autobaterie

U autobaterie není důležité jen napětí, ale i startovací proud. Co ještě byste měli vědět, než koupíte novou?

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: ProfiAuto - Foto: Pavel Srp - 14. 12. 2021


Zimní sezóna je tradičně náročným obdobím pro autobaterie. Všem, kteří už kvůli tomu své auto nenastartovali, a budou muset koupit novou autobaterii, nabízíme krátkého průvodce výběrem baterie. Stačí pár minut, abyste si připomněli základní principy a uvědomili si, jaká baterie bude pro konkrétní model vozu nejlepší.

Kde se autobaterie nachází?

Autobaterii nejčastěji najdeme pod kapotou, ale může se nacházet také v zavazadlovém prostoru, kde ji mají například některé modely BMW nebo Audi, ale i v podlaze v kabině. Tam ji mají třeba modely Mercedes-Benz třídy A W168 a 169 či Chrysler PT Cruiser.

Lze starou autobaterii odpojit jen tak?

Obecně se dá říct, že u starších aut ano. Maximálně se vynulují hodiny, počítadlo najetých denních kilometrů a nastavení multimédií. Pro všechny případy se tedy vyplatí zapamatovat si frekvenci vaší oblíbené rádiové stanice. Někdy také může dojít k odpojení dálkového ovladače nebo bezklíčového systému. Nic vážnějšího vás ale nečeká.

U novějších modelů (vozy se systémem start-stop, mild-hybridy, hybridy) a luxusních modelů je lepší nechat výměnu autobaterie na servise, protože je nutné to provádět s následným potvrzením diagnostikou.

Vybila se vám autobaterie? A víte, jak správně zapojit startovací kabely?

Před odpojením baterie bez záložního zdroje napětí musíte vypnout sirénu alarmu nebo uvést alarm do servisního režimu, jinak se po opětovném zapojení k autobaterii spustí.

Rozměry a umístění pólů

Nová autobaterie musí zapadnout na místo té staré. Zásadní tedy je, abyste svou starou autobaterii změřili (délku, šířku a výšku). Druhou klíčovou věcí je, abyste dodrželi umístění pólů. Plus může být na levé, ale i na pravé straně. Abyste se vyhnuli nedorozumění, je nejlepší vyfotit si baterii telefonem a porovnat fotku přímo v obchodě či na webových stránkách.

Důležitý je také typ svorek. Ty totiž mohou být dvojího typu: buď obyčejné kolíky, na které se nasazují svorky, nebo takové, ke kterým se svorky přišroubují, jako je tomu třeba u mnoha modelů značky Ford.

Technické parametry baterie

Údaje o baterii jsou uvedeny v návodu k obsluze vozidla od výrobce. Důležitá je kapacita (např. 74 Ah) a hodnota startovacího proudu (např. 730 A), v praxi to vypadá například takto: „12V 74Ah 730A“. Další možností, kde najít požadované parametry, je využít online katalog některého z výrobců autobaterií. Dávejte si pozor, abyste nekoupili příliš výkonnou baterii, protože by byla neustále nedostatečně nabitá. Vždy pořiďte takovou,  jakou doporučuje výrobce.

Existují nějaké další požadavky na běžné automobily?

Ano. Pokud je autobaterie instalována v kabině, musí být obvykle gelová. Jde o to, aby se z ní v případě nehody nevylil elektrolyt. Z bezpečnostních důvodů se tedy musíte smířit s tím, že cena gelových baterií může být až třikrát vyšší než cena nejlevnějšího ekvivalentu. Pozor musíte dávat také na to, jestli má stará autobaterie trubku a hadici odvádějící výpary z kabiny. Pokud ano, musí mít i nová baterie možnost takového připojení.

Baterie pro automobily se systémem Start-Stop

Upozornění: u těchto vozů je zpravidla nutné po výměně baterie připojit vůz k diagnostice pro registraci, či nakódování nové baterie!

V takových vozech je baterie mnohem více zatížena, protože musí velmi často startovat motor. Běžné, nejlevnější modely si s tímto úkolem neporadí. Optimální volbou jsou výrazně dražší EFB (Enhanced Flooded Battery) baterie, které mají speciálně vyrobené pozitivní desky. Jejich konstrukce dobře odolává stavu částečného nebo celkového a dlouhodobého vybití a také nárazům. Je však třeba poznamenat, že i jejich výdrž má své meze. Pokud jsou překročeny, řídicí počítač motoru vypne systém start-stop, dokud se baterie nedobije.

Od října budou muset řidiči povinně vytvářet v dopravních zácpách uličku pro záchranné složky a policii

Baterie pro mild-hybridy

Upozornění: u těchto vozů, podobně jako u těch se Start-Stop systémem, může být po výměně baterie nutné připojit vůz k diagnostice pro registraci či nakódování nové baterie!

Mild-hybridy vyžadují použití baterií typu AGM, které jsou ještě dražší než EFB, ale nejlépe odolávají častému nabíjení a hlubokému vybíjení. Jsou totiž vyplněny rohožemi ze skleněných vláken, které absorbují elektrolyt.

Otázky pro odborníka:

Jak dlouho vydrží baterie?

Neexistuje žádná univerzální odpověď. Záleží na typu a značce auta, konkrétním způsobu užívání vozidla a samozřejmě kvalitě baterie. Někdy se baterie vyměňují během záruční doby nového vozu, někdy ale vydrží až 10 let.

Jak poznat opotřebovanou baterii?

Je to jednoduché. Pokud se startér začne otáčet pomaleji, je to znamení, že byste měli zkontrolovat stav baterie.

Jak zkontrolovat baterii?

Teoreticky to lze provést pomocí levného univerzálního měřiče napětí na svorkách baterie a jeho poklesu při zatížení. Bez zátěže by napětí mělo být 12,5 V, po zapnutí světel a zapalování asi 12,3 V. Hodnoty nižší než 12 V indikují buď hluboké vybití, nebo opotřebení.

Samozřejmě se můžete obrátit i na elektrikáře, který má obvykle lepší diagnostické vybavení a více zkušeností.

Jaká je kapacita baterie?

Kapacita baterie obvykle udává, jak dlouho může baterie dodávat proud 1 A při teplotě 25 °C. Například nová baterie s kapacitou 72 Ah by měla dodávat 1 A po dobu 72 hodin.

Jaký je počáteční proud?

Startovací proud baterie se udává v ampérech (A) a představuje jednorázový krátkodobý proud, který může baterie vyvinout při teplotě -18 °C.

Mohu použít „silnější“ baterii?

„Silnější“ baterie je obvykle baterie s vyšší kapacitou a vyšším startovacím proudem. Použití takových baterií „s rezervou“ má smysl za předpokladu, že se pohybujete v mezích uvedených v katalozích výrobců baterií. Každý katalog obvykle uvádí minimální, optimální a maximální baterii. Použití ještě větších je zbytečné.

Mohu použít baterii EFB v běžném autě?

Ano, je dražší, ale vydrží déle. Je ideální pro městské vozy.

Mohu použít baterii AGM v běžném autě?

To není nutné a nemusí to být vždy ani možné, protože baterie AGM jsou citlivé na teplo a nejsou vhodné pro instalaci pod kapotu. Buď mají speciálně izolovaný prostor, nebo jsou namontovány v kabině nebo zavazadlovém prostoru.

Štítky: , , , ,

4 názory na “U autobaterie není důležité jen napětí, ale i startovací proud. Co ještě byste měli vědět, než koupíte novou?”

  1. Může vyšší startovací proud nově pořizované baterie (vyšší třeba o 100A) nějak poškodit startér?

    děkuji

  2. U Fabie 14 mam baterii Varta 44Ah 12V.Vautodilně naměřili kapacitu 90%.Jepotřeba ji vyměnit ?

  3. Tyto informace nejsou zcela pravda. AGM baterie je ve většině aut se systémem stop- start a standartním uložením pod kapotou tzn. mimo kabinu vozidla. V praxi vydrží do 6 let výjimečně trochu déle. Samozřejmě při krátkých popojížďkách to může být i polovina životnosti.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru