dodavatelů autobaterií společnost Varta to vysvětluje následovně: „Řidiči se domnívají, že baterii poškozuje chlad, ale ve skutečnosti je to teplo, které způsobuje selhání. Optimální venkovní teplota pro autobaterii je +20 °C. V létě se však teplota často vyšplhá nad +30 °C. Vysoké teploty vedou k samovybíjení baterie, které způsobuje rychlejší stárnutí baterie. Tento proces probíhá v létě a na podzim bez povšimnutí, ale když motor potřebuje více energie pro startování v zimě, často dochází k potížím.“

Platí pravidlo, že s každými deseti stupni roste chemická reaktivita baterie. S jejím nárůstem se zvyšují i škodlivé faktory, jako je jako je koroze mřížky baterie. „Stejně jako rez u plechu karoserie, také koroze mřížky vede k rozkladu slitiny olova v baterii. Vzhledem k tomu, že mřížka usnadňuje vedení proudu v elektrodě a tvoří mechanickou kostru pro aktivní hmotu, zvládá mřížka tyto dva úkoly stále hůře, což je důvod, proč vysoké teploty v létě urychlují stárnutí a poškozují baterii,“ vysvětlili specialisté z Varty.

A co s tím? Radu přinesla třeba Benzina, podle které je největší chybou nechávat auto stát na slunci. „Nejhorší je nechávat auto odstavené několik dní na přímém slunci. Pokud ale nemáte jinou možnost, je dobré pravidelně vůz provětrat, a to ne jen po městě, ale dopřát mu hezkou, alespoň 50 kilometrů dlouhou vyjížďku. U krátkých cest kolem 10 kilometrů se totiž akumulátor nestihne dobít, zvlášť, pokud je zaměstnán ještě zapnutou klimatizací,“ popsala Benzina.

A Varta to jen potvrzuje: „Selhání baterie má dvě hlavní příčiny: opotřebení a proces stárnutí. Opotřebení je snadno pochopitelné při pohledu na pneumatiky automobilu: čím více jezdíte a čím razantnější je váš styl jízdy, tím rychleji dochází k opotřebení. Podobně je tomu u baterie: Čím častěji a hlouběji se autobaterie vybíjí, a čím více elektrických spotřebičů napájí, tím vyšší je opotřebení. Také pokud používáte auto jen zřídka nebo většinou na krátké vzdálenosti, nemůže alternátor baterii plně dobít, když ji současně vybíjejí elektrické spotřebiče.“

 

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru