Vzpomínky na „zlaté časy“ bývají často zkreslené. Člověk si pamatuje příjemné věci a na ty nepříjemné raději zapomíná. U rozhledu zpoza volantu však nejde o žádnou nostalgii. Americký Institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) ve své zprávě potvrdil, že výhled z moderních vozů, zejména SUV a crossoverů, se za posledních 25 let dramaticky zhoršil.
Na vině jsou hlavně masivní A-sloupky, vyšší kapoty a větší zpětná zrcátka. Některé automobilky se snaží problém řešit, třeba přesunutím zrcátek na jiné místo, aby řidiči méně překážela, ale celkový trend je jasný: viditelnost se zhoršuje.
Jak se měřilo
IIHS pro tuto studii vyvinul novou, poměrně chytrou metodu. Do místa řidičových očí umístil přenosnou otočnou kameru, která se nastavila i podle výšky různých typů řidičů. Kamera pořídila 360° snímek celého okolí vozu a software z něj vytvořil mapu slepých zón. Ta ukazuje, kam řidič přímo vidí, a kam už mu pohled blokuje karoserie, zrcátka nebo jiné části vozu. Výhodou této metody je, že měření lze provést kdekoliv – třeba přímo v autosalonu – a výsledky jsou téměř totožné s dříve používanými složitými fyzickými testy.
Co ukázala čísla
Výzkum porovnal šest modelů z let 1997 až 2023: Ford F-150, Honda Accord, Honda CR-V, Chevrolet Suburban, Jeep Grand Cherokee a Toyota Camry. Hodnotil se výhled do vzdálenosti deseti metrů před vozidlem, tedy zhruba na délku, na kterou řidič při rychlosti 16 km/h potřebuje k zastavení.
Máte na čelním skle telefon s navigací nebo kameru? Riskujete pokutu
A výsledky? Rozhled se u některých modelů zhoršil i o víc než polovinu. Nejhorší to bylo u Hondy CR-V. Ve starším modelu z roku 1997 viděl řidič 68 % prostoru před autem, ale u modelu z roku 2022 to bylo jen 28 %. Z Chevroletu Suburban vidí řidič stejně málo, ale tam zhoršení nebylo tak velké, protože původně to bylo 56 %. V obou případech za to může kombinace vyšší kapoty, větších zrcátek a mohutnějších A-sloupků.
Ford F-150 si pohoršil „jen“ o 17 %, ale je třeba dodat, že už v roce 1997 neměl výhled úplně dobrý, když řidič viděl jen 43 %. U modelu z roku 2015 to bylo dokonce jen 36 %.
Naopak sedany Honda Accord a Toyota Camry si tolik nepohoršily. U Accordu to byl pokles z 65 % na 60 %, u Camry z 61 % na 57 %, což podle IIHS spadá do možné chyby měření.
Proč je to důležité
Studie pokrývá modely a roky výroby od 1997 do 2023, během kterého v USA vzrostl počet úmrtí chodců o 37 % a cyklistů o 42 %. Příčin je podle odborníků více: od růstu populace ve městech s horší infrastrukturou, přes vyšší rychlosti až po změny tvaru a velikosti aut. Už dřívější výzkumy IIHS ukázaly, že vysoké přední partie aut riziko smrtelných zranění zvyšují. Jak velkou roli v tom hraje právě i zhoršená viditelnost z místa řidiče, to není prokázané. Výsledky IIHS ovšem naznačují, že podíl viny na tom pravděpodobně bude.
Podle prezidenta IIHS Davida Harkeyho je potřeba zjistit, zda nejde o širší trend napříč trhem. Výzkumnice Becky Muellerová, která vývoj měřicí metody vedla, upozorňuje, že v USA podíl SUV ve vozovém parku za poslední čtvrt století dramaticky vzrostl (ostatně stejně jako ve zbytku světa). Tato metoda měření má potenciál do budoucna, IIHS už plánuje porovnat slepé zóny u zhruba 150 modelů, zkoumat jejich vliv na nehody s chodci a hledat souvislost mezi velikostí slepých zón a výší pojistných škod.